Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-12, 00:07
M.G M.G är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Vilket ställe ska vi välja?

Jag och en tjejkompis ska åka antingen till Kreta eller till Rhodos....är nog lite mer sugen på Kreta eftersom vi har varit på Rhodos men aldrig på Kreta.
Det verkar finnas så många ställen på Kreta så det känns svårt att välja.
Det vi är ute efter är gott om restauranger (discon och barer är vi inte intresserade av) och shopping, fina stränder och lagomt med liv och rörelse. Gärna inte så exploaterat heller....gillar det genuina. Funderar mest på Rethymnon, Chania och Platanias men kanske det finns ngt annat bättre? Vilket av dessa passar bäst in på min beskrivning?

Tacksam för svar.
Svara med citat
Gammal 2010-07-12, 10:06
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vilket ställe ska vi välja?

Hej
Ju mer restauranger det finns ju mer exploaterat är det. Men välj gärna Kreta jag har varit på Rhodos men föredrar Kreta av många skäl. Vi åker till Platanias och tycker där finns det vi behöver. Läs gärna trådarna om restaurang tips, mm. Därifrån kan man lätt ta sig en hyrbil och åka runt till genuina byar,större ställen eller åka med lokalbuss i olika riktningar. Det finn en gammal by övanför Platanias som ger härlig upplevelse. Hoppas ni får en fin semester vad ni än väljer.
Myssa...
Svara med citat
Gammal 2010-07-13, 10:06

Tack Myssa för ditt svar!
Ja jag tror att dte lutar mer åt Kreta faktiskt. Platanias låter som ett bra val.

Hälsn Monica
Svara med citat
Gammal 2010-07-13, 17:46
Kermit Kermit är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Agia Marina som ligger tätt intill (promenadavstånd) är lugnare och där finns oxå en äldre del med många mysiga restauranger, dessutom är stranden vid Agia finare tycker jag.
Lojse
Svara med citat
Gammal 2010-07-14, 10:47
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad

Själv tycker jag att hela sträckan Agii Apostoli - Platanias är aldeles för exploaterad. Visst är det en härlig lång strand, och det finns tavernor och shopping. Men det är inte speciellt mysigt eller vackert. För mycket hotell, souvernir och badpryls-butiker, biluthyrarfirmor och fula hus. (även om gamla Platanias är mysigt med underbar utsikt, så är det ju bara en liten del av det hela...)

Min rekommendation är att bo inne i Chania, gärna i Nea Chora, för att slippa allt för mycket exploatering och hitta riktigt trevliga tavernor. Eller ta er till södra sidan och bo i Paleochora. Även om det är mycket turism där så är det en väldigt mysig by, med två härliga stränder och en härlig stämning om kvällarna med små taverner och barer.
Svara med citat
Gammal 2010-07-14, 11:17
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av wilda Visa inlägg
Min rekommendation är att bo inne i Chania, gärna i Nea Chora, för att slippa allt för mycket exploatering och hitta riktigt trevliga tavernor. Eller ta er till södra sidan och bo i Paleochora. Även om det är mycket turism där så är det en väldigt mysig by, med två härliga stränder och en härlig stämning om kvällarna med små taverner och barer.
Jag kan inget annat göra än att hålla med! Både när det gäller Nea Chora och Paleochora. Den sistnämnda är min favoritcharterort på Kreta.
Svara med citat
Gammal 2010-07-14, 14:57
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Ja, jag stöttar också Paleochora som ett bra alternativ. Första gången vi var där, då hade vi viss tveksamhet med stället, men nu när vi varit där två gånger till har vi ändrat uppfattning.

Vi trivs bra där. Mycket på grund av det fina och prisvänliga boendet vi funnit oss hos Flora på Haris Hotel, centralt beläget och med perfekt pris och därtill havsutsikt. Så finnes därtill den östra stranden och alla tavernorna i centrum.

Bilder från Paleochora kan den nyfikne finna i Arne och Birgittas Hörna, Aprilresan resp Juniresan 2010.

Arne
Svara med citat
Gammal 2010-07-16, 21:44

Det låter jättebra! Vill gärna att det ska vara mysigt och inte alltför exploaterat.

Hur är det i Paleochora, finns det gott om shopping och restauranger?
Svara med citat
Gammal 2010-07-17, 09:26
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av M.G Visa inlägg
Hur är det i Paleochora, finns det gott om shopping och restauranger?
Det beror på vad du menar med mycket shopping. Det finns en del affärer, men det går inte att jämföra med exempelvis Chania där utbudet är enormt. Restauranger finns det så att det räcker, och trevliga kaféer och barer också för den delen.

Jag har inga bilder i den här datorn så jag kan inte visa byn. Kommer jag ihåg det lägger jag ut några när jag sitter vid "bilddatorn".

Här är en bild på ena stranden:
Svara med citat
Gammal 2010-07-17, 10:32
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag har inga bilder i den här datorn så jag kan inte visa byn. Kommer jag ihåg det lägger jag ut några när jag sitter vid "bilddatorn".
Nu har jag bytt dator.

Paleochora från håll.

Paleochora. Bilden är tagen från den gamla borgen.
Svara med citat
Gammal 2010-07-17, 11:26
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Har just lagt in några kompletterande bilder från Paleochora. Den vetgirige finner dem i bildgalleriet under rubriken "Paleochora"

Vi kunna därtill varmt rekommendera Haris Studios i Paleochora, och även deras lyxigare boende Giorgios, med pool, på andra sidan gatan.

Arne
Svara med citat
Gammal 2010-07-22, 14:17

Tusen tack ska ni ha! det ser ut som Paleochora är ett bra alternativ.
Vi behöver inte överdrivet mycket shopping och restauranger men det är kul att ha lite att välja på och att gå runt och strosa i butiker på kvällarna.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:07.