|
|||
|
|||
Behov av råd inför första ö-luffen i Kykladerna!
Hej, vi är två tjejer (18-19 år) som ska åka och ö-luffa mellan den 23 juni och 7 juli i sommar. Vi har bokat flyg till och från Athen men utöver det har vi inget speciellt bestämt. Vi har nu lite frågor:
1. Vilka öar? Vi har tänkt försöka besöka 3 öar och vi är väl framförallt ute efter party och stränder. Vi tänkte oss Ios och Mykonos och sen är vi osäkra på den tredje, kanske Paros? Frågan är då även vilka öar som "passar" ihop med tanke på rutter och så. Vi är som sagt väldigt oerfarna och har ingen aning om sådant. 2. Hur stora är öarna? Spelar det någon större roll var på ön man bor, finns det några rekommenderade städer eller vad man ska säga? Känns ju rimligt att bo centralt då jag antar att partyställena finns där men blir det då långt till hamnen och stränderna? 3. Transporterna.. Appropå förra frågan, behöver man ta typ taxi på ön eller kan man gå till det mesta? Vi räknar med att ta taxi på kvällar och så men hur mycket brukar det kosta då? Från flygplatsen till pireus blev vi av grekiska turiststället rådda att ta någon buss som skulle gå dit och kosta under 4€, samma sak tillbaka, men har läst att det ska vara bättre att ta tunnelbanan? 4. Sista frågan, vi har försökt göra en budget men det är ju väldigt svårt eftersom priserna verkar variera men vi tänkte sikta på 10 000 för 2 veckor. Låter detta rimligt? Vi har inte planerat ha så höga krav på boendet och inte äta särskilt lyxigt varje dag. Jättetacksam för svar! |
|
||||
|
||||
Sv: Behov av råd inför första ö-luffen i Kykladerna!
Hej och välkommen till Kalimera!
Öarna är inte stora! På många öar är hamnen och Choran "ihopväxta". Det är gångavstånd till det mesta och det finns i princip alltid bussar att ta till stränderna om man känner att man inte vill gå. Taxi hem på kvällen är troligtvis inte aktuellt om ni ska bo i Choran/hamnen på de öar ni besöker. Det är inga avstånd. Bussen från flygplatsen till Pireus fungerar utmärkt. Det är bara att hoppa på och stiga av. För två år sedan kostade biljetterna 3.20€, enkel väg. Angående budgeten så skulle jag vilja ha lite mer marginal än så, för jag antar att ni räknar 10 000 för 2 personer?! Ni bör nog avsätta minst 1000kr var för båtresor eftersom ni flyger till Aten. Passar inte några av de långsamma färjorna in i er planering får ni ta snabbåtar som är betydligt dyrare. Boende kan ni kanske få tag på för 25€/natt, men Mykonos är känt för högre priser. Paros är som ni tänkt en bra "slutö" med tanke på kommunikationerna med Aten. Från Mykonos skulle jag gissa att det i sommar är lika lätt att ta sig dit som till Naxos. Välj någon av de öarna så har ni enkelt Blue Star Ferries in till Aten sen! Stora båtar som tar er fram säkert och i maklig fart. Lycka till! |
|
||||
|
||||
På fråga 3 så tycker jag att det absolut smidigaste är att man går ut från ankomsthallen, går till den lilla biljettkuren, köper biljett och tar buss X96 som går raka vägen till Pireus.
På många av öarna funkar busstrafiken bra. Ta taxi endast vid behov så får ni pengar över till vettigare saker. Från hamnen på ön när ni kommer fram så får ni skjuts av rumsraggaren som ni bestämmer er för att följa med. Gillar ni inte rummet så går der utmärkt att tacka nej och leta vidare. Tips; köp guidebok! Ha en riktigt kul resa tjejer! |
|
|||
|
|||
Hej igen,
Buss X96 var nog den vi blev tipsade om så då låter ju det som ett bra alternativ. Angående budgeten så hade vi tänkt oss 10 000 per person, har vi nog med marginal då? På Blue star ferries hemsida stod det om de olika prisklasserna där "super economy" kostade 10€ till alla ställen. Varför? Vad är det "dåliga" med de platserna? Kan man vara på däck på dessa båtar? Tack så mycket för era svar! |
|
||||
|
||||
10 000 per person kommer räcka alldeles utmärkt!
