Citat:
Ursprungligen postat av Peter
Sedan är frågan hur det går med NEL. Jag har inte sett något om dem i de Grekiska tidningarna på länge så de kanske fått ordning på ekonomin osv...
|
Jag har för mej att jag läst något om deras ekonomi nånstans, kan ha varit i maillistan FerriesofSouthernEurope eller i något forum nånstans, minnet säger att ekonomin är ifrågasatt av flera. Dock verkar det som att någon kan pumpa in pengar eftersom de under denna sommar har chartrat en massa olika båtar från flera håll. Jag har inte alls koll på ägarförhållandena på NEL men det kan väl vara så att det finns någon kapitalstark bakom som ser chansen att chartra in båtar som de kommer över billigt, ett problem som de verkar ha fått är att de inte får in båtarna i trafik där de vill ha dem. Jag har inte riktigt tid att söka vidare nu men det finns säkert omskrivet i något av de grekiska forumen men det är så tungläst då allt måste gå genom Google translate för att man ska kunna läsa det.
Ska i alla fall bli intressant att se hur det ser ut nästa sommar, de har tillgång till flera fina båtar om de bara får vettiga linjer för att köra dem.
En misslyckad linje de har är ju just ringlinjen i Kykladerna, tidtabellen är gjord för att köras med en vanlig färja men de kör med Aeolos Kenteris, alltså en snabbåt som kör på halvfart, blir väl billigt att inte köra full fart men de gånger jag har åkt så har det varit nästan tomma båtar, måste väl vara en ganska hög kapitalkostnad på dessa båtar som bara har fått köra det de är byggda för en sommar som jag har förstått det.
Tanken från början med dessa båtar var att köra Pireus-Samos eller nånting i den stilen, en snabb förbindelse som helt klart borde vara intressant. Jag vet inte vad som hände med detta men en del av förklaringen är som jag förstått det att det gick betydligt mera bränsle än vad de var lovade från varvet som byggde båtarna.
Mvh Janérik