Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-14, 22:57
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Nattklubbar i platanias?

Citat:
Ursprungligen postat av Ante Visa inlägg
Om man klär ut sig till transvestit med en vit peruk kanske man kommer in då som man!?
Nej, men du får säkert jobberbjudanden från någon suspekt taverna

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 08:52
KarinL KarinL är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Hej!
mina ungdomar skulle ALDRIG få tillbringa natten på Splendid.
Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 11:13
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Såna här diskussioner och tips om allehanda klubbar ger verkligen bara avsmak och jag tänker dit borde ingen åka när det finns så många underbara platser i Grekland men kanske lockar det andra vad vet jag. Beror antagligen delvis på min ålder men senast i går pratade jag med en ung person som ville ha tips på bra ställen i Grekland men det får inte vara som i Platanias var den unge mannens kommentar. Jag tipsade om Ios och Paros kombinerat med Amorgos eller Folegandros utifrån vad han och hans flickvän sökte.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 12:35
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad

Förstår jag dig rätt nu Eva? Att ingen borde åka till Platanias eller Kreta överhuvudtaget bara för att det finns nattklubbar där? Kreta är så mycket mer än nattklubbar och vill man inte besöka dom är det ju bara att avstå!
Gunilla (som varit på Kreta 41 gånger och trivts alldeles utmärkt utan att sätta sin fot på någon nattklubb)
Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 13:10
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Wardakis Visa inlägg
Förstår jag dig rätt nu Eva? Att ingen borde åka till Platanias eller Kreta överhuvudtaget bara för att det finns nattklubbar där? Kreta är så mycket mer än nattklubbar och vill man inte besöka dom är det ju bara att avstå!
Gunilla (som varit på Kreta 41 gånger och trivts alldeles utmärkt utan att sätta sin fot på någon nattklubb)
Nej så menar jag inte utan diskussionen gör att stället inte känns lockande. Om utbudet av tvivelaktiga nattklubbar och liknande blir för stort präglar det en ort vare sig ni vill det eller inte. Man får de turister man vill ha sa en tavernaägare på en mindre ö där man försöker satsa på kvalitetsturism.

Jag skulle önska att man satsade på andra saker mer än som görs idag. Varför inte arrangera matlagningskurser, försöka satsa på ekoturism som på Chios, fler konserter med lokal folkmusik och konstmusik som man gör på ex Naxos etc. Historiska vandringar där man berättar om landets rika kulturarv ja mycket mer. Blir det för mycket fokus på bar och nattklubbsliv då blir de som åker dit för att festa i majoritet. Då blir det som i Malia att delar av lokalbefolningen börjar hata turisterna och till slut gör de uppror.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-04-16, 00:23
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010
Standard Eva - ge en förklaring !

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Då blir det som i Malia att delar av lokalbefolningen börjar hata turisterna och till slut gör de uppror.

Eva
Eva, vad har du för belägg för detta hat och att det skulle ha förekommit uppror mot turister i Malia, hur gick det upproret till. Kan du beskriva det ?
Svara med citat
Gammal 2011-04-16, 08:25
Eva Ls avatar

Standard Sv: Eva - ge en förklaring !

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
Eva, vad har du för belägg för detta hat och att det skulle ha förekommit uppror mot turister i Malia, hur gick det upproret till. Kan du beskriva det ?
Malia och Stalis har ju exploaterats mycket hårt och dragit till sig många unga, hårt festande engelsmän. För några år sedan fick befolkningen nog och protesterade mot att eras byar förstördes. Det uppmärksammades i tidningar och skrevs en del även här på kalimera. Några artiklar eller länkar till har jag inte kvar men det kanske någon annan har. Minns inte hellr om det bara var i grekiska tidningar eller även i svenska.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-04-16, 12:29
George Papas George Papas är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2011
Standard Re: Sv: Nattklubbar i platanias?

