|
||||
|
||||
Mätt på Grekland - kan man bli det?
Ja, faktiskt. Båtluff förra sommaren. Härligt, trots strejker och strul.
Veckan före påsk var vi på Rhodos. Ingen resa bokad till sommaren. "Vi väntar tills efter påsk." Både maken och jag konstaterar att nej, någon jättereslust har vi inte. Vi behöver renovera huset, barnen åker till Australien i början av sommarlovet och lär inte ha lust att åka bort direkt när de kommer hem. Det blir Sverige i sommar. Kanske några dagar i Stockholms skärgård, en biltur eller kortare vandring? Just nu ser jag fram emot att vara hemma, cykla till en badstrand om vädret är fint, rensa ogräs, plocka hallon... Kanske ångrar vi oss i sommar när sommaren regnar bort (?). Eller när man tröttnat på att riva, måla och tapetsera... Men då blir ju nästa sommar desto mer att se fram emot! Aina |
|
||||
|
||||
Sv: Mätt på Grekland - kan man bli det?
Vi brukar ta Grekland vartannat år!
Har testat olika destinationer i Frankrike, Spanien och Italien, men Grekland är speciellt, lite "exotiskt" för att vara Europa tycker jag. Favoriter i Europa är annars Mallorca, Korsika och IRLAND. Testade Kalabrien i Italien förra året, men det klickade inte. Sedan har ju Grekland flera negativa sidor (som gör oss tveksamma) som t.e.x. djurhållningen......mm. Längtar alltid efter maten, musiken och atmosfären i Grekland dock. |
|
||||
|
||||
Mätt på Grekland? Nej aldrig! Att de har taskig djurhållning där får då inte mig att välja ett annat land att semestra i. En gång om året (minst) och då helst Kreta är så gott som ett måste för oss!
/Kerstin |
|
|||
|
|||
Vi är så lyckligt lottade att vi kan resa både till Grekland och något annat land varje år. Vi tar en storstadssemester och en eller två Greklandssemestrar. Jag är inte trött på Grekland , men lite mätt på att åka till nya öar/platser i Grekland. Just nu vill jag bara till Tinos för där är som att komma till en sommarstuga där man ställer in väskan och så är allt hemtamt och man känner folk på byn...Inga krav på att utforska nytt hela tiden. Man har fått lite vänner och bekanta där.
Lissabon blir nytt resmål i juni, sen blir det hemtamt med Tinos för mig i september och Aten för oss båda över jul. Så trött på just Grekland -NEJ, det blir jag nog inte, men så småningom säkert trött på att resa överhuvudtaget! Lissi |
|
||||
|
||||
Mätt på Grekland . ALDRIG.Det är mest pengar o tid som begränsar resandet.Hälsar Irene.
|
|
||||
|
||||
- Finns det ingen annan stans att åka till än Grekland, hör jag ofta.
- Självklart finns det det svarar jag. Förra året var jag på Irland och i Grekland - två gånger. Mätt på Grekland ... ALDRIG! Lilla sjöborren: som nu letar maj/juni resa och har tre veckor bokade i höst ... gissa vart? |
|
||||
|
||||
Jag är lite osäker med svaret? Ärligt medger jag att all denna ökonomiska villervalla i Grekland har haft inverkan på mig ! Men jag vet också alldeles säkert att då jag ska vara i Grekland igen, ska jag vara MYCKET lycklig. Det har jag ju varit redan över trettio år där, så hur kunde den situationen förvandlas !!
MEN för tillfället har jag ingen plan för att resa till Grekland, bara DRÖMMAR!! |
|
|||
|
|||
NEJ!
|
|
||||
|
||||
Man kan bli det,men högst 2 veckor, sedan börjar man längta igen
Riitta |
|
||||
|
||||
Nej inte varit och kommer förhoppninsvis inte att bli.
Funderar på en 2-3 veckors resa (kom hem från Kreta för 4 dagar sen). Har varit till Samos, Naxos, Corfu och Kreta 2 ggr så det finns mer att upptäcka. |
|
|||
|
|||
Jag blir inte trött på Grekland Att de inte har ordning i statskassan, deras sätt att behandla invandrare och djur samt de senaste skriverierna (som jag inte tänker nämna) får inte mig att byta paradis. De problemen finns på andra ställen också... Jag har Grekland på sommaren och sen blir det en tripp till Berlin i början av december.
|
|
|||
|
|||
Ja, der er faktisk hændt. Det var en torsdag eftermiddag i 1981, kl. 16.00 - 16.25...
|
|
||||
|
||||
Det är nog en slags reströtthet jag upplever. Förra sommaren var jag knappt i Sverige alls. Tre veckors båtluff - hemma en vecka - sedan kurs i Spanien två veckor. Det var jätteroligt och givande, bådadera, men nu känns det skönt att inte resa. Jag längtar efter att vara hemma, rensa ogräset, gå barfota på gräsmattan, vandra i skogen, grilla hemma vid fint väder...
