|
|||
|
|||
Skopelos
Nu har vi varit hemma i drygt två veckor och till och med hunnit börja jobba igen. Men ibland krävs det lite tid för att smälta intrycken innan det riktigt känns som att man kan tala om en resa, tycker jag.
Vi reste på egen hand till Skopelos med Airtours-flygstol. Anledningen till att vi valde det arrangemanget framför hel paketresa var främst att vi ville slippa den tidiga avfärden på hemresedagen - flyget gick från Skiathos redan 11.30 och det innebar 07.00-färjan från Skopelos. Istället åkte vi eftermiddagen före och tillbringade sista kvällen på Skiathos. Det funkade bra, även om hård vind gjorde oss lite oroliga för att vi inte skulle komma från ön överhuvudtaget. Skopelos är en väldigt vacker ö, med många trevliga stränder. Vi hyrde jeep och puttrade omkring och det var oerhört mycket bekvämare än att åka moppe, som jag är van vid. Dessutom kunde vi prata med varandra under bilfärden. Trevligt! Vi badade på Milia, Limonari och Panormos. Av dem var Milia vackrast, men Panormos skönast att bada vid och praktiskt med många små barer och kafeer. För tätt mellan solstolarna, dock! På Limonari var det vindstilla och jättejättetrångt - vi kom tidigt och solstolarna var slut redan vid elvatiden, och snart kunde man inte komma i vattnet utan att hoppa över någons handduk på väg ner. Glossa var vackert som sjutton. Ta med kameran! Vi var uppe i Mamma Mia-kyrkan och det jag minns mest därifrån är att jag satte mig på ett tuggummi och fick kasta bort mina favoritshorts. Det var inget höjdarväder den dagen, men utsikten var förstås magnifik. Vädret var lite instabilt, faktiskt, jag har aldrig sett så mycket moln i Grekland i juli. En dag var det storm och svarta moln for över himlen. Framåt eftermiddagen klarnade det dock. Inget regn. Vi åt ingen höjdarmat, men vi tillbringade en trevlig kväll på Alexander. Jag försökte äta gyros 3 gånger men blev besviken alla gångerna. På gyrostorget serverade de gyros med ketchup och senap! Hu! Vi bodde på DelSol och måste ha haft otur med vårt rum. Sängen var extremt obekväm, textilierna lite halvsjaskiga, rummet var mörkt och lite grottliknande och AC:n funkade inte. Men vi klagade inte och jag vet ju att det finns mycket bättre rum där. Skulle jag resa till Skopelos igen skulle jag dock välja ett annat boende - kanske något av charterhotellen precis bredvid, eller något inne i stan. Vi åkte som sagt hem via Skiathos och kunde konstatera att vi, trots fantastisk utsikt över hamnen från vår balkong, längtade "hem" till lugna Skopelos. Skiathos är lite för mycket för mig. En sak som jag tänkte på många gånger under vår vecka var bristen på turister. I alla fall skandinaver. Vi såg knappt en enda! Dock såg vi en del stora grupper med australiensare och amerikaner, som släktresor ungefär. Väldigt mycket semestrande greker var det också, på nästan alla solstolar på stränderna låg det grekiska familjer. Ovanligt, för mig, men trevligt. Och lite högljutt...;-) Nästa år åker vi någon annanstans, men Skopelos är helt klart att rekommendera! |
|
||||
|
||||
Sv: Skopelos
Tycker också att det tar lite tid förrän man kan smälta alla intryck från ett nytt ställe man varit på. Vi var på Skopelos i juni och jag tyckte väldigt mycket om ön. Vädret var fint, det blev varmare och varmare under den vecka vi var där. Kändes kanske nästan som lite FÖR hett, men nu har vi haft likadant väder här i Finland hela juli (30-grader just nu) så man har ju blivit van!
Om boendet inte känns riktigt som det rätta blir det ju automatiskt minuspoäng fastän det inte är öns fel. Vi bodde på ett hotell som heter Dionyssos och jag var inte sådär superförtjust, trots att det var ok i princip. Så nästa gång om jag åker till Skopelos väljer jag annat boende. Det bästa med Skopelos var själva Skopelos stad med de trånga gränderna (hamnområdet med alla serveringar och butiker var kanske till och med lite för "turistiskt", och detta säger jag som inte brukar besväras av sånt). Agnondas var jättetrevligt med sina tavernor. Skulle gärna ha tagit bussen till något annan ställe också, men det hann vi tyvärr inte med. Bussen verkade fungera bra och är ett bra alternativ till bil och moppe. Och sen det allra bästa för mig var besöket på Alonissos med utflyktsbåten "Gorgona". Fick mersmak på Alonissos, vet inte riktigt varför. Och lilla "Ouzeri Gorgones" i Skopelos stad blev favoriten att ta en öl på eller äta middag! Trodde först att Skopelos kanske skulle bli min favoritö tillsvidare. Men icke sa Nicke, det är fortfarande Naxos! /Anne |
|
|||
|
|||
Sv: Skopelos
Naxos ligger i topp även för mig! Fast nu var det några år sedan jag var där sist, så jag måste nog åka dit och kolla om det fortfarande stämmer. Nästa sommar kanske!
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|