|
|||
|
|||
Strandliv på Karpathos?
Behöver lite hjälp. Jag har nästan bestämt mig för en vecka på Karpathos i juli. Vill gärna bo i Pigadia för att ha tillgång till restauranger och lite folkliv på kvällstid.
Till de vackra stränderna kan man komma med buss och badbåt har jag förstått, men nu såg jag nånstans här på forumet att badbåtarna är en form av dagsutflykt, stämmer det? Med lunch inkluderat?!! Jag trodde det var båtar som gick regelbundet mellan stad och strand från morgon till kväll, som t ex i Katapola på Amorgos, så att man kan välja själv när man vill åka dit och hem. Och bussarna hur ofta går de? Te x på Naxos och Kefalonia är ju bussturerna regelbundna och man kan i princip åka hem när man känner för det. Ungefär hur lång tid tar det till stränderna med buss resp båt? Hur är stranden i Pigadia? Enligt min erfarenhet brukar stränderna i byar och städer ofta vara rätt trista. Hoppas någon kan hjälpa mig att bringa klarhet i mina strandbryderier, är väldigt nyfiken på Karpathos och Pigadia. Planerar inte att åka runt på ön förutom till stränderna då, det är en veckas sol och bad jag ser fram emot och mycket god mat förstås :-) Kalypso |
|
||||
|
||||
Sv: Strandliv på Karpathos?
Jag och min fru är liksom du förtjusta i att fördriva dagarna på stranden. Det är en av flera anledningar till att vi gillar Karpathos som har härliga stränder enligt vår smak.
Stranden i Pigadia är enligt många en helt OK långsträckt sandstrand med lite inslag av sten. Den tillhör dock enligt min smak inte någon av öns bästa och skulle inte kunna locka mig till Karpathos. Men som sagt det finns flera andra toppenstränder. Kommunikationerna till och från dem är dock inte av sådan omfattning som du efterfrågar. Buss går till några av dem, men då oftast bara en ut på förmiddagen (vid c:a 09.00 - 10.00) och en tur tillbaka till Pigadia på eftermiddagen (vid c:a 16.00 - 16.30). Här är en länkt till en tidigare tråd i ämnet där ett foto av busstidtabellen visas. http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=19581 Den är från 2009 och har inget ändrats så är det som jag skrev ovan. En del av stränderna har endast bussförbindelse vissa dagar i veckan. Restiden med buss till närmsta stranden utanför Pigadia är c:a 15-20 min Amopi (den turen är dock ofta överfull i högsäsong). Till Apela gissar jag att bussturen tar c:a 25-30 min. Till Achata tror jag inte att det går någon buss. Buss från Pigadia till Lefkos gissar jag tar 45-60 min. Badbåt till stränderna har jag aldrig åkt. Det lär gå några, men jag tror att det är i stil med bussarna, dvs en tur ut på förmiddagen och tillbaka på eftermiddagen. Ovanstående har resulterat i att vi har valt att hyra en skoter för transport till och från våra kära stränder på Karpathos. Därigenom har vi haft full frihet vad gäller tider, vilket oftast inneburit att vi varit på stranden på morgonen en bra stund innan bussen kommit, och varit kvar på eftermiddagen en stund efter att bussen hem har kört. Ofta tysta, stilla och sköna stunder! Så mitt tips blir .... hyr ett fordon! Trevlig resa! Mats |
|
|||
|
|||
Tack för bra information Mats, även om den inte riktigt innehöll det jag hade hoppats på :-)
Eget fordon är ju alltid det bästa, inte så kul att vara uppbunden med begränsade tidtabeller på semestern. Jag har susat runt många öar med min son bak på moppen. Det har varit helt fantastiskt på många sätt, men nu är han 16 år och jag har fått för mig att det är svårt att köra moppe med en "vuxen" där bak. Dessutom har det varit problem att hyra moppe på en del öar under senare år då det krävts mc-körkort. Jag har vanligt körkort dock, men kör väldigt sällan bil så att hyra bil är uteslutet. Om jag nu får för mig att testa är frågan om man får hyra moppe på Karpathos utan mc-körkort. Och en annan fråga är vägarna och hur mycket trafik det är? Ingen som har en glädjande nyhet om badbåtarna, typ skytteltrafik till stränderna i juli? :-) Kalypso |
|
||||
|
||||
Några fler svar kommer här:
1) Nej, du ska inte få hyra moppe utan MC-körkort. (Sen kan jag ju inte garantera att alla uthyrare är hederliga nog att hålla den regeln, men om det skulle hända något står både de och du utan försäkringsskydd...) 2) Vägarna är i bra skick, men kan vara kurviga och backiga på sina ställen. Inte mycket trafik alls. 3) Badbåtarna är av dagsutflyktstyp, med lunch inkluderat. Karin som åker ner om exakt fyra veckor |
|
|||
|
|||
Hej!
