|
||||
|
||||
Vägar på Kefalonia
Åker obokat till Kefalonia i september och tänkte hyra bil några dagar.
Först från Argostoli via Myrtos till Assos. Därifrån till Sami och Antisami. Tillbaka till Argostoli från Sami. Hur är vägarna? Ner till Myrtos, Assos och Antisami? Är ingen "van" bilförare i Grekland. Finns det vägräcken, asfalterade vägar osv? Vågar jag köra? Min dotter, 21 år, har inte heller någon erfarenhet av bilkörning där nere. Jag är lite orolig, trots ett 15-tal besök i Grekland. Brukar åka buss, båt eller har någon annan reskamrat kört. Ska jag våga eller???? |
|
||||
|
||||
Sv: Vägar på Kefalonia
Hej du!
Jag uppfattar vägarna, både allmänt och till fina ständer, på Kafalonia som bättre än på många andra grekiska öar som t ex Karpathos och Samos. Själv har jag turen att få vara kartläsare men har ändå åkt både här och där och ofta har det varit både smalare, trängre och sämre beläggning än på Kefalonia. |
|
||||
|
||||
Citat:
PANAKAKIS |
|
|||
|
|||
Jag tycker också att vägarna på Kefalonia är hyfsat bra att köra på! De vägar som är markerade på kartan som de "större" har oftast räcken vid sidan. Ska ni ner till Antisamibech och till Mirtos beach gäller det att hålla tungan rätt i mun! Men.. även för en fegis (tänker på mig själv) överlever man dessa vägar också trots avsakned av skyddsräcken. Ska kanske tilläggas att jag kommer från platta Skåne och är van att köra rakt fram!! Hoppa INTE över att ta turen runt ön, den är fantastiskt vacker. Ha en skön semester!
|
|
||||
|
||||
Hej, nyss hemkommen från kefalonia kan jag bekräfta att vägarna är bra för de rutter du tänkt dig. Typiskt grekiska skulle jag vilja säga, och inte alls så illa som all skrämselinformation reseguiderna gav ifrån sig. Som alltid på många öar är det krokigt och smalt ibland, varvat med bredare och rakare avsnitt.
Min taktik är att ta det lugnt, även i farter runt 40 km känns det som att det går fort på de krokiga avsnitten... Avstånden är inte stora på ön så det tar inte lång tid även om man tar det lugnt. Det viktigaste är nog att vara uppmärksam på övrig trafik. Kan tipsa om CBR rent a car, de har ett paket med "otursförsäkringar" som visserligen kostar lite extra men jag slapp i alla fall undan en parkeringsskada som jag råkade ut för (skrapad lackering). Lycka till med turerna! Hyrbil är ett av de bästa sätten att se mer av sitt resmål. /Göran |
|
|||
|
|||
Hej! Jag har tidigare semestrat på Zakynthos och hyrt bil vid alla tillfällen. Nu har jag bokat Kefaloni och funderar på att hyra bil hela veckan. Är det någon som har erfarenhet av t.ex economycar? De har bra priser och bra försäkring vad jag kan se? Törs man boka? Eller är det bättre att hyra påp plats?
|
|
||||
|
||||
Citat:
PANAKAKIS Senast redigerad av Panakakis den 2010-03-24 klockan 12:07. Anledning: Fel i överföringen |
|
|||
|
|||
Tack det låter bra.
Du har aldrig råkat ut för nån olycka och varit tvungen att använda försäkringen? Blir lite rädd när jag läser villkoren 750-900 euro i självrisk. Jag menar en olycka kan ju hända. Men just economycar hade ingen självrisk står det fast längre ner står det att man kan få lägga ut självrisken som sen kan fås åter? Förvirrande??? Är det bättre att ta de stora typ Hertz? |
|
||||
|
||||
Citat:
PANAKAKIS |
|
|||
|
|||
Tack för dina goda råd det lugnar och låter toppen!
Nu bara längtar jag till 29:e maj då det bär av. Resan boakd och klar. Har tittat lite på olika biluthyrare på nätet de som jag fastnade för var economycar som inte hade nån självrisk. Få se hur vi gör. Men är det nån som har erfarenhet av detta bolag eller nåt annat så får ni gärna skriva |
|
||||
|
||||
Citat:
PANAKAKIS |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|