|
||||
|
||||
Sv: gresk musikk fra nettet
Citat:
|
|
||||
|
||||
Får inte plats Och jag VILL köpa fler skivor
Riitta |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Hvordan ser jeg hvilken artist og hvilken sang som blir spilt på ΕλληνικοσFM? (Det er så kult med de greske bokstavene altså!)
Har skjønt hvordan jeg ser det på ouzofm, men ikke på den andre. |
|
||||
|
||||
Citat:
I stället öppnar du ett nytt fönster för att kunna t ex surfa till Kalimera, och låter Ellinikosfönstret finnas kvar i bakgrunden. Håll ner knappen Ctrl och tryck på N, så öppnas ett nytt, likadant fönster som det du redan har öppet. Det kan du använda till surfning på Internet. Ellinikosfönstret låter du bli. Nu ser du i raden längst ner på skärmen en knapp där det står "Ellinikosfm", och en som visar vilken sida du är på med det andra fönstret, t ex "Kalimera". Sen är det bara att klicka på dem för att växla mellan fönstren. Hör av dig om det krånglar till sig! Karin |
|
||||
|
||||
Citat:
Melodia Fm spelar kvalitativ musik (kotsiras, dalaras, theodorakis, alexiou, papakonstantinou, tsaligopoulou osv) http://www.myradios.gr/category.php?category_id=3 dimitris som hatar "skyladika" (vissi, vandi, dimitriou, tsalikis, rouvas). |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Dimitris kommer att ge dig en ingående beskrivning av fenomenet, det är jag säker på. Karin som ser vissa fördelar med att inte förstå allt... |
|
||||
|
||||
Javel, men blant den kvalitative musikken Dimitris nevner, finner jeg Alexiou. Er ikke hun litt "skyladika" da? Trodde kanskje det, når jeg leser hennes sanger oversatt til engelsk.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Det är skillnad på olika, har jag förstått, även om jag inte har riktigt klart för mig var gränsen går. Själv tycker jag ju att Dalaras kan bli riktigt gnälligt ylande ibland, men han är tydligen också godkänd. Det finns en tråd om detta också här nånstans. Jag tror att det är den som heter något i stil med "Vilka artister tycker du bäst om?" Karin Senast redigerad av karinafp den 2005-11-21 klockan 21:42. |
|
||||
|
||||
Nå har jeg funnet ut hva skyladika er, leste forklaringen fra Dimitris i en annen tråd. Etter den forklaringen, syns jeg Alexiou er litt på grensa, asså! Ihvertfall etter å ha lest oversettelsen til oi fili mou karamata (tror det er sånn det skrives...) Syns egentlig hele sangteksten er en smule naiv, hvis oversettelsen er riktig vel og merke. Men det gjør ikke noe, jeg syns sangen er veldig fin allikevel. Skyladika eller ikke skyladika, naiv eller ikke.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Haris Alexiou är något av det allra bästa Grekland har när det gäller artister!!! Det är min mening. Men jag förstår inte alls texterna på alla fina sånger som jag lyssnar på. Tyvärr. Eller kanske tur det. Glykeria, som jag tycker mig minnas du hittade fram till nyligen, är också en av de väldigt fina kvinnliga artisterna - jag köpte en ny cd med henne här i höst, den heter Ta zeibekika tis kardias mas, väldigt bra skiva! Och Karin! Tack för tipset, nu har jag njutit både Alexiou, Dalaras, Kotsiras, Sfakianakis och väntar just igen på Dalaras, härlig kanal! Marianne Senast redigerad av Marianne den 2005-11-21 klockan 23:39. |
|
|||
|
|||
Men Hur lyckas ni ?? När jag ska logga in på Melodia, så kommer det upp en skylt att man ska registrera sig och det kostar pengar. Hur jag än klickar så kommer ingen musik. Men jag har lyssnat förr så jag ska leta bland mina favoriter!
Lissi |
|
||||
|
||||
Som jag fattat det är skyladika modern lättviktsmusik, föraktad sådan eftersom den kallas hundmusik (skylos = hund). Kan även kallas gav-gav (vov-vov)
|
|
||||
|
||||
Citat:
dimitris |
|
||||
|
||||
Mmmm... men jag gillar hundar också...
Voff, voff! Karin |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Karin |
|
||||
|
||||
orkar inte läsa alla svar men jag har inte sett att någon har skrivit in greekchicago.
Radio Kima är bäst http://www.greekchicago.com -----< Där finns det mesta. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|