"Super Economy" har jag inte så bra koll på, men jag har för mig att de biljetterna måste man beställa hem i förväg. Det är inget negativt med de platserna, utan de är bara billigare och säljs i förväg. Köper du vanliga economybiljetter på plats har jag för mig att det kostar runt 30€ Aten-Naxos. Du får sitta var du vill där det finns plats. |
|
||||
|
||||
Ni kommer definitivt bli supernöjda med Ios! Jag ska själv ner den 14 juni i år och stannar i två veckor.
1. Boende - Jag tycker personligen att det är bäst att bo i Chora (själva huvudbyn) eftersom man har nära hem från krogen på kvällen. Att det är en liten bit till hamnen gör ingenting, eftersom hotellet/pensionatet ni väljer att bo på hämtar upp er i hamnen och skjutsar er till hotellet. Stranden Mylopotas (som för övrigt är jättefin!) når man lätt med badbuss (1.4€), men jag brukar gå dit, det kanske tar 10-15 minuter men det är så fint att det är tråkigt att gå miste om den promenaden. 2. Nattlivet - Ios är känt över hela världen för sitt nattliv och man blir knappast besviken. Hela Chora förvandlas till en fest på natten och det finns inga gränser mellan barerna och gränderna. Man möter människor från hela världen och har jätteroligt så länge man orkar. 3. Pengar - Ifall man vill leva billigt på Ios så går det alldeles utmärkt. En pita Gyros på Porkeys (snabbmatställe) smakar underbart och kostar 23 kronor. En flaska vin kostar som billigast 30 kronor och smakar oftast hur bra som helst. Jag och en kompis öluffade i 12 dagar förra året, vi åkte till två olika öar och vi överlevde på 6000 var. Då ingick flyg dit (1800 kr), färjor och buss t/r flygplats (1000 kr) och boende på hotell 12.50€/natt per person, sedan gick resten till mat och annat. Vi levde på gyros ungefär varannan kväll. Bara att fråga mig om ni har mer frågor om Ios! |
|
|||
|
|||
Gud va kul, Ios låter great!
Vår budget är 10 000 exklusive flyg så det låter ju underbart, vi har dock räknat mycket till boende eftersom vi har varit så osäkra på den kostnaden. Men hur är det med mobil och bankomater etc? Läste någonstans att man bör skaffa något speciellt mobilkort, är det nödvändigt? |
|
||||
|
||||
Bankomatkort har jag med mig för att ta ut pengar, men jag skulle aldrig betala med det i affärer och restauranger för säkerhetsskull. Bankomaterna brukar fungera bra och de finns på alla större öar! Mobilkort löser jag genom att ta ett kontantkort (har en drös liggande hemma) och fylla på med comviq amigos. Billigare att ringa hem då!
|
|
|||
|
|||
Okej okej, hur är det med elkontakter. Behövs adapter? Sen undrar jag hur det är med dessa The Lonely Planet-guideböcker. Är det värt att köpa sig en?
|
|
||||
|
||||
Adapter behövs inte i Grekland. Och Lonely Planet... köp Kalimeras e-guider i stället, tycker jag!
Karin |
|
|||
|
|||
Jag har faktiskt redan köpt kalimeras guide men en bekant sa att the lonely planet hade varit deras räddare i nöden under deras båtluff. Någon som äger en själv och kan rekommendera de?
|
|
|||
|
|||
Jag har en Lonely Planets "Greek Island Travel Guide". En lite halvgammal utgåva (3-4 år), men kan verkligen rekommenderas. En väldig massa information. Brukar bläddra i den ofta. Det finns dessutom en purfärsk utgåva (mars 2010, 6:e utgåvan). Kan beställas för runt 200 kr på lonely planets hemsida. Tillsammans med Kalimeras guide blir det en oslagbar kombination.
/Thomas |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|