Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-02-18, 12:58
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Ta med katt?

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Jo Admirala det är vanligt att grekerna lägger ut gift. Jag och min väninna(som bor i Grekland och har många djur) skulle t o m säga att det är mycket vanligt.
Jeg har mange greske venner Agda, en del har dem har katter og hunder som går fritt ute, og på seks - syv år har bare én hund (og ingen av kattene) dødd av gift. Det er selvsagt én for mye, men om det var så vanlig å legge ut gift som du påstår, ville tallet vært mye større. Som Kickie skriver, grekerne har faktisk skjønt at kattene holder skadedyr unna.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-02-18, 13:19
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Ta med katt?

I och omkring bondbyar...min by och min väninnas by...är det mycket vanligt att de lägger ut prepareratkött el färs i närhet av sina höns och kaningårdar....men det förkom också inte allt för sällan att det lades ut även i olivlundar....detta främst till räven men också för att skydda sina djur mot herrelösa hundar.
Tyvärr äter även katter och andra tam-och vilddjur av detta om de hittar det men det är inte avsikten med giftet.
Sedan finns det som "vanligt" en och annan knäppgök som ger det medvetet till hundar och katter...med det gäller inte bara i grekland utan händer även här.

Min väninna har mist två hundar, vid olika tillfällen då hon promenerat med dem kopplade och de snappat upp dessa "gobitar",flera av hennes katter har också dött. Runt omkring i naturen kan du stöta på det ena djuret efter det andra...inte ovanligt.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-02-18, 17:17
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Ta med katt?

Har man katten under uppsikt går det säkert bra och katter äter ju inte vad som helst de hittar..
Hundar däremot kan ju vara svårare att stoppa om de hittar något ute.
Tyvärr är det som flera andra säger vanligt att giftpreparerad mat läggs ut till lösdrivande hundar. När jag var med min hund i Ioannina nu i somras blev jag varnad av en tjej som jobbade på hotellet att det var mycket vanligt att det lades ut giftpreparerad mat! Hennes hund hade blivit förgiftad tre gånger men klarat sig tack vare snabb veterinärvård.
Ofta läggs giftet i köttfärs.
Jag vill inte skrämmas och för katt som inte strövar runt så är det nog ingen fara. Värre med glupska hundar som ju snabbt kan tugga i sig mat de hittar! Så tänk på det ni som reser med era hundar. Låt inte hunden äta något den hittar ute!
//Stina
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-02-19, 13:37
Wargens avatar
Wargen Wargen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Romakloster, Gotland
Inlägg: 24
Standard Sv: Ta med katt?

Tack för svar. Tål att tänka på...Kanske får bli så att en av Seetars beundrarinnor får äran av att ta hand om honom ett tag när jag vill ut o resa. Jag får väl vara borta kortare tid så han inte glömmer bort mig.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT