|
||||
|
||||
Det genuina Grekland på Kreta?
Hej! Vi har tidigare värjt oss mot att resa till Kreta, då vi räds alla ställen med mass-turism. Istället har våra resor gått runt till små, stillsamma öar, som Amorgos och Sifnos. Nu flyttar vi till Lycksele i december och plötsligt är det inte så enkelt längre. Men vi har förstått att det går direktflyg till Kreta från Umeå.
Vart reser vi om vi vill uppleva Grekisk vardag och vänlighet, är tacksam för alla tips. Vill inte bo där de flesta restauranger skyltar med engelsk frukost med vita bönor, a la Almyrida. Var rädda om Er i höstmörkret! Ingegerd i Karlstad |
|
||||
|
||||
Sv: Det genuina Grekland på Kreta?
Åker ni charter, eller tar ni er fram på egen hand?
|
|
||||
|
||||
Fördelen med Umeå flygplats är att det finns flera bolag som flyger till Stockholm varav två till Arlanda. Priserna är därför nu ganska humana.
Ni kommer säkert att vänja er med avstånden som vi har här uppe med tiden. Om ni inte bott i Norrland tidigare annars vet ni ju redan att folk kan åka 15 mil för att gå på dans eller ta en fika. Andra fördelar är ju att vi nu har Rest and Fly på Arlanda vilket underlättar boendet då många charteravgångar går tidigt eller kommer hem sent. Det går också ganska bra med bussar mellan Umeå och Lycksele. Kreta är populärt bland norrlänningar och naturligtvis bidrar direktflyget till detta men prisskillanden blir inte så stor ändå men visst blir utlandsresorna lite dyrare och krångligare än för de som bor i södra eller mellersta Sverige. Eva |
|
||||
|
||||
Hej och tack, vi får kolla upp alla anslutningar till Arlanda också, vet att det går att flyga från Lycksele också. Och till Janne, vi åker på egen hand om det är möjligt, men är urdåliga på att hitta flygstol hos charterbolagen, det brukar bli SAS, eller som i år, Norwegian från Rygge i Norge.(Lagom avstånd från Karlstad)
Ser fram emot att bli Lyckselebo, men kan INTE släppa Grekland. MVH Ingegerd |
|
||||
|
||||
Visst Lycksele har flygplats men det brukar vara dyrt att flyga från så små platser. De jag känner från inlandet kör ner till Umeå och flyger härifrån. En biljett till Stockholm går att få för några hundra. Om man är ute i god tid är det lättare att hitta billiga biljetter.
Eva |
|
|||
|
|||
Det mest genuint greske på Kreta finner dere i fjellandsbyene. Hvis dere ikke trenger sol og bad hele tiden, bruk noen dager i fjellheimen. Dra for eksempel til Anogia, sør for Rethymnon, en by vi falt pladask for da vi dro Kreta rundt. Av kystbyene vi besøkte, fristet Sitia på nordøstkysten mest til et gjenbesøk. Les mer, om dere vil, på reisebrevet her.
|
|
||||
|
||||
Vill ni ha en bra mix mellan grekiskt vardagsliv och lågmäld turism tror jag att Paleochora och Mirtos på sydkusten skulle passa er bra. Mochlos, Kato Zakros, Agios Pavlos och Triopetra är några mina favoriter, det är små orter utan någon nämnvärd turism. Personligen tycker jag att Kreta är bäst om man åker runt med bil och stannar över natten på olika platser, både längs kusten och i bergen. Bättre än så kan man knappast ha det i Grekland. Jag sitter just nu och skriver en E-guide om västra Kreta, har precis lämnat Spili och är på väg till Triopetra, och jag dreglar av längtan när jag skriver.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Ser fram mot Kretkatekes 2. |
|
||||
|
||||
Under mina 20 år på Kreta är det framför allt en sak som avgör vad som är det genuina Kreta för mej.
Platser kan vara mer eller mindre genuina, om man med genuin menar platser utan turism eller lite turism och då är små byar, inte bara de i bergen utan lite var stans kanske mer genuina än städerna och turistorterna längs kusterna. För mej är emellertid människorna på Kreta ,gammal eller ung, det avgörande. Man kan uppleva det genuina Kreta i Chania, Platanias, Omalos, Frati,Siteia eller var som helst, den grekiska vardagen finns ju över allt. Vi har haft turen att träffa fantastiska människor, många med fantastiska levnadshistorier och gästvänligheten vi mött har varit helt obeskrivlig. Med nyfikenhet,öppenhet, ödmjukhet och humor hittar man det genuina Kreta där man kanske minst anar det. Ett litet exempel: Vi träffade för många år sedan en ung man på en taverna i Chania och började samtala med varandra om än det ena än det andra. Det slutade med att han nästa dag tog med oss till sin olivlund, där skörden var i full gång. Släktingar, grannar, vänner och så vi, alla jobbade, skrattade och det hela avslutades med en skördefest som sent skall glömmas. Familjen är idag våra bästa vänner och vi har deltagit i bröllop, dop, begravning, rakitillverkning, slakt, mjökning av får och getter (vilket slitgöra) etc och allt som tillhör den grekiska vardagen. Man blir både ödmjuk och tacksam för vad ett enkelt samtal kan leda till. Bjud in människorna och jag är övertygad att ni får uppleva det genuina Kreta på ett eller annat sätt. Lycka till! lars Kriti stin kardia mou |
|
|||
|
|||
Känner desamma...annars hade jag inte åkt tillbaka..21 år2 ggr/år men ingen har nämnt Rethymno:-)Har sett mycket på Kreta...
Senast redigerad av Athanasia den 2010-01-06 klockan 15:11. Anledning: tillägg.. |
|
|||
|
|||
Var i Platanias 92 på en klassisk chartervecka, men fann det inte så lockande att åka tillbaka till Kreta förrän i somras. Då hyrde vi istället bilar på Chanias flygplats och begav oss över bergen till det som att för oss bli det fantastiska södern.
Håller med Janne om Paleochora. Tillbringade också några på Glykeria i närheten av Elafonissi, för att avsluta uppe i nordväst med bl.a besök på de tyska och brittiska kyrkogårdarna. |
|
||||
|
||||
Hej på er.
Håller med Lars om att det är så mycket om, hur man upplever det grekiskt genuina. Jag har rest i 16 år till Kreta, ibland 3 ggr/år och ibland stannat en månad i ett. Det jag haft äran att få uppleva är helt fantastiskt och underbart Bjud på dig själv och du får tillbaka med råge. Bara ett vanligt taverna besök kan sluta med en riktig grekisk afton. Lyssnade på grekisk musik i eftermiddag och tankarna for iväg till min favoritö Kreta såklart. Det blir 3 v denna sommar...mmmm Hoppas ni får en härlig resa vart ni än bestämmer er för att åka. myssa.... |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|