|
|||
|
|||
Vackraste ö-namn
Vilken ö har det vackraste namnet,tycker ni!
Det får INTE vara er favoritö. Roligt också om ni kan motivera varför ni tycker namnet är vackert och ev. vad ni associerar namnet till. |
|
|||
|
|||
Sv: Vackraste ö-namn
Amorgos.
|
|
|||
|
|||
Gullesnuttan!
|
|
||||
|
||||
Peleponesos Det låter riktigt Grekiskt och fint i mina öron
Riitta |
|
||||
|
||||
Kul idé !
Har aldrig tänkt på detta, men efter lite funderande så säger jag Mykonos. Motivering: För mig låter detta som en riktigt ur-grekisk ö . -Tycker visserligen även att både Amorgos, Milos och Naxos är fina namn på öar. Minst gillar jag ö-namnen med "-Anti", vilket klingar lite negativt. Även Syros och Nissyros är mindre bra ö-namn. /Homeros |
|
|||
|
|||
Kythera har jag alltid gillat som namn....Ger så bra känska när man säger det
Lissi |
|
|||
|
|||
Själv tycker jag mycket om SAMOTHRAKE.Lite mystisk och får mig att tänka på en favoritpoet,Gunnar Ekelöf.
|
|
||||
|
||||
Kastellorizo. Det röda kastellets ö!!
Arne |
|
||||
|
||||
Vågar väl knappt säga det men Astypalea tycker jag låter så vackert....
Trevlig helg alla! //maji |
|
||||
|
||||
Amorgos!
Låter som musik i mina öron...som amor...som morgon.. Yanna |
|
|||
|
|||
Symi;
Låter litet och sött. ÄR litet och sött |
|
|||
|
|||
KEFALONIA låter väldigt vackert tycker jag!
Anna |
|
||||
|
||||
Jag tycker också om ljudet av Kefalonia.
|
|
||||
|
||||
Kul tråd
Jag tycker att Nisyros är fint. Ö heter ju nisí så Nisyros blir liksom öarnas ö... Dessutom har det en annan stor fördel: det går inte att säga fel. Hydra är ju en mardrömsö - det är inte lätt att förstå att det inte heter Hyyyydra utan snarare Iddra. Och Koufonissi får ofta heta Koufinissi och Folegandros kallas Folegrandos... Då är Nisyros mycket enklare Donoussa klingar också vackert i mina öron. Förmodligen för att det finns en gammal nisiotika-sång om Donoussa som jag inte har kvar längre och som jag saknar väldigt. |
|
|||
|
|||
Amorgos...kärlek...(har inte varit där än)
|
|
|||
|
|||
Jeg er vokset op i Grækenland. Næsten...
Mange veje/vägar i nabolaget/grannskapet jeg stammer fra var navngivet/namngett efter græske øer. Lemnosvej, Korfuvej, Delosvej m.m. Jeg gik i skole på Samosvej og posthuset lå på Rodosvej. Min farmor boede på Kretavej og hun lavede de mest fantastiske frikadeller/köttbullar. Tror det bedste ønavn jeg kan tænke mig er Kreta. Når jeg hører navnet Kreta tænker jeg nemlig altid på god mad. |
|
|||
|
|||
larvih...detta är ju underbart! Vilken barndom
Fanns det ingen Tinosvej ? Lissi -som undrar vad platsen heter med alla dessa fantastiska gatunamn |
|
||||
|
||||
Evia låter som evig..och ön är verkligen evig...finns mycket att upptäcka!
Camilla |
|
|||
|
|||
Citat:
Og pladsen med alle disse navne er faktisk også en ø. Øen Amager i Øresund (ved København). |
|
|||
|
|||
Citat:
Håller med Frappe om Evia...låter mjukt. Lissi |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|