Säkert därför som vi inte "kommit oss för" att boka resa, planera, fixa billiga båtbiljetter etc, etc. Det är inte så att vi inte hunnit, det är så att vi inte velat (innerst inne). Däremot ser jag fram emot att planera en förlängd helg i Barcelona för min man och mig i höst! Aina |
|
|||
|
|||
Mätt på Grekland? Det går nog inte!
Men TRÖTT på Grekland? Det är en helt annan historia... Och det är jag just nu! Men du gav mig nu en ingång till något jag tänkt skriva... Jag älskar Grekland och Grekerna. Jag har skrivit just det massor med gånger just för att andra inte ska missuppfatta det jag skriver. Fast det gör man ju ändå... För jag kritiserar en hel del. Men det gör ju faktiskt en del andra här också...! Kanske inte lika skarpt, men ändå... Men tyvärr påverkar inte min kritik den Grekiska verkligheten. En liten röst i Sverige påverkar inte... Men när Papandreou ber stolpskottet Pagrotsky hjälpa till med ekonomin i Grekland är det riktig kris. Fast de var ju kompisar... En andra-års ekonomistudent på vilket universitet som helst i Sverige hade säkert fixat det bättre. Det var inslag på TV om när Pagrotsgy började. Sedan dess har det varit helt tyst. Konstigt! Kan det bero på att man missade målen grovt...? Jag blir så trött... Den Svenska hjälpen blev kanske inte så bra Papandreou hade hoppats...? Men Pagrotsky tjänade nog grova pengar... Som konsult. Och jag är så fruktansvärt trött på deras djurhållning, sophantering, deras hantering av flyktingar, allas skatteflykt, statens ekonomiska vanstyre, mutor och korruption, deras machoattityd, att skola och sjukvård mm inte fungerar... Jag blir matt... Och ändå så längtar jag dit... Förklara det för mig om någon kan... Om inte annat blir jag trött på mig själv...! Suck... |
|
||||
|
||||
Jag tycker du låter ganska sund Peter. Att ha en överdrivet romantiserad syn på Grekland vore väl underligt i din ålder och med alla resor du gjort till Grekland. Svårt att behålla skygglapparna på då.
Sen finns det ju mycket fint att längta till också. Eva |
|
|||
|
|||
Håller med om att det är bra att ha en nyanserad bild av Grekland, även om semesterresorna skimrar. Samtidigt Peter är det väl lite synd att ta billiga poäng på Pagrotsky och Andreas Papandreou?
Papandreou är en gammal (s)verigevän med ett stort förtroende för vårt sätt att hantera statsfinanserna. Jag skulle också bli ytterligt förvånad om Pagrotsky debiterade för sådana tjänster. Tror näppeligen Papandreou skickade en faktura efter talet tillsammans med Anna Lindh på Medborgarplatsen i september 2003 (vilket kom att bli Anna Lindhs sista...) Sedan till ursprungsfrågan: jo, kanske. Åtminstone tillfälligt. Efter vår resa ifjol, då vi hade varit i Grekland för femte sommaren i rad, enades vi om att vi kan stå över en sommar. Så nu blir det nog New York istället till hösten, Berlin till sommaren och sol och bad på hemmaplan under semestern. /Magnus |
|
|||
|
|||
Tack. Jag försöker att gå en balansgång.
