Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-23, 19:04
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Vi får en park på Kalymnos!

Den som strövat runt här i stan mellan gamla rivningskåkar och jättefina nya hus har oftast ingen aning om vilka stora fina trädgårdar det döljer sig innanför gatuhusen. Ser man stan lite uppifrån ser man en massa grönska, apelsinträd, citronträd, mandarinträd, blomsterbuskar, palmer och en mängd annat, men man kommer liksom inte intill grönskan på grund av alla husen som står väggivägg.

Ju äldre bebyggelse desto mer träd och blommor, det är en regel. Runt ruinerna kan det klänga enorma snår av Blomman för dagen, Bougainvillea, Hibiscus...

Idag har Kalymnos kommun med en liten fest avslutat köpet av en jättelik fruktträdgård bakom kyrkan Agios Theologos, den ligger vid den långa sidogatan på västsidan, ni som bott på Katerinas vet vad jag menar. Stadsdelen kalla Choni, "tratten" . Alla i gruppen sade sig ha pallat apelsiner där i ungdomens dar.

Ägare var finsk-grekiska familjen Karavokiou och den har gått i arv i generationer. En STOR tomt med kalymniska mått mätt, men som den ena damen på god grekiska förklarade , så har man ingen möjlighet att sköta om den som sig bör, och man har låtit kommunen köpa den till en mycket rimlig summa.

Nu ska det bli park! Alla ska kunna gå in och svalka sig bland mandarinträden. Det gamla gatuhuset kan bli hembygdsmuseum eller arkiv för gamla papper och foton eller...eller...Vi som var med om den lilla ceremonin hade massor av idéer.

I en stad som är så tätt bebyggd är varje liten grön glugg mellan husen välkommen. Här pratar vi dessutom om en jättetomt i centralt läge och med fruktträd i mängd, vilken dröm!
Svara med citat
Gammal 2010-09-23, 19:13
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010
Standard Sv: Vi får en park på Kalymnos!

Hej Monika!
Vad häftigt det låter! Får genast en massa härliga bilder framför mig. jag har aldrig varit på Kalymnos men nu blev jag riktigt sugen. Dina upplevelser känns så exotiska för mig i vardagen.
Men som en vännina berättade för mig när hon hade haft några gäster från fjärran länder i sin trädgård: De var alldeles hänförda av de dignande äppelträden. "Åh får vi plocka, tänk riktiga äpplen som växer på träden i verkligheten".
Det ovanliga blir spännande och exotiskt.
Nu är det jag som sitter o förundras över dina upplevelser.
Tack för alla "bilder"!
Lycka till med parken!
Pyttan
Svara med citat
Gammal 2010-09-23, 19:31
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Det låter ju underbart När skall detta bli, tror du

Riitta
Svara med citat
Gammal 2010-09-23, 20:21
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Monica, du är en fantastisk ambassadör för Kalymnos! Kan riktigt känna hur mysigt det skulle vara att strosa omkring i gränderna med dig som guide. Kommunen har gjort ett riktigt klipp när de lyckades rekrytera dig som politiker. Oavsett parti! Du talar så varmt om din by och ö. Och var inte för säker ........ , en dag blir frestelsen för stor och då dyker vi upp.

Ha det gott.
Mats
Svara med citat
Gammal 2010-09-23, 21:01
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Det borde du ha gjort för länge sedan, Masse

Riitta
Svara med citat
Gammal 2010-09-23, 21:39
Masses avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Det borde du ha gjort för länge sedan, Masse

Riitta
Börjar förstå det!
Mats
Svara med citat
Gammal 2010-09-24, 08:10
Monica Ps avatar

Du är så välkommen, Mats.
Jag har inte en massa andra öar att jämföra med, det får andra göra, och Kalymnos är ingen vit-och-blå-mys-ö . Den som vill ha sånt ska nog hålla sig till Kykladerna.

Mig passar den här lite tuffare stilen, med en befolkning som inte riktigt vill bli bara turistinkomstberoende, som har haft ännu hårdare levnadsvillkor förr om åren, vars familjer alla , alla, har emigrerade släktingar i hur många generationer som helst, som ser havet som en hård arbetsgivare (männen) och som en mördare (kvinnorna).

-Geografin är också hård, med kala bergstoppar och få odlingsbara ytor. Man har, innan vägar och vattenledningar underlättade livet, tvingats bygga tätt ihop på de få lämpliga ställena, därav den hoptryckta stadskärnan.
-Man har vinterfloder som kan vara halvmeterhöga genom stan, därav de höga trottoarkanterna.
-Stora familjer och en dröm om att minst en i varje barnkull skulle få studera, därav en ovanligt hög andel läkare och andra akademiker.

Kanske jag tilltalas av den direkta stilen. I en sång säger författaren:" jag skippar "herr", behåller "hörrudu"...

