Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-04-15, 17:12
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Syros/Ermaupoli fredag eftermiddag 15 April

Färden går vidare. Vi ska idag få skjuts av Nikoleta ner till hamnen att äntra Blue Star Itakha vid pass 15.00 för den blott halvtimmeslånga färden till Syros/Ermaupoli.

Men ursäkta mig Arne! Jag fick uppfattningen att ni skulle stanna till den 16 april på Tinos???
Var inte ön till belåtenhet eller har jag missuppfattat Dej?

Tack för Eran berättelse och fina bilder. Dagens höjdpunkt är att läsa om Er resa. Trevlig Helg från ett soligt och vårlikt Sikeå med krokus som blommar.

Majken
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-04-15, 19:47
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Snabbdagbok Aprilresan 2011

Nja, i vår första planering skulle vi stanna på Tinos till den 16 April, men så när vi kollade färjetiderna till Naxos från Syros, då tidigarelade vi med en dag,

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-04-15, 19:54
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Snabbdagbok Aprilresan 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Nja, i vår första planering skulle vi stanna på Tinos till den 16 April, men så när vi kollade färjetiderna till Naxos från Syros, då tidigarelade vi med en dag,

Arne
Ok. Då hänger jag med i er resa.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-04-16, 08:46
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Lördag morgon 16 April.

Lördag förmiddag 16 April.

Morgonen började blåsigt och lite molnigt. På vår fina balkong är det ännu ej läge att sitta frukost. Det fick bli inomhus i stället. Det var endast 18 grader ute vid pass klockan åtta.
Gårdagskvällen tog vi promenaden ner till gränderna just nedanför senatstorget. Vi har en favorittaverna därstädes där det alltid serveras utsökta maträtter till hyggligt pris. Nu så här i försäsong är dock matutbudet begränsat.

Till vår förvåning hade alla serveringarna redan ställt ut bord och stolar i gränderna, borden prydligt försedda med tjusiga dukar. På flertalet ställen hade man kompletterat uteborden med gasolvärmare av den typ som leder tanken till gaslyktor från anno 1890.

Vårt hotell ligger mycket nära hamnpromenaden, men det är ett större antal trappsteg att avverka när man ska ta sig ner dit. Hustru Birgitta klarade med bravur nedfärden, men när vi skulle hem i aftonens sena timme, då fick det bli taxi. Fyra € kan vi både ha och mista.

Nu sitta vi att lyssna på Ring så spelar vi med Anne Lundberg i väntan på solen och lite varmare utetemperatur.

I morgon Söndag är det så dags att fara vidare till Naxos. Det blir ett highspeedvidunder som tar oss till Naxos på två timmar trettio minuter.
Vännen Vaggelis från Hotel Prokopios har lovat möta upp vid kajen och köra oss till hotellet. Vi lär ska bli helt ensamma eftersom man ännu ej kört igång för säsongen, men vårt favoritrum nr 13 har iordningsställts. Wlan ska också köras igång.

Vi har planerat in sex nätter på Naxos innan det blir dags att ställa kosan till Folegandros, en ö vi aldrig bevistat. Däremot ha vi passerat förbi denna ö ett oräkneligt antal gånger.

Nu vid halvtiotiden börjar molnen skingras och temperaturen ligga strax runt 20 grader.

Strax ner till byn att inhandla färjebiljetter för morgondagen samt kolla upp om vi kan hitta en bra bussförbindelse till någon liten by.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-04-13, 19:07
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 738
Standard Sv: Tisdag 12 April, Birgitta här

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
... Har hört att det finns en speciell grekisk vädergud som kan bli väldigt vred om man skojar grovt om vädret. Tag dig i akt Arne, annars kanske han nedkallar snö över Tinos endera dagen.
Mats
Det vore inte mer än rätt när han "luras" på detta vis...

Och tack snälla Eva L för ditt tillrättaläggande i väderfrågan! Jag unnar dig alla vårblommor i världen där uppe i norr...

MVH zakka
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-04-13, 20:16
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Tisdag 12 April, Birgitta här

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Har hört att det finns en speciell grekisk vädergud som kan bli väldigt vred om man skojar grovt om vädret. Tag dig i akt Arne, annars kanske han nedkallar snö över Tinos endera dagen.
Helt riktigt! Och han heter Aelos och är vindarnas Gud! Han lär nog inte låta det snöa men han kan med vindens hjälp se till att man inte kan lämna ön förrän man har tittat på den ordentligt... Han hade tydligen härsknat till lite enligt Arnes rapport förut. Aelos tycker nog att de ska stanna lite till och titta runt...

Nu är klockan 21.13 i Grekland. Om 15 min ska Lissi och Claes vara framme...

Grymta månde grisarna om de visste vad den gamle Galten led...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT