Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-11, 18:30
mia65mia mia65mia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2007
Standard Nyfiken på Thassos

Funderar på Thassos i sommar (mitten av juni) Det är jag och min 13 åriga dotter. Har läst mycket om ön nu och det verkar vara lite av vad vi vill ha. Velar mellan "Lina" i Limenas eller "Aliston" i Skala Potamias. Vill å ena sidan ha strand och bad men å andra sidan lite Grekiskt stadsliv.
Hur är det att ta sig runt på ön om man INTE kör egen bil eller vespa. Finns det cyklar att hyra och vågar man ge sig ut att cykla i Limenas närområden tex? Hur är bussförbindelserna till de "fina" stränderna och andra byar på ön från Limenas? Tänker mig att kunna göra egna utflykter till flera av dessa under 2 veckor. Typ att åka till Golden beach över dagen och så.
Läste också någonstans att det gick taxibåtar från Limenas till några stränder. Stämmer det?
Många skriver om båten till Keramoti och att det finns finna stränder alldeles intill. Vad kostar det att åka över? Är det enkelt och går de ofta?
Är Limenas en mysig stad? Hur stor? Vilka avstånd? Har att jämföra med bla Chania, Parga, Pothia.
Hur är stränderna inne i Limenas och hur stora är avstånden om man utgår från tex Lina.
Hur är priserna på tavernor etc?

Många frågor och säkert kommer fler men jag börjar så här.
Mia
Svara med citat
Gammal 2010-11-11, 19:40
maggan08 maggan08 är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2008
Standard Sv: Nyfiken på Thassos

Hej!
vi bodde på hotellet Vera Lili brevid Lina juni -09. Det är en bit in till centrum men inom gångavstånd. Stranden i Limineas är inte särskilt mkt att ha men man kan åka buss till andra stränder, bla Golden Beach utan problem. Limineas är en ganska liten stad med en huvudgata. Thassos är mkt vackert men har ett klimat som påminner om Bulgariens, dvs man kan få uppleva både regn och åska i juni. Vi åkte taxibåt till Makryammos vid ett tillfälle och det var en trevlig resa, däremot är Makryammos i mitt tycke en turistfälla. Kommunikationerna till Keramoti är täta men jag vet inte vad det kostar att åka över, resan tar 45 min- 1 tim.
Svara med citat
Gammal 2010-11-12, 12:44
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: jul 2010

Du kan cykle i Limenas. Trafikken er ikke vild og vejene er ikke stejle/brant. Men længere ude kan det blive svært. Fremfor alt er vejen mod Panagia ikke god for cykler, medmindre/om inte du har en helt fantastisk kondition.

Skala Potamia er en lille by, men stranden mod Golden Beach er fin.

Limenas er ikke nogen stor by, men livlig. Centrum og den gamle havn er hyggelig/mysig. Vil tro det tager 10 minutter at gå fra hotellet til centrum. Der er også supermarked og bager få minutter fra hotellet.

Rute/rutt fra hotel > hovedgade > "turistgaden" > gamle havn.

Priser på taverna: For tre år siden var det halv pris af t.ex. Naxos. Men det kan have ændret sig i mellemtiden.

Jeg skulle rekommandere Limenas (Thassos stad).

Senast redigerad av larvih den 2010-11-12 klockan 13:26.
Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 17:19
Tammiss avatar
Tammis Tammis är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Bra val med Thassos. Jag har varit där 3 gånger och trivs alldeles utmärkt. Min favorit i Grekland. Humana priser, bra mat och underbara stränder. Jag har bott på Filia i Thassos stad, ett i mitt tycke prisvärt och bra hotell. Det är lätt att ta sig runt med buss. Jag har åkt buss både till Golden Beach, Aliki och Paradise Beach. Det finns många fina stränder runt hela ön, men som det sagts tidigare så är stranden i stan inte mycket att hänga i julgranen. Skulle du/ni får för er att hyra bil så är det lätta att köra på Thassos. Att åka över till fastlandet, både Kermoti och Kavalla är bra utflykter. Kavalla en rätt stor stad medan Keramoti är lite lugnare och mindre. Kommer inte ihåg priser på färjorna, men något dyrare att åka till Kavalla, iaf om du väljer flygbåten. Jag skulle nog välja Thassos stad om du gillar stadsliv. Skala Potomias är säkert bra, men med tanke på att det är så lätt att ta sig dit med buss så skulle välja det som bad över dagen.

Hoppas du/ni kommer att trivas lika bra som jag gjort på Thassos.
Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 19:20

Tack alla för era svar. Nu vet jag lite mer och det lutar mer och mer åt att vi hamnar på Thassos och i Limenas. Var så nära att boka Filia idag men skall kolla lite mer. Men det verkar bra.
Är det riktigt att det finns både kyl,mikro och vattenkokare på de vanliga dubbelrummen där?
Dottern vill ju gärna bo i lägenhet för att det var så mysigt att fixa frukost och så. Men om det är så välutrustat kan man ju variera sig lite. Ganska OK att få frukosten serverad också, tycker jag. Framförallt tycker jag att det är bra med kyl om man vill ha lite mellanmål och utflyktsmat.

Mia
Svara med citat
Gammal 2010-11-15, 19:31
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Citat:
Ursprungligen postat av mia65mia Visa inlägg
Var så nära att boka Filia idag men skall kolla lite mer. Men det verkar bra.
Mia
Filia är ett bra hotell!

