Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-20, 21:26
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Reseförsäkring

En fråga till alla rutinerade.
Mina döttrar bor och jobbar i London. Obestämd tid. Kan bli 6 månader, vad vet jag? Nu på torsdag har det gått 45 dagar så då går hemförsäkringen ut. Kompleterande försäkring måste tecknas. Dessa är ju hiskeligt dyra. Hur hade ni gjort.
Jag har förr gjort detta åt henne i Barcelona, Usa och sydostasien, de två sistnämda var tripper utan jobb.
Har kollat Gouda och ska ringa mitt bolag Folksam i morgon.
Engelsk försäkring, är det ett alternativ?

Vänligen Anders
Svara med citat
Gammal 2011-11-21, 17:34
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006
Standard Sv: Reseförsäkring

De mest grundläggande skyddet, sjukdom & arbetsskada, har man genom F-kassan.

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands

Om man sedan vill komplettera finns det väl billigare varianter än att leta efter rena reseförsäkringar.
Svara med citat
Gammal 2011-11-21, 18:13
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Heltvisst, men nu handlade det ju om en reseförsäkring utöver de 45 dagar den ordinarie hemförsäkringen täcker. Via våra vänner på Kreta hava vi erfarit att försäkringsbolaget IF har en charmant och billig tilläggsförsäkring att erbjuda. Tag kontakt med IF och efterhör deras pris på tilläggsförsäkring.

Mera troligt måste man då teckna sin hemförsäkring hos IF för att erhålla denna förnämligt prisvänliga försäkring.

Arne och Hustrun

Med 19 dagar kvar till den månadslånga Kretaresan.
Svara med citat
Gammal 2011-11-21, 18:35
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Hej menar du People abroad ? När jag kollade så var den bara för anställda i Sv företag utomlands.
Svara med citat
Gammal 2011-11-21, 19:03
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

När våra barn för ett 10-15 år sedan bodde i London, tog vi en försäkring hos IF (Skandia på den tiden). Tror den hette "Young people travelling abroad" eller något i den stilen.
Kan nämna att ett kusin barn till mig var i Afrika, och försäkringen gick ut ett par dagar innan hemresan och man glömde att förnya den.
Hon blev påkörd av en bil och blev liggande på sjukhus där i flera veckor.
Detta kostade mycket pengar.

Tobbe
Svara med citat
Gammal 2011-11-21, 20:05
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Ja, det er skrekk og gru om noe alvorlig skjer uten at forsikringen er i orden. For meg ble det 'løp og kjøp' for mange tusen kroner når de nesten voksne barna ble angrepet av utferdstrang. Jeg turde ikke annet. Men tidene forandrer seg... i Norge finnes nå noe som heter x-plore, en forsikring som ifølge en avisomtale 'dekker alt' om man reiser, arbeider eller studerer i utlandet i lengre tid.

Kan hende dette firmaet finnes i Sverige også? Jeg kan jo ikke legge inn lenk her - men etter å ha lest på nettsiden ser det ganske lovende ut. Ingen andre har noe lignende. Men der er en aldersbegrensning 'vi over seksti' må bare finne en annen løsning...
Svara med citat
Gammal 2011-11-21, 20:26
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

OK

Om de nu bor och jobbar i London måste man väl på något sätt vara inskriven i det engelska systemet.
Då måste man väl också kunna lösa en engelsk försäkring. Det är ju inte längre fråga om en Resa utan man är fast boende även om det kanske rör sig om en kortare tid.

Eller är det svartarbete kanske.....
Svara med citat
Gammal 2011-11-21, 20:28
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg

Mina döttrar bor och jobbar i London. Obestämd tid. Kan bli 6 månader, vad vet jag? Nu på torsdag har det gått 45 dagar så då går hemförsäkringen ut. Kompleterande försäkring måste tecknas. Dessa är ju hiskeligt dyra. Hur hade ni gjort.
Findes der ikke en helt ordinær offentlig sygeforsikring i England?

Siden dine døtre bor og arbejder (og betaler skat) i London, er de vel dækket af engelsk sygeforsikring på samme måde som boede og arbejdede de i Sverige eller Danmark.

I Danmark er alle registrerede borgere sikrede via et offentligt sygesikringskort. Det samme er vel tilfældet i England.
Svara med citat
Gammal 2011-11-21, 21:13
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

https://www.gjensidige.no/Privat/For...ent-i-utlandet

http://www.gouda.no/page1510.aspx

https://tjenester.nav.no/helsetrygdkort/forside.do
Svara med citat
Gammal 2011-11-21, 21:20
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Tack för svaren! Alltid skönt att höra sig för lite.
Jag har nu löst som följande, vilket också var vad Arne förordade. Eftersom Folksam är min huvudförsäkringsleverantör (vilket borde ge mig lite rabatt), tecknade jag en fortsättning fr o m nu på torsdag t o m 3 maj. Det landade på den facila summan å 1896 riksdaler / pp.

Visst, de har EU-sjukkort med sig vilket borgar för vård. Hur det än är så var nog detta lösningen som fanns. Tänkte närmast på transport hem om något allvarligt skulle hända.

SteffTee> Jag säger inget så har jag ingent sagt.
Svara med citat
Gammal 2011-11-22, 08:58
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Ang. utlandsförs. Vi bet 27kr/dygn.Hos Lf Men jag tror att premien är åldersrel.vår ålder är 70+.Vid en snabb jmfr. bet ni 11kr/dygn ,men jag gissar att dina döttrar är yngre.Så jag skulle också vilja hitta en billigare förs.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:18.