Dock, Mats, vi har vackra gränder också . Vad jag helst förknippar den här ön med är att man nästan överallt har utsikt mot havet, så symboliskt för livet här.

Så är det förstås för alla de mindre öarna, havet är liv, arbete, möjlighet att resa bort och hem, även hot och hinder och längtan.
Svara med citat
Gammal 2010-09-24, 13:27
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Monica, du är en fantastisk ambassadör för Kalymnos! Kan riktigt känna hur mysigt det skulle vara att strosa omkring i gränderna med dig som guide.
Masse, i år har vi äntligen haft den stora förmånen att ha Monica som "guide" vid ett par tillfällen.
Vi har rest till Kalymnos (nästan) årligen sedan 1985, men, jösses, vad mycket nytt vi upptäckte i år med Monicas hjälp.
En "mini-guide-tur" i Pothea, kafé-häng på Aktheon, vindruvs- och fikonplockning mitt ute i "ingenting", biltur på den nya, fina vägen mellan Vathy och Emborios och, inte minst, en jättetrevlig kväll med Monica och hennes härliga, jättetrevliga make på en suverän restaurang bortom all civilisation.
Tack, snälla Monica! Hälsa kära make, och om vi får och kan så ses vi gärna nästa år igen...
Fam R
Svara med citat
Gammal 2010-09-24, 15:17
Monica Ps avatar

´...han är i Gävle/Stockholm/Norrköping/Motala/Askersund/Skänninge/Göteborg så det är bara att vinka, du är närmare än jag...
Svara med citat
Gammal 2010-09-24, 17:28
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Åh om jag kunde skriva så vackert som du monica!

Yanna
Svara med citat
Gammal 2010-09-24, 22:46
Masses avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg

--------------
--------------
Mig passar den här lite tuffare stilen, med en befolkning som inte riktigt vill bli bara turistinkomstberoende, som har haft ännu hårdare levnadsvillkor förr om åren, vars familjer alla , alla, har emigrerade släktingar i hur många generationer som helst, som ser havet som en hård arbetsgivare (männen) och som en mördare (kvinnorna).

--------------
--------------

Dock, Mats, vi har vackra gränder också . Vad jag helst förknippar den här ön med är att man nästan överallt har utsikt mot havet, så symboliskt för livet här.

Så är det förstås för alla de mindre öarna, havet är liv, arbete, möjlighet att resa bort och hem, även hot och hinder och längtan.
Oj Monica!!!!!!!!

Du har redan tidigare med dina fantastiska beskrivningar av Kalymnos väckt en stor nyfikenhet hos mig. Det du skriver här får det att övergå från nyfikenhet till något större. En klok man lärde mig en gång att "Förväntan är besvikelsens moder". Jag försöker därför att hålla emot, men det känns som om jag redan gillar en ö som jag aldrig har besökt. Och nu tryckte du ju definitivt på en känslig punkt. Så länge jag kan minnas, sedan jag var ett litet barn (och det var längesedan) har jag älskat havet. Och ditt sätt att beskriva havet kommer mycket nära vad jag känner.

Nu skriver jag in Kalymnos. Det börjar att bli riktigt trångt i toppen på min ö-önskelista. Tack Monica.

Mats
Svara med citat
Gammal 2010-09-24, 23:33
Pelas avatar
Pela Pela är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2010

Mina minnen från Kalymnos är blandade. För ''länge sedan'' var jag på en charterkombination Kos/Kalymnos, en vecka på varje ö.

Varmt och gott,30-32 C, på Kos. Innan båten till Kalymnos gick så berättade guiden att det var 10 grader varmare på Kalymnos just då.
Hmmm, 32 +10 = 42 !!!!.

Ungefär halvvägs mellan öarna så kändes det som att åka in i ett hårrtorksblås !! Det blåste,men HETA vindar !

Tre dagar med 42 C kan få vem som helst att tappa intresset för vidare besök på just den platsen.

När ''tokvärmen'' gick över så kommer jag ihåg att staden var en positiv upplevelse med lite turister och mycket vardagsliv

Har inte ens tänkt tanken på Kalymnos sedan dess,men efter att läst kommentarer och beskrivningar om vardagslivet på denna ö så,vem vet,
vi kanske ses 2011....
Svara med citat
Gammal 2010-09-25, 00:25
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Åh om jag kunde skriva så vackert som du monica!

Yanna
Det er nok mange av oss som kunne ønske det!
Svara med citat
Gammal 2010-09-25, 15:37
Monica Ps avatar

Rättelse: Namnet på den finsk-grekiska familjen är Karavokirou och inget annat.
Svara med citat
Gammal 2010-09-25, 16:54
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Börjar förstå det!
Mats

/Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:46.