![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
I sådana här diskussioner brukar många hävda att Internet har förstört ungas skrivförmåga, t ex pga chattspråket.
Men mitt intryck är snarare det motsatta. På Internet ser jag att väldigt många skriver väldigt mycket bättre än jag trodde att folk i allmänhet gör. |
|
|||
|
|||
![]()
Det er nu ellers vældig sjovt (roligt) at gætte sig frem til betydningen af diverse forkortelser, når man læser indlæggene. Iof (?), iofs (?), oxå, ngt (?), mkt (?), o (= och), å (= på) etc.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Iofs - i och för sig Ngt - något Mkt - mycket |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
De reglerna är säkert bra, men inte kommer man ihåg dem.
Tror jag kommit på en enklare regel. Om man tittar på min mening ovan, så ser man att DE används i början av en mening, medan DEM används i och i slutet av en mening....kan det va så enkelt?? ![]() Yanna |
|
||||
|
||||
![]()
Inte måste man skriva korrekt skriftspråk här, men man måste ju iaf kunna diskutera det tycker jag.
![]() Däremot när man läser nyheter av journalister o andra som ska föreställa vara skolade så undrar man ju över hur de kan skriva dem istället för de, eller att utesluta ordet ATT! Exempel: Dem kommmer dö! Korrekt är De kommer att dö! Nu skrev jag 2 fel i samma mening, men det KAN faktiskt se ut så. Att det skrivs talspråk i forum eller chat är en helt annan sak än när proffs inte kan skriva korrekt. Iof vet jag att ordet ATT medvetet har skolats bort i utbildningar, men förutom att det ÄR fel, så LÅTER det fel, vad än den utbildningen lärt ut om ATT! ![]() Yanna |
|
|||
|
|||
![]()
Och jag förkortar i och för sig med iofs..inte iof
![]() |
|
|||
|
|||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vad är L O L?
![]() Jag förstår även iofs, men jag tycker det är onödigt många bokstäver ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Jag gillar inte heller att-lösa konstruktioner, varken i tal eller skrift. Det är bara det att det är korrekt. Språkrådet, före detta Språknämnden, anser inte att det finns någon anledning att motarbeta det: Länk Det är lite vanskligt med språkpolistrådar på Internet för väldigt många har fel i dem, de tror att vad de själv en gång lärde sig är det enda korrekta. Men språk är ju föränderligt ![]() Senast redigerad av inkfish den 2010-08-10 klockan 19:52. Anledning: rättad länk |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Formellt kan man säga att ordet DE används när det utgör subjektet i en mening (svarar på frågan Vilka är det som skrattar?), t ex De skrattar åt honom. Ordet DEM används när det utgör objektet i en mening (svarar på frågan Vilka skrattar han åt?), t ex Han skrattar åt dem. Hm... lät krångligt kanske? Carina - svensklärare ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Men inte är det svårt att komma ihåg oss/dem (objekt) vi/de (subjekt) Vitsen med den är ju att det är lika många bokstäver i oss som dem. Det är ju även så man skiljer döv- respektive blind- skylten åt i trafiken Helén- som tror att mina skolkunskaper hänger med ända fram till pluskvamperfekt, där stoppar jag. Några käcka ramsor med tyska prepositioner finns också inbankade i hjärnbalken ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja visst kan det vara skönt att inte behöva dessa regler, själv jobbar min hjärna väldigt mycket med s.k "hang ups", vilket jag tycker funkar utmärkt
![]() ![]() ---------------------------------------------------------------------- En annan variant som breder ut sig mer och mer är följande skriftsätt: "De är ju jätte bra om de finns de som inte behöver regler, de under lättar ju för de." Visst går det med fantasins hjälp att förstå vad man menar, men JAG TYCKER att det blir betydligt jobbigare att läsa. Har jag då lässvårigheter? Kanske det, jag har inte tänkt i de banorna tidigare Hade jag skrivit texten så hade det sett ut så här: "Det är jättebra om det finns de som inte behöver regler, det underlättar för dem " |
|
||||
|
||||
![]()
"Dem skulle jag gärna vilja köpa."
|
|
||||
|
||||
![]()