Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-09-15, 17:30
Roger & Lotta Roger & Lotta är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2010
Standard Kefalonia juli 2011

Vi är ett par på 40 år som redan bokat 2 veckor på Kefalonia i Lassi för nästa sommar
(vi åker till Grekland varje år). Kefalonia har vi dock aldrig besökt förut.
Valde att bo på Thalassa som såg jättefint ut. Någon som bott där nyligen?
Berätta gärna allt - för och nackdelar.
Är det gångavstånd till stränderna & Argostoli?
Kan man ta utflyktsbåtar/badbåtar från typ Argostoli?
Hur är shoppingen, restaurangerna och stränderna - består Lassi enbart av en genomfartsgata eller finns det mer? Hur är myggbeståndet? Känns det genuint grekiskt på ön?

Ni som bott där, skriv och berätta - vi är såå nyfikna fast det är ett tag kvar tills planet lyfter!
Svara med citat
Gammal 2010-09-15, 23:30
O-E O-E är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010
Standard Sv: Kefalonia juli 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Roger & Lotta Visa inlägg
Vi är ett par på 40 år som redan bokat 2 veckor på Kefalonia i Lassi för nästa sommar
(vi åker till Grekland varje år). Kefalonia har vi dock aldrig besökt förut.
Valde att bo på Thalassa som såg jättefint ut. Någon som bott där nyligen?
Berätta gärna allt - för och nackdelar.
Är det gångavstånd till stränderna & Argostoli?
Kan man ta utflyktsbåtar/badbåtar från typ Argostoli?
Hur är shoppingen, restaurangerna och stränderna - består Lassi enbart av en genomfartsgata eller finns det mer? Hur är myggbeståndet? Känns det genuint grekiskt på ön?

Ni som bott där, skriv och berätta - vi är såå nyfikna fast det är ett tag kvar tills planet lyfter!

GRATTIS! Ni har valt ett bra resmål samt hotell...

Vi bodde på Thalassa 1 v nu i slutet på aug-början av sep. Och ärligt talat så kan jag inte komma på någonting alls som var dåligt där. Tyckte att det var ett jättefint fräscht toppenhotell med fint poolområde.

Närmaste stranden, Antonios beach, låg väldigt nära. (Bara nedför backen.. Kanske 100 m..) Ingen stor strand, men helt ok. Lite längre ifrån låg Makris gialos, som var en jättefin strand.
Andra stränder som bara var såå vackra var: Myrtos, Petani beach och Antisamos. Dock inga gångavstånd till de stränderna. Kan tillägga att de stränderna inte är lika badvänliga som tex Makris gialos pga stora vågor och stenar som gör att det gör ont i fötterna. Tips! Använd badskor på Myrtos.

Ang gångavståndet till Argostoli... Tyvärr vet jag inga direkta avstånd, men går man längs strandpromenaden är det långt, men borde bli bra mkt kortare att ta den andra vägen. Vi gick aldrig in till Argostoli, vi hyrde bil i 3 dagar och passade på att åka dit då. De andra dagarna höll vi oss i Lassi.

Lassi var verkligen ett lugnt ställe.. Vill man ha röj så är det fel ställe att åka till. Vet inte om det var extra lugnt eftersom högsäsongen började ta slut när vi var där.. Kanske är lite mer livat i Juli..? Man kan säga att Lassi är en genomfartsgata med lite hotell runt omkring.

Vi gick längs shoppinggatan i Argostoli en kväll.. Där fanns en del fina affärer typ Benetton, oxå en massa "krimskrams" såklart

Vi såg inte till en enda mygg på hela veckan Men såg att de sålde myggljus och myggmedel i supermarket, så det kanske förekommer..!?

Rekomenderar er att hyra bil! (Det gick jättebra att köra där..) "Pärlor" som är värd att åka till tycker jag är: Myrtos, Fiskardo, Petani beach och Antisamos.

