Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-04, 12:06
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: jul 2010
Standard Byte av flygplan i Aten.

Ved nogen, hvor meget tid skal man realistisk bruge på flyskift/byte av flygplan, fra international til indenrigs og omvendt, i Athens lufthavn?

T.ex. København – Santorini t/r med mellemlanding i Athen.

Billetten bookes helt igennem hos SAS i København og der medbringes bare håndbagage.
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 13:04
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad

Standard Sv: Byte av flygplan i Aten.

Vi brukar se till att ha minst en timmes marginal pga risk för flygförsening. Bokar ni hela resan samtidigt så är det SAS som står för risken med missad anslutning. Betala gärna med kreditkort som har försäkring inbyggd eller ta en reseförsäkring.
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 13:48
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Hvis det er muligt at booke hele billetten i sammenhæng - så betyder det, at du kan nå det. Hvis du derimod først booker billetten til Athen og bagefter til Santorini, så er der ingen garanti.

Øhhh, forstod du det?
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 13:50

@ Kristabo:

Tak for svar...

Mindst 1 time siger du. Det lyder rimeligt.

SAS oplyser på flere afgange Santorini > København at tiden i Athen er 45 minutter, men du mener ikke det er nok..?
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 13:52

@ Mette:

Det er netop derfor jeg skriver at billetten vil blive booket helt igennem hos SAS i København. Tak alligevel for info.
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 13:53

Vi har klarat byten på 30 minuter. Om ni bokat hela resan via SAS tror jag säkert det går, men gå genast till gaten eftersom jag tycker informationen på TV-skärmarna ibland är lite röriga och dessutom kan kön till säkerhetskontrollen vara lång.
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 13:54
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg
@ Mette:

Det er netop derfor jeg skriver at billetten vil blive booket helt igennem hos SAS i København.
Det bed jeg ikke lige mærke i, sorry
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 14:00

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg

Vi har klarat byten på 30 minuter...
Det var sandelig ikke meget tid. Tror jeg vil foretrække 2 - 3 timer. I al fald første gang, hvor jeg ikke kender lufthavnen.

(Har ikke været i Athen lufthavn siden 1981)
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 14:01

Citat:
Ursprungligen postat av Mette Visa inlägg

Det bed jeg ikke lige mærke i, sorry
Hel ok. Hvor der handles, der spildes...
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 14:06

Citat:
Det var sandelig ikke meget tid. Tror jeg vil foretrække 2 - 3 timer. I al fald første gang, hvor jeg ikke kender lufthavnen.
Det låter klokt. Ni kan ju drabbas av att det är en kanin på landningsbanan som måste köras bort först. Det hände oss en gång på Kreta när grekerna ville bråka och svenske piloten blev sur.
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 14:10

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg

Ni kan ju drabbas av att det är en kanin på landningsbanan som måste köras bort först.
Ja, alt kan hænde...
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 15:07
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Citat:
T.ex. København – Santorini t/r med mellemlanding i Athen.

Billetten bookes helt igennem hos SAS i København og der medbringes bare håndbagage.
Hvis SAS booker dere helt igjennom så er det SAS sitt ansvar at det også viser seg å være nok. Flyplassen i Athen er ganske grei å finne ut av.
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 15:58
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Det är visserligen sant att SAS är ansvarig för hela resan om du bokar det som en biljett hos dem, men det betyder ju inte att det inte kan bli förseningar ändå. Förseningar som kan ställa mycket besvär i form av väntetider, ombokningar, ev extra övernattningar, mm i förlängningen.

Förra sommaren hade jag köpt en resa till Kos hos Norwegian. Resan skulle gå från Landvetter via Arlanda till Kos. Bytestiden var 60 min på Arlanda, vilket säkert inte hade varit något problem om det inte hade varit så att det första planet var närmare 50 min försenat när vi startade från Göteborg! Stor risk att jag skulle missa det andra planet alltså.

Nu löste det sig ändå tack vare ett gott samarbete mellan piloterna där den ena försökte flyga ifatt så mycket tid som möjligt och den andra lovade att försöka vänta på mig. Själv sprang jag från den ena änden av Arlanda till den andra och kom inrusande på planet till Kos medan alla andra redan satt fastspända och bara väntade på mig! Som tur var hade Norwegian också lyckats hinna få med mitt bagage på rätt plan till Kos!

I framtiden vill jag nog ha minst 1,5 timmar mellan planen, även om jag köper det som en biljett via ett och samma bolag.
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 16:33
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Har hatt både flere ufrivillige overnattinger og l a n g e ventetimer - opptil en hel dag - på flyplasser (ikke i Athen), og gjør som Smultron. Dvs. helst to timer mellom flybyttene. Noen syntes det er en del av reisingen å operere med knappe marginer, jeg avskyr det. Maratonløping mellom gater og sikkerhetskontroller er heller ikke noe for meg lenger.

Kaniner på rullebanen eller heftig motvind eller andre forsinkelser kan en ikke gardere seg mot... men trygghetsmarginen TID derimot...
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 16:40
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vi har bara flugit vidare med inrikes en gång, men det var just i förbindelse med att hela bokningen skett via SAS. På Kastrup sa de till oss att vi måste checka in igen när vi kom till Aten, även om bagaget gick vidare direkt hela vägen till Rodos. Så vi gick lugnt till incheckningen i Aten, hade god tid till vårt flyg, men här erbjöd de oss att boka om oss till ett flyg som gick tidigare (minns inte hur många minuter det var, men det var alltså ett flyg som SAS inte hade tordats satsa på), man kollade att man fick tag i vårt bagage och fick med det på det tidigare planet - fantastisk service!
Om detta med ny incheckning i Aten alltid är gällande vet jag alltså inte, men kanske värt att kolla.
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 17:22
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Jeg har fløyet en del ganger ifjor, og en gang i år, til/fra Kreta via Aten og har alltid sjekket inn på nettet dagen før og hatt boardingcard printet ut når jeg kommer til aten, ikke noe problem og har ikke behøvd å sjekke inn på nytt. Dog må man gjennom sikkerhetskontroll/er.
Svara med citat
Gammal 2012-03-04, 17:24

Tak til alle for info.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:05.