ECLIPSE BAR PLATANIAS är den bästa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Svara med citat
Gammal 2011-04-16, 14:30
Lottis avatar
Lotti Lotti är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Men alltså! Det ena utesluter väl inte det andra? Själv är jag inte alls intresserad av att laga mat ellr gå på historiska vandringar när jag är i Grekland. Det är väl bra att det finns allt för alla.
Jag tycker också att det är bra att man kan varna här för en del oseriösa tveksamma ställen vare sig det gäller tavernor eller nattklubbar.
Själv åker jag i höst för fjärde gången till Platanias och där trivs jag utmärkt, går gärna ut på någon musikbar och får mig goda drinkar och bra musik fast jag är en bra bit över 25, dansar gör jag också mycke gärna tills långt in på natten. Så jag tycker inte alls att Platanias bara består av dåliga nattklubbar och lokalbefolkning som hatar turister.

Längar till september
Citat:
Nej så menar jag inte utan diskussionen gör att stället inte känns lockande. Om utbudet av tvivelaktiga nattklubbar och liknande blir för stort präglar det en ort vare sig ni vill det eller inte. Man får de turister man vill ha sa en tavernaägare på en mindre ö där man försöker satsa på kvalitetsturism.

Jag skulle önska att man satsade på andra saker mer än som görs idag. Varför inte arrangera matlagningskurser, försöka satsa på ekoturism som på Chios, fler konserter med lokal folkmusik och konstmusik som man gör på ex Naxos etc. Historiska vandringar där man berättar om landets rika kulturarv ja mycket mer. Blir det för mycket fokus på bar och nattklubbsliv då blir de som åker dit för att festa i majoritet. Då blir det som i Malia att delar av lokalbefolningen börjar hata turisterna och till slut gör de uppror.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-04-16, 22:10
Eva Ls avatar

För mig är en klubb där gästerna bli våldtagna av andra gäster och personalen som Kicki boende där nere skriver en klubb för mycket men visst är varningen välbefogad. Jag förstår bara inte hur man kan tillåta såna ställen. Stäng skiten.

Visst jag förstår att historiska vandringar och grekisk matlagning inte roar alla men finns det utbudet alls där nere?

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 04:22
Kikhs avatar

Citat:
För mig är en klubb där gästerna bli våldtagna av andra gäster och personalen som Kicki boende där nere skriver en klubb för mycket men visst är varningen välbefogad. Jag förstår bara inte hur man kan tillåta såna ställen. Stäng skiten.

Visst jag förstår att historiska vandringar och grekisk matlagning inte roar alla men finns det utbudet alls där nere?

Eva
Det var inte en annan gäst som våldtog flickan, det var en ur personalen
( av icke-grekisk härkomst), därför varnar jag för stället nu och långt innan den otäcka incidenten. Jag har jobbar som utkastare på en bar i Platanias och hjälpt många turister (oavsett ålder och kön) som fått för mycket innanför västen så att de kommit säkert hem. Nu är det inte längre mitt jobb, men en moralisk skyldighet jag tar på mig. Jag vill, oavsett vad besökarna söker, att de ska ha en trevlig och positiv upplevelse av hemort.

//Kikh, som gärna "klubbar" och festar mellan varven
Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 10:21
Lottis avatar

Just historiska vandringar vet jag inget om men organiserade vandringar finns det vet jag, hurvida det är med matlagningskurser vet jag ej på just Kreta men på fastlandet finns det vet jag, har fått mail nång gång om detta men minns tyvärr ej var.

Citat:

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 04:15
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lotti Visa inlägg
Men alltså! Det ena utesluter väl inte det andra?
helt rätt Lotti, och de barer jag nämt är seriösa och besöks även av lokalbefolkning som vill ta en drink som inte kostar skjortan (som på nattklubbarna). Det är inte alltid man känner för att sitta på en taverna och lyssna på fotbollssnack hela natten

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 10:25
Lottis avatar

[Jaa precis! Bra med musikbarer utan TV-skärmar och fotboll. Själv sitter jag gärna på balkongen på Dielefis i Platanias och tar mig en god drink och dansar mellan varven. Kollade El Mondos hemsida, där såg trevligt ut, ska göra ett besök där i september.
quote=Kikh;237432]helt rätt Lotti, och de barer jag nämt är seriösa och besöks även av lokalbefolkning som vill ta en drink som inte kostar skjortan (som på nattklubbarna). Det är inte alltid man känner för att sitta på en taverna och lyssna på fotbollssnack hela natten

//Kikh[/quote]
Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 10:53
Eva Ls avatar

Visst finns det ett annat utbud av aktiviteter på många ställen i Grekland. Matlagningskurser och akvarellkurser har jag sett på Folegandros, meditation i Parga etc men det är alldeles för lite speciellt på orter med mycket turister.

