Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-10-30, 14:28
pulta pulta är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Archangelos Village på Samos ,/Kokkari

Bokat och klart!
I september åker jag till Samos/Kokkari och bor på Archangelos Village i 2 veckor.Första veckan åker min dotter med mej och andra veckan kommer gubben ner..kan det bli mycket bättre ????.

Undrar nu om någon har bott där och om det är bra ?och gärna lite tips om närliggande stränder,restauranger m,m mm ja allt ni andra har upplevt där och tycker är värt att veta
Ha det gott
Carina
Svara med citat
Gammal 2010-10-30, 15:49
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009
Standard Sv: Archangelos Village på Samos ,/Kokkari

Lyckans er,Kokkari är en av våra favoritplatser.Vi tar bara flygstol till Samos och luffar sen till Patmos och Lipsi för att sista veckan slappa i Kokkari hos Lefteris som har ett par olika boenden.
Tsamadostranden brukar vi gå till.Skön promenad och när man lämnar "stora"vägen bär det brant nedför och sen är det förstås lika brant uppför när man ska hem igen.Pust o stön första dagarna sen går det geschwint.Klapperstenstrand vilket vi tycker väldigt mkt om.En del av stranden är officiellt nudistbad.Tavernor ovanför stranden.Finns även en liknande strand närmare byn till.Inne i själva Kokkari finns oxå en klapperstenstrand och här håller en del vindsurfare till.Gott om tavernor efter den stranden
Mittemot kyrkan finns ett cafe/taverna där gubbarna sitter o dricker kaffe eller/och ouzo under dagarna.Det brukar vi oxå göra även god mat där.Fortsätter man sen ner mot vattnet finns det massor av matställen där man kan sitta alldeles vid vattnet o roa sig med att slänga ner brödbitar till fiskarna i väntan på maten.
Ha en alldeles underbar vistelse i Kokkari.
Svara med citat
Gammal 2010-10-31, 10:13

Hejsan Monica!
Tusen tack för dina tips,dom kommer jag att ta med mej så småningom.
Jag älskar ju Skiathos men man måste ju se lite andra öar oxå så därför föll valet på Samos denna gång och det verkar som om jag valt en fin plats och ö denna gång
Ha det gott
Carina
Svara med citat
Gammal 2010-11-01, 09:16
Mannas avatar
Manna Manna är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Grattis!

Du har gjort ett kanonval både av plats och hotell.
Åker själv till Kokkari varje september sedan flera år. De senaste två åren har vi bott på Archangelos. Det är det absolut bästa och trevligaste av de hotell vi bott på i Kokkari. Hotellet som drivs av mamma och dotter präglas av vänlighet och omtanke. En liten välkomstgåva finns på rummet när man anländer. Färskt bröd levereras till dörren varje morgon. Ett verkligt plus är tillgång till dusch, toa, handdukar m.m. när man lämnat rummet och inte ska åka hem förrän på kvällen. Flera gäster är precis som vi återvändare.

Att Kokkari är vår favortiplats förstår du kanske, så kanske är man lite hemmablind. Men i september är det enligt vårt tycke lagom varmt och lagom lugnt ibland lite blåsigt. Promenera till stränderna Lemonakia eller Tsamadou eller stanna på klapperstensstranden i Kokkari. I Kokkari är det fria solstolar på de flesta ställen om man äter eller drickar på restaurangen de tillhör.
Vill du ha lite mer utmaning är promenadvägarna upp i bergen till Vuorliotes och Manolates att rekommendera. Glöm dock inte att ta med vatten!

Många restauranger är givetvis anpassade för turisterna. Men Bira mitt emot kyrkan är en genuin krog som också är öppen året runt. Ammos place (2 minuter från Archangelos) liksom italienaren längst ut på udden är andra favoriter hos oss. Hamnpromenaden är vacker men lämpar sig i mitt tycke bättre för promenad och en stilla drink än middag.

Själva har vi sedan några år blivit fast hos Thassos och Eleni på restaurang Hello-hello, ca 5 min från Archangelos om man går strandgatan åt vänster. Nästan som ett andra vardagsrum när man accepterat/accepterats av Thassos och hans underfundiga humor.

Kanske ses vi där i september!

hälsar
Manna
Svara med citat
Gammal 2010-11-02, 15:01

Hej Manna!
Tusen Tack för dina tips,det här blir ju bara bättre och bättre
Jag skall verkligen skriva ner även dina tips på restauranger och stränder.
Och att du även bott på hotellet och tycker det är sååå bra gör mej oxå glad.
Har googlat på hotellet och har fått till mej att dom flesta är supernöjda så det e ju toppen
Ha det gott så kanske vi syns.14 september åker vi.
När åker ni??
Carina
Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 08:47
Mannas avatar

Kul att kunna hjälpa till.