Enigma
Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 20:18
Tammiss avatar

Jodå, när jag var där i september 2007 så fanns det micro, kylskåp, kaffebryggare och även kanske vattenkokare. Frukosten är jättebra och framförallt så blir det så mycket billigare när man slipper springa och handla i snabbköpen som är allt annat än billiga. Frukosten är (eller kanske var) dessutom väldigt bra. Det fanns både mörkt och ljus bröd, yoghurt, honung, müssli och säkert lite mer som jag inte åt :-). Om du väljer Filia så kan jag rekommendera rum 207 (om jag minns rätt). Det är vinkelrummet en trappa upp med en jättestor balkong. Om du vill kan du få adressen till hotellet och maila med dem. Sist jag var där jobbade en finsk och en svensk kvinna där. Båda är gifta med greker och bor på ön.

Hör av dig om du vill veta mer om min favvoö och mitt favvohotell.
Svara med citat
Gammal 2010-11-18, 11:00
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Var på Filia i somras och kan rekommendera det hotellet.
Bra frukost, bra läge (nära nya hamnen där det finns några bra tavernor, bl.a. Mesogeios och Mouses), fräscht i allmänhet och ägarinnan pratar svenska. Man har väl kanske inte nån direkt fin utsikt från balkongerna, men det finns andra fördelar. AC var ovanligt billigt, det fanns mikro, kyl och vattenkokare på våra rum. I hotellet finns även Avis biluthyrning och flera av researrangörernas kontor. Liten men OK pool.
Sök på forumet så finns det mer trådar om Filia.
Kolla även Thassos och Limenas på Google Earth, där jag lagt upp en del bilder från hotellet och omgivningarna...
Svara med citat
Gammal 2010-11-22, 22:01

Nu har jag bokat resa. Det blev Filia!! Hoppas nu bara att det blir bra men efter att ha läst era rekommendationer känns det rätt. Tack, Tack!!
15 juni bär det iväg i 14 dagar. Tur att det är många dagar att längta

Kan någon svara mig på om hotellet har balkonger åt fler håll än poolsidan och i så fall vilket som rekommenderas. Tänkte försöka maila hotellet innan ankomsten och önska isf. Egentligen borde jag väl välja poolhållet med tanke på att dottern kommer att ligga i den mesta tiden vi är på hotellet. Hur är det med solen? Vart går den upp och vart får man em sol?
Har du Tammis E-postadressen? Kan man skriva på svenska?

Mia
Svara med citat
Gammal 2010-11-22, 22:23
ErOgs avatar

Tror att nästan alla balkonger vätter mot poolen (och "restaurangbalkongen", alltså in mot gården). Det är förmiddagssol på dessa balkonger, men den kanske hänger-i längre på andra våningen...
Om du sett mitt foto på hotellet på Google Earth (http://www.panoramio.com/photo/37324394) så är det taget mot nordväst, dvs förmiddagssolen i ryggen på fotografen, ungefär... Balkongen i förgrunden hör till ett annat hus, MEN, jag tror det finns en(?) motsvarande balkong på hotellets andra våning, ovanför Europcar-kontoret. Maila Ellena (fyll i formuläret på deras hemsida)!
Ett kort är taget från balkongen (bottenvåningen) mot poolen (sydost) vid 17.30 (svensk tid) den 22a juni. Då ses att solen försvinner från poolområdet... (http://www.panoramio.com/photo/43837130)
Svara med citat
Gammal 2010-11-23, 21:39
Tammiss avatar

Åh så roligt! Jag hoppas du kommer att trivas. Du hittar mer info om hotellet på den här länken: http://www.thassos-travel.com/uk/filia.html Där kan du hitta contact information precis ovanför bilden på hotellet Jag kan rekommendera rum 207, hörnbalkongen på översta våningen. Låt mig bara dubbelkolla så att det är rätt rumsnummer om du är intresserad. Fråga gärna mer om du vill.
Svara med citat
Gammal 2010-11-23, 22:17

Tack för bilder och länkar. Jag blir mer och mer övertygad om att vi kommer att trivas.
Kolla gärna rumsnumret Tammis, även om jag har svårt att tro att de ger en ensam mamma med tonårsdotter ett sådant rum. men försöka går ju alltid.
Funderar dock fortfarande på om det går att maila på svenska eller skall jag köra engelska?

Kommer säkert med flera frågor närmare resan. Än är det lite avlägset men i 13 minusgrader känns det skönt att ha nått varmt att tänka på

Mia
Svara med citat
Gammal 2010-11-23, 22:19
ErOgs avatar

Svenska, så blir det Elena som svarar...
Svara med citat
Gammal 2010-11-23, 22:20

Snabb det där Tack!
Svara med citat
Gammal 2011-01-16, 19:01
mweris mweris är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Det är roigt att läsa dessa positiva inlägg om Thassos då vi har bestämt oss för att boka en resa i veckan. Är dock lite ovan vid sidan och vet inte riktigt var jag skrver :-) Vi vill gärna hyra cyklar och funderar över detta, ska bo i Limenas på Lina. Läste ngn tråd och där stod det att det gick bra att cykla i stan men inte utanför? Några tips om cykling! Vi är ett medelålderspar, usch vad gammalt det lät, som åker. Kan tänka mig efter alla år i Grekland att det är en bra Ö att åka till med en tonårsdotter.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:49.