|
||||
|
||||
Vem bet/stack mig?
Kanske inte någon som kan svara på denna fråga då jag inte ens såg djuret. Men jag är lite nyfiken så jag gör ett försök.
När jag var i Paleochora för några veckor sedan satt jag på ett tygskynke på stranden Plötsligt kände jag en snabb STARK smärta på höften. Som om jag hade satt mig på en vass grov nål. Men jag satt helt still. På kvällen hade jag ett rött märke, stort som en fem-krona. Detta växte följande dagar. Som störst var det 1,5 dm i omkrets och i mitten var det ett vitt område/knöl stort som en fem-krona och stenhårt. När jag greppade om knölen var det stort som en aprikos. Detta la sig med tiden. Min man tyckte sig se två små "hål" mitt i den vita knölen. Det kliade inte, gjorde inte ont så jag var inte besvärad av det, mest nyfiken var det kan ha varit. Jag frågade några grekiska bekanta om de hade någon teori, men ingen hade den blekaste aning om vad det kunde vara. Någon djurexpert här på Kalimera som kan ha en förklaring? Lena |
|
|||
|
|||
Sv: Vem bet/stack mig?
Det lyder som om du er blevet bidt af en "sandfly".
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Nej. Det var min höft
Men inte alls på det viset. Utan väldigt lokalt "bett" med en begränsad yta på 1,5 dm. Lena |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Egentligen har jag ingen aning, men när du skriver att det var två små hål så påminner det om huggormsbett! Hur tätt mellan hålen?
|
|
||||
|
||||
Cirka 1(-2) cm.
|
|
||||
|
||||
Låter som det skulle kunna vara en orm, men som sagt: Jag är ingen expert. En orm kan dock bitas utan att få in nåt gift. Men det borde du väl ha märkt, om det var en orm?
|
|
||||
|
||||
Låter som en 1000 foting ung samma symtom hade jag själv när jag blev biten. Skulle även kunna vara en scorpion?
Camilla |
|
|||
|
|||
|
|
||||
|
||||
Hej
Tack för tipsen. Det här med tusenfoting lät intressant. Inte visste jag att de kunde bita/sticka på detta viset. Orm har jag också tänkt på. Kanske. Jag såg den inte för djuret var under mitt tygskynke och det gick väldans fort. Jag funderar vidare. Lena |
|
||||
|
||||
I Grekland kallar man tusenfotingar för sarandapodaroussa, fyrtio-foting. Det finns olika arter, en som är lite som en daggmask med massor av ben, den liksom kryllar iväg. Den tror jag är helt ofarlig. Den andra sorten jag känner till är blank och brun, liksom lackad, grövre ben och käkar eller taggar där framme, och den kan bitas/stickas rätt rejält. Om man lyckas klyva den itu springar delarna åt varsitt håll. Den gillade vi inte när vi tältade utan skakade nogsamt allting innan vi la os för kvällen.
Som med getingstick och liknande beror det väl på hur känslig man är , alla reagerar inte så mycket. |
|
||||
|
||||
...fjärsing.... jag själv blev stucken/biten av en sån. själv fick jag också 2 märken/hål... i
finns fjärsingar på västkusten här i sverige men kanske inte direkt samma sort |
|
||||
|
||||
Citat:
Låter dock otroligt att man skulle fått med sig upp en sån på stranden, speciellt som de helst ligger nedgrävda på botten på djupare vatten. /NW |
|
|||
|
|||
Eftersom du var på stranden är det inte sannoligt att det var en Fjärsing. En Skorpion skulle nog bara ge ett stick. En orm som gav ett bett med 1 - 2 cm mellan gaddarna borde du egentligen märka... Men en liten Sandvipera som låg still efter bettet... Möjligt. Och den är minst lika giftig som en Svensk huggorm. Det skulle ev kunna vara en Scolopender, dvs tusenfoting, men de brukar hålla sig i mörka och gärna lite fuktiga miljöer. Inte på sandstränder...
Den där vita stora knölen är inte så bra. Det skulle kunna tyda på ett koaguleringsgift. I så fall avsett för mindre djur typ möss och fåglar. Vilket i så fall pekar mot orm! Har du minsta känning kvar av det skulle jag rekommendra att gå till läkare direkt. För är det ett gift som koagulerar blodet lokalt kan det orsaka vävnadsskador som kan ge dig problem framöver. |
|
||||
|
||||
Hej och tack för alla som engagerar sig i mitt lilla dilemma.
Jag har inga bekymmer av det längre men ska kanske hålla ögonen öppna. Hädanefter blir det strandmadrass och inte bara ett tygskynke på stranden. Det är en sak som är säker. Lena |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|