|
||||
|
||||
Mr Panos och Luis de Bernière
Om du har för lite att göra- jag menar medan bulldegen jäser och julstöket kräver en paus, kan jag tipsa om en tok(betoning på tok)-rolig blog:
Mr Panos blog. Det är en amerikansk grekättling som gör en fullständigt vettlös parodi på sitt grekiska arv. Googla på mrpanosblog om du vill rågarva en stund. Mer allvarlig läsning finns i form av en bok som nämnts tidigare i något sammanhang: Birds withour wings av Luis de Bernière- som också skrivit Kapten Corellis mandolin. I något inlägg frågades efter fakta om grek-turkiska katastrofen på 20-talet. Den här boken är läsvärd dels för sin intrig, dels för den inte alltför enögda historiebeskrivningen. |
|
||||
|
||||
Sv: Mr Panos och Luis de Bernière
Man blir ju full i skratt för mycket är så träffsäkert.
Och så fick jag ju höra min favorit Kazantzidis /il |
|
||||
|
||||
Monica! Tack för tipset! Paus??? För första gången skippar jag julbaket. Sitter hellre vid fönstret och kikar på fåglarna - ser tlll att de blir tjocka och välmående. Beträffande julstöket sätter jag numera tomteluvor på dammråttorna.
Skämt och sido! Häromdagen gjorde jag en av mina små reflektioner; tänkte på julen förr och på julen nu. Skriver jag ner tankarna ska jag skicka dom till dig. |
|
|||
|
|||
Visst är det väl så att när barnen vuxit upp så blir det en helt annan vinkling på julen...Numer så är det mysigast med adventstiden. Då tänder man lite ljus, köper lite vackra blommor.tar fram några vackra saker som inte är för juliga och är glad åt mörkret som gör att man inte ser lite oputsade fönster. Julklappsinköp är några små saker till barnbarnen inte till oss vuxna...och i år åker vi bort till jul vilket blir den totala vilan! Barnen firar jul ihop varandra och med sina barn och vi drar iväg och kommer tillbaks till nyår, utvilade och pigga
Jag bakar ingenting mer än lite saffransbröd och pepparkakor med äldsta barnbarnet.....och tänker på hur i hela friden man orkade med allt förr, med tre barn och med ca 25 personer samlade hos oss på julaftonen. Nästan allt på julbordet var "hemgjort" t o m isterbanden och leverpastejen.... Man slet som en iller hela december och bara längtade till juldagen då allt var över Nu gillar jag inte ens julmat och ser fram emot en grekisk mezé på julafton. Monica, jag ska verkligen kika på bloggen innan jag somnar ikväll... Tack för tipset. Lissi |
|
||||
|
||||
Ja, där fick man dagens skratt verkligen. Underbar, tack för tipset!
/ Anne |
|
||||
|
||||
Häftigt Monica!
Tack för tipset. Mats |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|