Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-24, 15:32
zingo zingo är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010
Standard Motorbåt i Grekland

Efter många år av motorbåt på västkusten vill vi prova den grekiska skärgården och undrar om någon här har erfarenhet av det.
-Vilken minimilängd på motorbåt rekommenderas?
-Vilken av ögrupperna passar bäst resp sämst att färdas med motorbåt?
-Hur lång är säsongen för båt/motorbåt
-Vilken säsong passar bäst resp sämst att färdas med motorbåt?

Tack på förhand för era svar

Zingo
Svara med citat
Gammal 2010-08-24, 17:06
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Motorbåt i Grekland

Tänker du på att ta med en båt från Sverige? I så fall blir det en massa papperskrångel, inte värt besväret. Det finns massor av båtar att köpa, men kolla med hamnpolisen vad som gäller innan du betalar...

Jag kan inte svara på alla dina frågor men vet att säsongen är hela året och beroende av vädret, förstås.
Det är gott om öar men liknar ju inte svensk skärgård. Du behöver fackkunskap och sjökort givetvis. Inte så många utprickade leder, många stora fartygsleder som trafikeras dag och natt.
Maj är varm och fin men opålitlig vad gäller vind, med snabbt påkommande stormar.

Vi har en femmeters gummibåt, mycket mindre bör man nog inte åka långt med.
Vad gäller tillstånd måste du ha skepparexamen för motorer över 35 hästar. Båten ska eget tillstånd som gäller två år. Utrustningslistan är gedigen och vid kontroller är kustbevakningen tämligen pedantisk.

Mitt tips är att du kollar www.gsis.gr som är officiell site för tullen, eller www.yen.gr som är hamnpolisens site.

Sen finns det en massa segelsällskap som vet mycket om farvattnen .
Svara med citat
Gammal 2010-08-24, 20:50
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Om jag förstår dig rätt så vill ni "öluffa" med egen motorbåt?

Jag har ingen egen erfarenhet av mindre båtar i Grekland mer än det jag sett under mina resor.

Man ser sällan segelbåtar under 7- 8 meter som används för att ta sig mellan olika öar. Snarare är de 9 - 12 m. Lokalt finns det naturligvis mindre. Motorbåtarna som hyrs ut för att resa runt brukar ofta ligga kring 8 - 9 m minst. Ofta lite större.

Ni är väldigt väderberoende med tanke på storlek på båt. I Cycladerna tex kan Meltemivinden lätt piska upp vågor på 2 - 3 meter utan problem. Jag har varit med om större vågor än så också, men som väl är på stora färjor... Det är inte helt ovanligt med vindar upp till 18 - 20 sek/m i slutet av Juni hela Juli, Augusti och in i Sept. Det kan vara bara en dag eller två. Men det kan också hålla i över två veckor som jag varit med om! Så med en för liten båt kan man lätt bli inblåst.

Dessutom är vädret och vinden väldigt lokalt i Grekland. Det kan vara kav lugnt när du lämnar en hamn men efter 30 min kan du hamna i full storm! Så det gäller att hålla stenkoll på vindarna och vädret i den riktning man ska!

Så Cycladerna är nog egentligen den ögrupp som kan vara besvärligast ur vädersynpunkt. I alla fall sommartid.

Utan att ha belägg för det tror jag att öarna väster om Grekland är de bästa ur vädersynpunkt. Korfu, Lefkas osv. Jag kommer inte ihåg vad gruppen heter... Även öarna väster om fastlandet är nog rätt skyddade från vind. Egina, Hydra, Spetses osv.

Hoppas du har lite nytta av detta.
Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 00:40
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Det finns en hel del klubbar för gummibåtar också, som kör långrace ihop. Om du vill kan jag ta reda på någon adress och kolla vad man har för råd att ge.
Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 10:12

Tack för värdefull info.
Ska förtydliga mig lite.
Vi tänkte till en början hyra motorbåt i Grekland på en eller två månader så info var man kan hyra är också välkommet. Därefter kan det eventuellt bli köp av motorbåt.
Monica, jag tar gärna emot adress till klubbar för gummibåtar. Alla tips är värdefulla.
Intressant Peter det du skriver om de nyckfulla vindar och lämpliga respektive mindre lämpliga områden. Tar gärna emot ytterligare info för att fördjupa kunskapen.
Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 20:20
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Jag har nog inte så mycket mer att ge tyvärr eftersom jag inte har någon egen erfarenhet av Grekiska farvatten i liten båt. Men det finns några på Forumet som seglat därnere. Hoppas någon av dem ser detta.

Det finns gott om uthyrare på fastlandet. Jag har för mig att en hel del håller till på syddelen av Pireus i en hamn som jag tror heter Zea Marina. Där Delfinerna till Hydra och Spetses gick för många år sedan. Jag är osäker på namnet men någon annan kanske vet. Men Googla på båtuthyrare i Grekland så får du säkert massa förslag.

Kanske onödigt att påpeka men kolla upp de du är intresserad av. Det finns en del mindre seriösa som jag läst om. Gamla skador som påstås vara nya osv...
Svara med citat
Gammal 2010-09-03, 13:33
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Zea Marina är korrekt Peter med du har en hel del uthyrare i Marina Alimos som är bland den största hamnen för "privata" båtar. Men även de mindre hamnar som ligger ut med kusten finns firmor du kan hyra allt från en "fis" båt till en stor med egen kapten så det är nog bara plånboken som styr ens val... MEN för att hyra måste du kunna visa upp papper på bla skepparexamen etc som sagt googla och du hittar ganska många alternativ.

Camilla
Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 11:10

Jättebra med allt ni delar med er utav. Tack Camilla. Börjar få en bra bild av motorbåtlivet där nere så snart är det dags för en resa dit för att reka lite. Ni får gärna fylla på med mer info.

Zingo
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:52.