Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-11, 11:47
Kicki5 Kicki5 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009
Standard Blåsigt på Karpathos?

Jag och min kompis hade planer på att åka till Karpathos i maj. Nu börjar hon ångra sig för att hon hört att det skall vara så blåsigt där. Stämmer det? Tycker att ön verkar så mysig. Vi var på Samos i maj i år och var jättenöjda. Hoppas på svar!
Svara med citat
Gammal 2009-10-11, 11:59
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Blåsigt på Karpathos?

Jag tycker aldrig att den eventuella "blåsigheten" på en ö ska avskräcka någon från att åka dit. Många öar kan vara blåsiga. Visst har jag varit med om att det har blåst riktigt hårt på Karpathos någon enstaka gång, men jag har även genomlidit vindstilla, heta, fuktiga dagar där. För det mesta fläktar det skönt, tycker jag. Åk dit och ge ön en chans, det finns alltid skyddade vikar där man kan bada i lä. Och Karpathos är ju så mycket mer...

Karin
som alltid längtar ner
och som har upplevt mycket värre blåst när hon bodde i Stockholms skärgård...
Svara med citat
Gammal 2009-10-11, 14:10
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Den vanligaste frågan här på forumet måste vara om "Karpathosblåsten"
Och det vanliga svaret blir. Det kan blåsa som attan och det kan vara vindstilla Oftast är det nog mitt i mellan
Försöker tänka efter hur det var nu i September när vi var nere
Jätteblåst var det nog bara "oväderskvällen". Sedan var det nog en vanlig lite "lagom" blåst

Låt inte blåsten avskräcka från resan. det kan lika gärna blåsa mer på någon annan också

Riitta
Svara med citat
Gammal 2009-10-11, 14:19
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Det är några år sedan jag var på Karpathos men den veckan i maj bjöd inte på någon blåst ...bara sol.

M.v.h Lilla sjöborren.
Svara med citat
Gammal 2009-10-11, 14:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Karpathos hör till de öar som är lite mer utsatta för blåst än andra. Men: det är förstås helt omöjligt att säga hur blåsigt det kommer att vara vid en vissa tidpunkter.

I år var t ex juli och augusti blåsigare än de brukar vara, enligt öborna.

När jag själv var nere, 3-17 september, var det inte blåsigt alls.

Jag har varit på Karpathos fyra gånger två veckor. Två gånger i september, två gånger i juni. Vid samtliga tillfällen (utom 2009) har enstaka dagar varit väldigt blåsiga. Men inte många.
Svara med citat
Gammal 2009-10-11, 15:24
friss friss är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Hej!
Så kände jag också det för ett år sedan. Läste mycket om blåsten här på Kalimera och jag gillar verkligen inte när det blåser för mycket. Vi chansade och åkte en vecka, första veckan i juin. Vi trivdes kanon och det blåste bara mycket en dag och det var knappast någon storm, det var inga problem att vara på stranden. I år var vi på Sifnos i början på juni och då var det storm en kväll, men det la sig till dagen efter. Skulle det blåsa upp finns det alltid någon strand som ligger hyfsat i lä. Vi kommer att åka tillbaka igen ett annat år, finns jätte mysiga bergsbyar och fina sand/sten stränder med klart blått vatten. Sen tyckte vi det var en billig ö och inte å mycket turister vilket är väldigt skönt. Jag hade åkt, det kan ju blåsa upp på vilken ö ni än väljer, lycka till.....
Svara med citat
Gammal 2009-10-11, 15:43
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Var på Karpathos i juli i somras. De sista 3-4 dagarna blåste det ordentligt! Klarblå himmel men kulingvindar ca. 18 sek.m. Vi var på båtutflykt till Olymbos by en av de dagarna, det var lite obehagligt! Men kan ju hålla sig i land så är det ingen fara! Stora vågor vid stranden i Pigadia.
Att köra vespa när det blåser så är också lite läskigt, det gäller att vara beredd på kastvindar.
Men jag skulle absolut inte avråda från att åka dit! Det är jättefin ö!

Hälsningar Katitzi
Svara med citat
Gammal 2009-10-11, 18:41
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Visst blåste det när vi var där! Det blåser alltid på Karpathos,sa reseledaren när vi kom dit. MEN det är absolut inte något skäl till att inte åka dit.
På stränderna märkte vi inte av vinden någon gång.
Svara med citat
Gammal 2009-10-11, 19:51
Kicki5 Kicki5 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Tusen tack för alla svar! Nu ska vi boka till Karpathos!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:20.