![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
De bygger ett tak
![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jotack!
Det var väl våren 2007 det skulle stått klart... |
|
||||
|
||||
![]()
Senaste budet ang. Akrotiri:
The restoration of the shelter of the archaeological site of Akrotiri in Santorini is rapidly progressing. The architect for the project and consultant of the Archaeological Society Mr Nikos Fintikakis said to the newsletter "Paratiritirio" that 70% recovery of the shelter has already been achieved, including the section that had been damaged. He also said that according to the time schedule of the contractorsʼ consortium, full restoration of the shelter is expected by December 31, 2010 and completion of the project in its entirety is expected in May 2011. |
|
||||
|
||||
![]()
Har du hört något nytt?
|
|
||||
|
||||
![]()
Har skickat ut en del förfrågningar till mina olika kontakter, men ännu inget svar. Jag hör av mig så snart jag vet mer!
|
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Informationen till hotellägarna på Santorini är att Akrotiri förväntas öppna för turister i maj, dock inget bestämt datum ännu...
Tyvärr har erfarenheten visat att tidsramarna inte alltid håller så det kanske är för tidigt att boka in något besök!! Jag fortsätter att hålla koll efter mer info! |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för det! Jag håller tummarna!
|
|
||||
|
||||
![]()
Mina grekiska vänner på Santorini sa idag att den officiella versionen är att Akrotiriutgrävningarna skall öppna för turister i vår, men dom garderar sig med att i Grekland är INGENTING säkert förrän det verkligen inträffat...
Jag har frågat ansvarig arkitekt, men han ville inte svara, o utgrävningsansvariga i Aten ville inte heller svara, så något osäkert känns det! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Grekiska Statens Turistbyrå i Stockholm meddelade idag att senaste beskedet är att Akrotiriutgrävninarna tyvärr INTE kommer att hålla öppet i sommar heller...
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Håller med! Det är inte klokt att ett land som är beroende av turism låter en så stor sevärdhet vara stängd år efter år!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Sevärdhet och sevärdhet??
Hustrun tvingade mig in på Akrotiri vid ett tillfälle. Ute sken solen och det var varmt och skönt. Väl inne i Akrotiriområdet var det kallt och kargt. Jag kunde genast dra paralleller med en sönderbombad cementfabrik... Sten, sten och åter sten. Lägg därtill en överentuastisk guide som beskrev varje sten och skärva som vore det himmelrikets portar. Tak över hela området, kallt och fuktigt. Må så vara att området är en arkeologisk sensation, men på mig imponerade det icke. Arne |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, jag har lite svårt att säga emot dig där Arne, eftersom jag ännu inte varit i Akrotiri - det har ju varit stängt när jag varit på Santorini!
![]() Men jag inbillar mig i alla fall att det är sevärt om man som jag är intresserad av historiska/arkeologiska platser, inklusive keramik, målningar,mm. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag läser och lär!
Ska se om jag framöver kan leta rätt på gamla diabilder från Akrotiribesöket samt scanna in dem och publicera här på forumet. Arne |
|
|||
|
|||
![]()
Det ser jag fram emot!
|
|
||||
|
||||
![]()
Ja, nu ligga trenne bilder från Akrotiri inne under rubriken "Akrotiri"
i bildgalleriet. Sönderbombad cementfabrik var ordet... Arne |
|
|||
|
|||
![]()
Goda vänner var med sin tonårsdotter på Kreta och åkte till Knossos.Föräldrarna entusiastiska,dottern satte sig på en sten såg sig omkring och sa,jaaa har man sett en ruin så har man sett alla.Den tösen är idag fyrtio+ själv mamma och hon har inte ändrat uppfattnig.Delar nog helt din åsikt Arne.
Detta skojar vi om varje gång vi kommer till någon form av utgrävning eller annan sevärdhet.Har blivit ett bevingat uttryck i vår familj.Jag tycker det är spännande att känna historiens vingslag,dock min man följer inte alltid med. Monica ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|