Säkert hittar ni era egna smultronställen också.

Har inte bokat ännu. Men vi räknar med att resa till Kokkari den 10 eller 14 september ifall flygen går på samma dagar som i år.

Hösthälsningar
Manna
Svara med citat
Gammal 2011-07-28, 11:42

Nu börjar det närma sig,,,48 dagar kvar till avresa,,,
efter 3 veckor semester med regn känns det nu ännu mera
underbart att snart få ge sig av för 2 veckors semester,,,i ett
förhoppningsvis soligt Kokkari och Samos.

Kramar!!!
Svara med citat
Gammal 2011-07-28, 12:19
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Det var i Kokkari som jag blev förälskad i Grekland! Det allra bästa med Kokkari var att det var så lugnt o mysigt där! Vi bodde på Cristinaangela, som ligger i närheten och det var helt underbart på morgonen att bara korsa gatan och ta ett morgondopp. Det är en klapperstenstrand (som jag föredrar framför sand) och man kunde bli helt fast där med att leta vackra stenar
Under den veckan vi var där blåste det inte.

Jag rekommenderar att hyra bil en dag eller par dagar. Passa på att åka till den fantastiskt fina långgrunda sandstranden utanför Votsalakkia. Balos beach en bit väster ifrån Phytagorion blev nog ändå vår favorit.
Manolates bör ni inte heller missa, om inte annat, för den ljuvliga vägen upp dit. Vi tog oss dit med bil och stannade på vägen. Där uppe åt vi sen jättegod mat på en taverna som låg längst upp i byn med hänförande utsikt.
I år ska vi prova Skiathos
Trevlig resa
Svara med citat
Gammal 2011-07-28, 12:49

Vilma!!

Tusen Tack för dina tipps,,har noterat dom vid sidan av här på ett papper
där jag skrivit upp andra tips och sevärdheter.
Jag kommer att få fullt upp förstår jag och det passar mej utmärkt,även om
jag älskar o ligga o sola så tillåter inte min rygg det nån längre stund
utan jag måste röra på mej och det får jag ju göra om jag skall hinna med allt
oxå haha.
Skiathos är min favoritö, så lite avis är jag allt på Er,,men tror jag åker dit
nästa år,,det är ju kul att se andra öar oxå.
Ha det gott
Carina
Svara med citat
Gammal 2011-09-29, 10:30

Hemkommen från ett helt underbart Kokkari och Samos.
Hotellet Archalangelos var helt fantastiskt, rent, mysigt, underbar personal,,ja det kunde inte bli bättre.

Städerskan Voula gjorde så roliga kreaktioner med handdukar och diverse annat hon hittade i lägenheten att det var så spännande att öppna dörren när man kom hem efter en dag på stranden.
Jättefin Jacuzzi uppepå taket med ngr solstolar.
Frallor hängde på dörrhandtaget varje morgon i en söt lite kasse ;O))

Ja det var verkligen ett toppenhotell,så rent och snyggt överallt.

Fina bad i närheten och massa restauranger.
Hade blivit tipsad om Meltimi rätt över gatan,så dit gick vi en kväll,,
men gick aldrig dit mer,,,
Maten var det absolut inget fel på men miljön,,,
Servitörerna SPRANG mellan borden, man satt där ute med havet som var så fint och solen på väg ner och försökte njuta av sin mat, men dom bara sprang och sprang,, man fick inte en lugn stund utan det blev bara otrevligt,
Så nej det blev bara ett besök,våran favorit-restaurang blev istället La Casa nere vid "hamnen", fantastiskt god Giovetsi om man nu gillar det och en annan underbar gryta som hette Biff on Stamna,
Där var personalen jättetrevlig och även om dom oxå hade fullt upp med gäster så sprang dom inte utan det var bara väldigt organiserat,,,
Så till Samos och Kokkare och Archalangelos Village kommer jag definitivt att återvända till ;O)))
Kram Carina
Svara med citat
Gammal 2011-10-04, 12:50
Mannas avatar

Så kul att ni gillade både Kokkari och Archangelos.
Vi var där 10-17 september och trivdes precis lika bra som tidigare.
Håller med om att städerskans skapelser med handdukar och annat var lika häftiga för var dag.

Vädret kunde man ju inte heller klaga på. Har nog aldrig varit i Kokkari utan att se ett moln på en hel vecka.

Även om Meltemi ligger nära så undviker vi den resturangen. Populär är den säkert men håller med om den stressande miljön.

Ammos Place var nog årets favorit. Litet och personligt och med årets värme gick det ju att sitta ända ner på stranden.

Nu är det bara att börja se fram emot nästa år i Kokkari.

Kanske syns vi!

Hösthälsningar

Manna
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:58.