Citat:
Men du har rätt i att den (min) romantiska kärleken till Grekland började avklinga för 6 - 8 år sedan. Visst hade jag en hel del inblick i hur sakerna fungerade innan, småsaker och jag satte dem aldrig i sitt sammanhang. Det var roliga och intressanta bitar av information men som egentligen inte betydde något för mig då. Jag fick mycket "osammanhängande information" som jag aldrig bearbetade. Men vid den tidpunkten började jag bli mer intresserad av hur saker där egentligen hängde ihop och fungerade. Och började aktivt "forska" , prata aktivt med de människor jag hade kontakt med, och helt enkelt undersöka saker. För jag var verkligen intresserad. Och jag har väl gjort en och annan dumhet i mitt liv, men det måste varit den dummaste... Jag önskar att jag kunde spola tillbaka bandet 10 år och radera det jag hört och lärt... Jag vill tillbaka till den oskuldsfulla kärleken till Grekland där allt bara är bra... Och där skulle jag vilja stanna. Och åka dit då och då och njuta... Men det kan jag inte. Tyvärr. Det finns en nattsvart sida i Grekland som ytterst få ser. Och jag har väl ändå bara förstått små bitar av den. Men man kan väl säga att Greklands ekonomiska problem idag till stor del beror på deras mentala inställning till livet. Det är möjligt, jag hoppas, att den yngre generationen har en annorlunda inställning. Men för den äldre gäller devisen: Allt nu. Man går över lik för pengar och välstånd. Bokstavligen. Och jag har hört dödshot uttalas. Eller som jag hört: Jag skulle inte pinka på min granne om han så brann om jag inte fick hans mark.... Jag har också de senste åren fått en förklaring till den i min ögon märkliga inställningen på öarna. För det är mentaliteten på öarna jag återger. Jag tror att det kan vara likartat på fastlandet men jag vet inte. Grekland har i stort sett ständigt varit invaderat av andra makter. Ända från Antiken. Och drabbats av rövare på öarna. Med ett gigantiskt tidshopp, för att spara tid, så fick aldrig Grekland del av den industriella revolutionen som började i mitten av 1800-talet. Den som vi har så mycket att tacka för. Athen hade på den tiden omkring 5000 innevånare. Dvs Athen var då lika stort som Chora på Tinos är nu... Fast då hade Tinos omkring 30.000 innevånare... Det är därför det finns så mycket terrasser där. Man var tvungen att odla för att föda befolkningen... Grekland var sedan invaderat av Turkar, Italienare, Engelsmän och gud vet allt. Och ockupationsmakter utvecklar inte ett land. De suger ut det... Man genomled två världskrig och ett långt blodigt innbördeskrig efter WW 2. Och Juntan hjälpte ju inte till heller. De bara påminde Grekerna om hur utsatta de hade varit... Och under all denna tid hade Grekerna inget stöd. Så de gjorde vad nog de flesta skulle gjort. De slöt sig samman i sina familjer för det var det enda de kunde lita på i alla lägen... Och jag förstår fullkomligt att det utvecklas en speciell mentalitet när tillvaron ständigt är hotad på ett så utsatt ställe som en ö. Och den mentaliteten hänger med fortfarande idag. Kretensare har ju ett rykte om sig att vara blodtörstiga. Inte utan anledning... Men samma mentalitet finns på många andra öar också. Om inte alla... Jag passar mig noga att hamna på fel sida om en Grek... Det är ändå så mycket mer... Som jag inte riktigt kan förklara. Det är en totalbild som nog bara kan utvecklas i en bok. Skriven av någon som är betydligt mer erfaren och kompetent än jag är... Men jag hoppas att jag lyckats förmedla lite om hur och varför Grekerna fungerar som de gör... Som jag fått det förklarat för mig. Av Greker. Jag gör inte anspråk på att vara Guru... Jag återger bara det jag fått berättat för mig. Fast jag har väl material till 20 sidor till... Men det är ju liksom akademiskt.... Citat:
Citat:
|
|
|||||
|
|||||
Citat:
Känner du till Janos? Guden med två ansikten. Det är lite vad vi upplever. Den ena sidan som är dessa vänliga, generösa, härliga människor som vi träffar som besökare. Den andra sidan är reserverad för Grek mot Grek... Och den sidan är inte fullt lika trevligt... Citat:
Citat:
Däremot har jag noll förtroende för Pagrotskys kunskap och kompetens... Därför förvånade det mig att han ombads hjälpa till. De är vänner sedan tidigare och det luktar därför lite "vännskapskorruption"... Eller spel för gallerierna kanske. Och faktum är ju att Grekland missade sina mål 2010 grovt... Så då kan man ju ifrågasätta hur mycket hjälp Grekland verkligen fick. Eller får... Personligen hade jag hellre sett att Grekland tog hjälp av politiskt och statsmässigt obundna ekonomer. Köp kunskapen och styrningen av ECB eller obundna företag. Det finns mängder med skickliga ekonomer i Europa. Men få av dem jobbar i statsförvaltningar... Där tjänar man inga pengar... Citat:
Citat:
Peter |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|