Alternativen skulle gå att utveckla betydligt mer och ge turisterna en annan känsla för landet. Stadsvandringar där man berättar om arkitekturen och husen på flera språk etc skulle gå att genomföra både i Chania och Rethymnon.

Jag tar också gärna en dring på en trevlig bar, en ouzo eller retsina då gärna på en riktig Ouzeria med härliga tilltugg som Meetings i Parga. Har för många år sedan besökt en Ouzeria i Heraklion som var fantastisk.

Grekerna skulle kunna göra mycket mer även om de inte skulle tjäna så stora pengar på det så skulle det leda till många andra fördelar.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 11:32
Lottis avatar

Jag håller med dig men tyvärr så styr pengarna det mesta. Men hade någon startat typ matlagningskurser på Kreta to.m i Chaniaområdet så det hade kanske blivit populärt och funkat jättebra. vem vet?
Parga låter härligt, ett av mina favoritställe i Grekland.
Citat:
Visst finns det ett annat utbud av aktiviteter på många ställen i Grekland. Matlagningskurser och akvarellkurser har jag sett på Folegandros, meditation i Parga etc men det är alldeles för lite speciellt på orter med mycket turister.

Alternativen skulle gå att utveckla betydligt mer och ge turisterna en annan känsla för landet. Stadsvandringar där man berättar om arkitekturen och husen på flera språk etc skulle gå att genomföra både i Chania och Rethymnon.

Jag tar också gärna en dring på en trevlig bar, en ouzo eller retsina då gärna på en riktig Ouzeria med härliga tilltugg som Meetings i Parga. Har för många år sedan besökt en Ouzeria i Heraklion som var fantastisk.

Grekerna skulle kunna göra mycket mer även om de inte skulle tjäna så stora pengar på det så skulle det leda till många andra fördelar.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 11:45
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Det finns både matlagningskurser och historiska vandringar i Chaniaområdet

Malin
Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 11:59
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Det finns både matlagningskurser och historiska vandringar i Chaniaområdet

Malin
Vad intressant kan du inte skriva lite mer om hur det är upplagt. Hur marknadsför de sig? Finns det någon information på internet. Antar att de ges på engelska om de vänder sig till andra än greker.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-04-17, 12:13
Kikhs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Det finns både matlagningskurser och historiska vandringar i Chaniaområdet Malin
I Vamos, kulturbyn påväg mot Rethymnon, anordnas kurser i både matlagning och traditionellt hantverk. Bara sök på Vamos så finns det länkar. Koula Barydakis, som har matlagningskurser i Chaniatrakten, går att hitta på Facebook.

//Kikh
Svara med citat
Gammal 2011-07-16, 21:56
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
I Vamos, kulturbyn påväg mot Rethymnon, anordnas kurser i både matlagning och traditionellt hantverk. Bara sök på Vamos så finns det länkar. Koula Barydakis, som har matlagningskurser i Chaniatrakten, går att hitta på Facebook.

//Kikh
Även i Rethymno finns både matlagningskurser o vandringar. Googla på Kretatema, det är svenskar o norrmän som har samlat sina erfarenheter på en o samma hemsida. Vandringarna har Kalimeras medlem Fysimera hand om och matlagningskurserna en norsk kvinna som heter Aud Thorstad. Kretatema ordnar även utflykter till olika platser på Kreta plus en massa annat skoj.

Yanna

PS kretatema och Fysimera vandringar finns även på Facebook

Senast redigerad av Yanna den 2011-07-16 klockan 22:13. Anledning: tillägg
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:48.