Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skiathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-02, 03:53
Dippeduttan Dippeduttan är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008
Standard Myggor??

Då det är lugna puckar på jobbet en isig natt som denna drömmer jag mig bort till sommarens greklandstripp. Funderingar och frågor ploppar upp allt eftersom och här kommer en av många:

Är nyfiken på vad jag kan förvänta mig vad gäller myggor på Skiathos. Då vi åkte till Naxos förra sommaren fick vi uppfattningen att myggen kunde vara besvärliga. Vi hade en balkong med både väggar och tak och taket var svart av mygg så där tillbringade vi inte många sekunder, däremot upplevde vi inga myggor i övrigt. (första veckan i juni)

Vi kommer i juni att bo på hotell vid Megali Ammos med helt öppen balkong och jag undrar om någon har någon aning om vad vi kan förvänta oss i myggväg där, trivs de vid stranden och hur är det i byn eller naturen? Kryllar det av dem? Vad är era erfarenheter?
Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 11:15
Marie E Marie E är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006
Standard Sv: Myggor??

Vi var på Skiathos i september 2008 och bodde i Megali Ammos, hotell REA som finns i Airtours utbud. Vi hade inga problem alls med myggor, varken på vår öppna balkong eller på andra platser på ön.
Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 12:18
Klick Klick är inte uppkopplad

Har aldrig haft besvär med myggor på Skiathos, bara på Naxos som du ju faktiskt nämnde...
Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 16:56
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Hej!
Jag har bott flera ggr i Megalli Ammos (i juli), och har aldrig haft några besvär med mygg.
Jag har inte besvärats av mygg på Naxos heller, men det blåste så mycket när vi var där, att myggen sannolikt "blåste bort"
Kan däremot nämna att vi nästan fick en resa helt förstörd pga myggen, när vi var på Thassos (i juli för ett antal år sen).

Hälsar C@nny
Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 17:14
skrutt skrutt är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Vi bodde på Mario i september förra året...det fanns inga mygg men otroligt mycké getingar! Har vart på Skiathos många ggr tidigare och ALDRIG upplevt dess like.Vi hade ett granatäppelträd under balkongen så förmodl. berodde det på det...vi kunde inte sitta på balkongen alls!!!Trist...
Annars e ju Skiathos en underbar ö och myggen har aldrig besvärat mej där...
Och att det var getingar struntar jag i,tänker mej dit i år igen...Lycka till
Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 18:24
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

På naboøen Skopelos er der engang imellem problemer med myg, og det tror jeg også der kan være på Skiathos. Det kommer helt an på hvornår du rejser.

Jeg er meget modtagelig for myggestik - men det problem løser jeg med en "myggemaskine", der sættes ind i stikkontakten. Så går det hele godt.

/Mette
Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 22:46
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Detta med myggor verkar vara väldigt olika från gång till gång eller vecka till vecka. Vi har sällan haft några problem med mygg men man får tänka sej för lite. Öppet fönster och lyset på inne i rummet garanterar nästan att rummet invaderas. Kanske det var så på er balkong också, lyset påslaget så det blev invation? Även om man har ytterlampa påslagen så kan det dra in mygg, det var vi med om för många år sedan på Poros. Vi fick då ett snällt påpekande att det var bra att släcka lyset på kvällen och såg sedan inte av mera mygg där.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 23:47
Dippeduttan Dippeduttan är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008
Standard Låter lovande

Tack snälla för era svar! Jag förstår att jag inte behöver åka på semester med några som helst obesvarade frågor, varken stora eller små.

Jag är väldigt myggkänslig och ser ofta ut som en prickekorv efter ett par dagar i norrland. Till Naxos hade vi både "antimyggstickkontakt" och Kestine med oss men behövde aldrig använda det. Jag antar att myggrikedomen kan variera men jag uppfattar era svar som om vi förhoppningsvis slipper använda det kommande sommar också.

På återseende framöver här på forumet!

(och grattis "Klick" till att bo i en fantastiskt vacker stad, en solig sommardag på fria bad är jämförbart med vilken naxosstrand som helst enligt mig)
Svara med citat
Gammal 2010-01-02, 23:56
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Sv: Låter lovande

Hej! Har varit flera gånger på Skiathos, senaste gången i september då vi bodde på på Megali Ammos. Kan inte minnas att jag någon gång besvärats av myggor. Trevligt val av hotell!

Hälsningar lilla sjöborren.
Svara med citat
Gammal 2010-01-03, 11:39

Hej lilla Sjöborren och Gott Nytt År på dej...och din man...vi kanske ses i Grekland (skiathos) n´ån gång igen...
Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Hej! Har varit flera gånger på Skiathos, senaste gången i september då vi bodde på på Megali Ammos. Kan inte minnas att jag någon gång besvärats av myggor. Trevligt val av hotell!

Hälsningar lilla sjöborren.
Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 05:59
Klick Klick är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Dippeduttan Visa inlägg
(och grattis "Klick" till att bo i en fantastiskt vacker stad, en solig sommardag på fria bad är jämförbart med vilken naxosstrand som helst enligt mig)
Tack och ja vi har fina stränder i HBG!!!
Svara med citat
Gammal 2010-01-04, 13:27
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

God fortsättning ... lilla skrutt..an! Självklart kommer jag att resa tillbaka till Skiathos, vet bara inte när? De två senaste resorna dit - september - mer eller mindre regnade bort. Eftersom jag reser till Grekland i maj och september, kanske jag ska prova Skiathos i maj? Är det kanske solsäkrare då?

Lilla sjöborren.
Svara med citat
Gammal 2010-01-05, 21:29

Ja eftersom dom två senaste åren i september inte vart så lyckade e de nog bättre i Maj...då har jag ALDRIG vart med om regn.Kul att höra av dej...för visst hade vi kul när vi sågs där på Bourtzin första gången...Ha det bra
Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
God fortsättning ... lilla skrutt..an! Självklart kommer jag att resa tillbaka till Skiathos, vet bara inte när? De två senaste resorna dit - september - mer eller mindre regnade bort. Eftersom jag reser till Grekland i maj och september, kanske jag ska prova Skiathos i maj? Är det kanske solsäkrare då?

Lilla sjöborren.
Svara med citat
Gammal 2010-01-24, 00:11
mala mala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Var på Skiathos förra sommaren. Helt underbart - fantastiska stränder och jätte fin stad! Bodde på Villa Anni (Apollo). Vi var verkligen supernöjda. Toppen hotell - passade oss perfekt (mamma, pappa och 2 tjejer 12 å 14). Pappa besvärades ordentligt av myggen men inte resten av familjen! Ta med Myggmedel fr Sverige!!! Och åk - låt inte lite mygg stoppa en resa till paradiset!!!!!!!!!!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:02.