Ni har nåt att se fram emot! Jag skulle gärna åka till Kefalonia igen......
Svara med citat
Gammal 2010-09-19, 12:51
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Hej!
Jag får oxå gratulera till ett utmärkt val av ö!
Jag har inte bott på Thalassa, men på grannhotellet (och ytterligare några andra i närheten). Som tidigare påtalats ligger ju hotellet bra till, då de båda fina stränderna Makris & Platis Gialos ligger mycket nära. Lassi är ju i sanning inget höjdarställe, men vi har valt att bo där för att vi haft kanonfina sandstränder på gångavstånd, samt att Argostoli oxå ligger på promenadavstånd. (Byn är ju oxå en jättebra bas för utflykter runt ön). När vi varit där i 2 veckor har vi oftast bara ätit ett par ggr i byn, och resten i Argostoli. Det tar inte alls så lång tid att gå in till stan. Inte ens om man bor i nedre änden av Lassi. Ett tips är att promenera in till Argostoli på kvällen och ta en taxi tillbaka på natten.
När det gäller Argostoli och dess vackra huvudgata Odos Lihostroto så finns det många kvalitetsaffärer där. Naturligtvis finns det oxå en del turistaffärer, men jag har sett värre gator i det avseendet på andra öar. Hamnpromenaden är oxå mycket bra. Det finns en hel del restauranger här med. Från Argostoli kan man resa ut med en glasbottenbåt. Dessutom finns det bla en båtlinje med dagsutflykter till Zante. Kolla med någon turistbyrå (eller vid busstationen). Sen går det färjor varje halvtimme till Lixourihalvön.
Maten på ön har en del influenser av Italien, annars så känns ön genuint grekisk. Landskapet är bedårande. Att resa runt ön med bil, vilket är ett "måste", är en fantastisk upplevelse. (Man kan ju resa runt med utflyktsbuss oxå). Västra kusten upp mot Mirtos, Assos och Fiskardo är en resväg som bjuder på sanslösa vyer. Man bör ju absolut köra ner till Mirtos beach. (Jag tycker inte det är så farligt med stenarna, de är ju ganska rundslipade.)
Vad gäller mygg så har jag aldrig haft några större besvär med dessa på Kefalonia.

//C@nny
Svara med citat
Gammal 2010-09-20, 18:56
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Hej! Jag får göra som övriga att oxå gratulera till ett utmärkt val av ö!
Tänkte bara påpeka om ni är känsliga för mygg så finns det gott av dessa där det är lite buskar och träd! Dom är mindre och snabbare än de vi har i Sverige så vi har alltid Mygga med oss till Kefalonia. Min fru fick ändå 6-7 myggstick förra veckan, och hon är lite känslig för dessa och får uppsvulnader i huden.
Var på säkra sidan och tag med myggmedel.
PANAKAKIS
Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 14:40
Mafric Mafric är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2010

Kefalonia är en vacker ö som jag hoppas ni ska trivas på. För två år sedan bodde vi också i Lassi vilket både har för- och nackdelar enligt min och min mans smak.

Det som vi inte tyckte om var att det endast var en genomfartsväg och att det inte fanns några tavernor vid havet på kvällarna. Men så gott som alla tavernor var riktigt bra. En riktig favorit blev Monte Nero. Riktigt god mat och trevlig personal.

En klar fördel var att man med en skön promenad kunde gå till Argostoli, vilket vi ofta gjorde på kvällarna efter att vi hade ätit middag. Jag tror det tog ungefär 20 minuter åt varje håll när vi gick bilvägen. En liten bit behöver man vara uppmärksam eftersom det inte är trottoar. En reflex eller ficklampa kan vara bra att ha för att varna bilförarna i mörkret när man går den lilla stumpen. Vi älskade dock Argostoli - framförallt för caféer och barer och ett härligt kvällsliv. Vi är själva 40+ och är inte intresserade av något röj på något vis.
En sen eftermiddag tog vi strandpromenaden till Argostoli. Om ni gillar att promenera så rekommenderar jag den verkligen. Det är en underbar natur och ni kommer även till en fyr som kan vara härlig att besöka.

Vi valde att vara på stranden Makro Gialis som var en härlig sandstrand. Det fanns en taverna/kantina som vi åt på. Men ibland gick vi till den betydligt mysigare tavernan som låg vid stranden som anslöt till vår strand. Det finns dock flera mysiga stränder.

Ett ytterligare tips är att åka till Palikihalvön. Vi tog en båt från Argostoli och taxi till och från Xi-stranden. Xi-stranden var en lite annorlunda strand och "lerklippor", så jag gjorde egen lerinpackning. Innan vi tog båten till Lixouri på Paliki så gick vi till fiskebåtarna i Argostoli, där vi kunde se Caretta Caretta. De kommer för att få fiskrester när fiskarna har kommit in efter sin fisketur. Man behöver alltså inte besöka speciella stränder för det.

Själva var vi inte nere vid Assos, men den byn tror jag absolut är värt ett besök om ni har möjlighet.

Ha en härlig semester och hälsa Kefalonia!
Mafric
Svara med citat
Gammal 2011-02-27, 15:14
jenslar jenslar är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2011

Jag har inte bott på Thalassa, men väl på Silo Apartments som ligger bredvid. I mitt tycke bor man perfekt här, med nära till båda stranden och restaurangerna. Lugnt och välskött trädgård och poolområde.

Taevernorna i Lassi är kanske inget man skriver hem om, men Sto Psito (havsutsikt!) och Sirtaki är två fullt godkända som vi åt på flera gånger.

Om man tar taxi till Argostoli kan man äta på den supermysiga restaurangen Casa Grec som har en fin innergård.

Missa inte heller en utflykt till Assos och Fiskardo om ni är på Kefalonia!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:28.