Ett tips är att när ni ska till Amopi och bada så är det en underbar promenad dit. Man går då inte efter stora vägen utan håller sig till de mindre vägarna. Vi gick flera gånger både fram och tillbaka. Sen kan ni åka buss till de övriga stränderna de dagar bussarna går. Den stranden vi älskar och som inte bussen går till är Achata, den ligger närmast Pigadia. Den missar ni om ni inte hyr fordon, men cykel funkar ju dit. mvh ElisabethK |
|
||||
|
||||
Det går att ta Lefkosbussen och kliva av i Arkassa eller Finiki också. Finiki har en trevlig liten sandstrand och ett par mysiga tavernor i hamnen. Vid Arkassa ligger ett par härliga sandstränder på promenadavstånd; till den närmaste tar det ca fem minuter att gå. Klart värda att besöka.
Karin |
|
|||
|
|||
Hur är det med solstolar o parasoller på stränderna - även de mindre? Kostnad? Jag åker med alla mina barn Och barnbarn i sep o firar min 50-årsdag Längtar!
|
|
||||
|
||||
De stränder som jag besökt på Karpathos, dvs Amopi, Achata, Apella, Kyra Panagia och Lefkos har samtliga solsängar och parasoller. Så även stranden i Piagadia på vissa ställen om jag minns rätt. Nu är det ett par år sedan jag var där sist men priset för två solsängar och en parasoll har jag för mig låg då på c:a 7-8 euro.
Ska också ner i september så då blir vi väl varse om priserna är oförändrade. Mats |
|
||||
|
||||
Någon som vet vad det skulle tänkas kosta om man tar taxi till Achata?
RAN |
|
|||
|
|||
....ta en lagom stor wellpappbit,skriv Achata på den och ställ er vid vägen.....
Högst sannolikt behöver ni inte stå länge,förrän nån stannar..... Senast redigerad av Mikke den 2011-05-26 klockan 16:21. |
|
||||
|
||||
Citat:
Mats |
|
||||
|
||||
Taxi hade fasta priser på sträckorna, vill jag minnas. Tror det var €12 till Amopi och €16 till Achata. Alltså det dubbla mot Masses siffror.
Buss kostar ju i princip ingenting. I början av juli 2009 var det inte fullt någon gång på bussarna till Amopi i alla fall. Jag tror inte att turismen maxar i år heller. |
|
||||
|
||||
Citat:
Sorry! Mats |
|
||||
|
||||
Jag kan ju minnas fel jag också
|
|
||||
|
||||
Jo alla missar ju nån gång, men lite irriterande känns det när det händer. Skönt då med kompisar som ställer upp och räddar det hela. Ursäkta RAN och Tack för hjälpen Micke!
Mats |
|
||||
|
||||
Tack för de varierande svaren . Mikkes förslag verkar ju det mest ekonomiska men vi får väl se om det blir det vi prövar för till Achata vill jag.
RAN |
|
||||
|
||||
Når jeg var der for 3-4 år siden så mener jeg det gikk buss til Amopi en gang i timen... og det samme tilbake. Siste bussen gikk i 19.tiden. Så om man velger å bo der ute så er man avhengig av taxi iallefall hjem igjen. Men dette kan jo ha forandret seg..
Vi badet aldri i byen... Bodde 4 netter i Pigadia og 5 netter i Lefkos (om jeg husker rett) Leide bil en dag og fant blandt annet en fantastisk folketom strand utenfor flyplassen... den ser man når man lander på Karp. Ia |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|