Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-07, 20:00
EmmaAndreas EmmaAndreas är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010
Standard Naxos-Amorgos-Schinoussa-Paros

Vi är ett par som flyger t/r Aten och stannar 2 veckor (28/-11/9). Mycket tips får man på rutter och det är svårt att välja, vi vill ha en blandad tripp med lugna och lite mer livliga öar.

Vad tror ni om rutten:
Pireus-Naxos-Amorgos-(ett mindre stopp på Schinoussa)-sist Paros-Pireus.

Hur är det med båtar ut till kykladerna från Rafina eller är det bättre med Pireus?
Svara med citat
Gammal 2010-03-07, 20:16
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Naxos-Amorgos-Schinoussa-Paros

HEJ
Jag hade nog åkt Amorgos, Schinoussa, Naxos och Paros - fast jag tycker att det är för många öar för två veckor. Det blir mycket tid att bryta upp och börja om. Paros kan ni ju ta en annan gång!

//Ingrid
Svara med citat
Gammal 2010-03-07, 20:36

Tack för snabbt svar! Vad tar man för båt för att komma ut till Amorgos? Vad jag kan se går de flesta båtarna ut från Pireus på morgonen och vi landar i Aten 1130.

/Emma
Svara med citat
Gammal 2010-03-07, 21:41
hasas avatar
hasa hasa är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag skulle också åka direkt till Amorgos vidare till Schinoussa och därefter välja antingen Naxos eller Paros. Fyra öar kan bli för många på två veckor.
Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 17:17
Annwi Annwi är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Blue Star Ferries har en nattfärja till Amorgos från Piraeus på lördagar, går vid midnatt och är framme vid femtiden på morgonen. Fyra öar på två veckor är mycket så jag hade också struntat i antingen Paros eller Naxos.
Anne
Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 20:23

Tack för era tips! Blir antagligen Amorgos och Naxos först och främst men sedan även en kort tur till Schinoussa, för som ni säger räcker det nog med max 3 öar.
Men det känns lite synd med färjorna att det inte går någon förrän vid midnatt från Pireus till Amorgos, då vi ändå landar i Aten 11,30. Känns som man går miste om en hel dag. Men det finns väl inte så många alternativ än att man helt enkelt får acceptera tiden? Annars skulle det vara om färjetiden får styra vart man åker först. Tipsa oss gärna på hur ni hade gjort, eller om det finns fler färjor att välja på än Blue Ferries.

/E
Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 20:41
hasas avatar
hasa hasa är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Om jag landade redan kl.11.30 i Aten så skulle jag ta en färja till Paros eller Naxos och sova en natt där och nästa dag åka vidare till Amorgos. Då kommer ni direkt ut till en ö och kan börja er semester.

Att vänta en hel dag i Aten och sedan sova ett par timmar på färjan och komma fram nästa dag kl.05.00 på morgonen är ingen bra start. Att vara på resande fot i 24 timmar är en tufft. Det tar flera dar att återhämta sig, jag har själv provat.
Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 22:32
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Det är ju precis de öar vi funderar på. Med skillnad att vi ska vara borta i tre veckor, men flyger också till Aten.

Jag föreslår att ni kollar båttider på nätet och försöker lägga upp en rutt efter hur det verkar funka bäst. Det är vad vi håller på med just nu. Sedan kanske vi ändrar oss, men det är nog bra att ha en ursprunglig plan att improvisera från...

tänker Aina
Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 22:44

Ja det är alltid bra att ha en plan på vilka öar man VILL se men sen styr ju ändå färjorna.
När jag kollat runt ännu mer och håller fast vid rutten, så är det nu är det nu två alternativ:
1. åka direkt till Amorgos och då är vi framme där vi tänkt men nackdelen är att det är väldigt länge vi reser...
2. alternativet (som det nog mer lutar åt) är att vi först åker till Naxos och stannar där ett antal dagar för att därifrån åka till Amorgos och avsluta med Schinoussa. Om inte det går färja därifrån tillbaka till Pireus får vi väl avsluta med Naxos också.

/E
Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 22:52
Ainas avatar

Ja, när vi kollade kom vi fram till att det är smidigast att åka till Naxos först.
Aina
Svara med citat
Gammal 2010-03-14, 15:21
Ainas avatar

Hej Emma och Andreas!
Vi är också inne på Amorgos först nu. Det blir en natt i Aten först och kvällen därpå färja till Amorgos. Lång resa, ja, men efter div dividerande kom vi fram till att Amorgos är huvudmålet för resan. Vi ska dit först, planerar att stanna en vecka, men möjligheten finns att stanna längre om vi börjar där. Improvisationer och ändringar får "drabba" andra öar.

Vi har börjat läsa Amorgos-guiden och ser verkligen fram emot sommarens öluff. Den är ett fantastiskt ämne att ha roliga gräl om!

Aina
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:31.