|
|||
|
|||
Karpathos
Hej Eftersom vi har tänkt att åka till Karpathos nästa år undrar jag om det finns några tips om bra hotell med en fin strand. Åker med min man och våran 16åring och då finns det vissa krav Tack på förhand
|
|
||||
|
||||
Sv: Karpathos
Om enda kravet är att boendet skall vara nära bra strand så finns på Karpathos flera alternativ. Kyra Panagia är en mycket fin strand, men boendet kommer nog att kännas lite väl lugnt om man vill ha lite liv och rörelse kring sig (... och såvitt jag vet inget charter-boende om det är det ni tänkt er). Vid Amopi Beach några km utanför huvudstaden Pigadia, samt i byn Lefkos på andra sidan ön finns både boende och bra stränder. Men mitt tips är ändå att om man vill ha lite liv och rörelse (utan fördenskull partyliv) och lite mera tavernor mm att välja på så bor man i öns huvudort Pigadia. Därifrån kan man då istället med buss, badbåt, moppe eller bil ta sig till både ovannämnda stränder och också till Apela och Achata som är i mitt tycke helt underbara stränder. Dessutom finns i Pigadia också en strand som enligt en del Karpathos-vänner är helt OK, men som jag själv hittills ratat framför allt beroende på de väldigt mycket bättre alternativen som nämnts ovan.
Lite strandbilder från Karpathos hittar ni i album under min profil här på Kalimera. Trevlig resa. Mats |
|
||||
|
||||
Kyra Panagia, Achata och Apela är alla vansinnigt vackra och underbara stränder där man kan spendera otaliga timmar och bara njuta. Dock talar vi här inte om sandstränder utan dessa stränder karakteriseras huvudsakligen av småsten. Vill man ha sandstränder så finns alternativen Lefkos (som jag också tyckte mycket om) och Amopi (som jag inte gillade något nämnvärt). Vid dessa två stränder finns det även hotellalternativ men jag skulle välja att bo i Pigadia, framförallt om man vill vara lite aktiv även när kvällen kommit. Till de ovan nämnda stränderna kan man ju alltid ta sig med hjälp av buss eller hyrbil. Dessutom är stranden, om man går en bit bort från staden, helt ok om man någon dag skulle känna sig lite slö. Då jag bara varit på Karpathos en gång (ännu så länge) så har jag bara erfarenhet av ett hotell. Sommaren 2009 bodde vi på Hotel Parasol och kan starkt rekommendera detta boende. Hotellet var välskött, mysigt poolområde samt en mycket bra restaurang och service. Dessutom är det gångavstånd ner till hamnpromenaden och ganska nära till den bättre delen av Pigadias strand.
Hoppas att ni får en underbar resa. |
|
|||
|
|||
Tack för era svarVi har kollat på Lefkos där det verkar vara fina stränder. Sen vilket hotell finns det ju några att välja på. Våran 16 åring är inte så mycket för att parta men att snorkla och fina stränder verkar fungera
|
|
|||
|
|||
Om 16-åringen gillar att snorkla så kan jag rekommendera Amopi. Där finns det både sandstrand och havsvikar med grus/sten och i dessa vikar finns det jättebra snorkling med mycket fisk och annat att titta på. Faktiskt bland den bästa snorklingen jag upplevt hittills i Grekland. Dessutom har ni nära in till Pigadia där det är väldigt mysigt på kvällarna.
Lefkos ligger väldigt "off" tycker jag och jag upplevde inte alls att snorklingen var lika bra som i Amopi. Jag skulle dock välja att göra som Buckskinn föreslog: att bo i Pigadia och gör utflykter till olika stränder. |
|
||||
|
||||
Håller helt med Smultron. Det är jättefint och snorkla på Amopi. Fina undervattensformationer och gott om fisk
Tycker också att Pigadia skulle vara bra och bo i för er. Därifrån går det både badbåtar och bussar till olika fina stränder ifall man inte hyr bil eller moppar Riitta |
|
|||
|
|||
Bo i Pigadia.Lokalbussarna som ju är en upplevelse i sig tar en tryggt till de olika stränderna,sen har ni massor av bra tavernor o restauranger att välja på när kvällen kommer.Ha en trevlig resa.
|
|
|||
|
|||
Hej!
Vi älskar Lefkos och har återvänt dit flera gånger. Vi åker nästa sommar igen. Dock tror jag inte att det är en perfekt by för en 16-åring. Lite dött och avsides. Gör Lefkos till ett av många bra utflyktsmål, men skaffa boendet i AMopi eller Pirgadia. Det är mitt råd. |
|
||||
|
||||
Beror väl på 16-åringen. Min dotter trivdes på mindre platser även som tonåring och jag har vänner som åker till Donoussa med flera tonåringar som bara älskar ön.
Finns även tonåringar som gillar att fjällvandra och njuta av stllheten på de mest avlägsna platser. Eva |
|
|||
|
|||
Det ena utesluter ju inte det andra. Tror inte 16-åringen måste vara en fest-prisse för att uppskatta Pigadia, med dess utbud och folkliv.Har luffat en del med min son och då har vi oftast bott på större orter för att bl a ha tillgång till restauranger och kommunikationsmedel, men sedan har vi gjort olika utflykter, t ex vandringar i naturen och turer till lugna stränder, sevärdheter. mm.
Senast redigerad av Smultron den 2010-10-28 klockan 06:56. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|