Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-29, 12:08
Icebells avatar
Icebell Icebell är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2012
Standard Varför längtar vi söderut?

Det är ju inte så konstigt att man längtar söderut då man bosatt sig i vår kalla Nord. Jag tror att ganska många dagdrömmer om sin semester i kylan medan man kämpar på med jobb och vardag. En del av oss drömmer också om att flytta för gott utomlands. Vore kul att få höra berättelser av er som tagit steget att flytta bort från Norden permanent eller för mer än 1-2 månad/år. Hur vågade ni ta beslutet? Om ni flyttat som par eller familj, hur kunde ni komma överens om att ta steget fullt ut? Ni som går och dagdrömmer om att bo vid medelhavet, berätta gärna om hur ni resonerar kring möjligheterna att förverkliga era planer. Väntar med spänning på vad folk kommer att svara!
Svara med citat
Gammal 2012-03-29, 12:48
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Sv: Varför längtar vi söderut?

Hej,
Efter några 2-veckorssemestrar på grekiska öar växte våra tankar på en framtid i Grekland precis som för er. Vänliga människor, underbart klimat, god mat och omväxling i livet var drivkraften. Vi startade med att läsa grekiska på kvällskurser. Samtidigt läste vi alla annonser om boende i landet. Ganska snart förstod vi att en semesterby inte lockade oss. Vid en resa till Makrigialos på Kreta 1993 uppsökte min man tidigare grekiska vänner i Ierapetra. Med deras hjälp hittade vi ett litet hus i Koutsounari. Vi köpte huset via bulvan, en grekisk advokat, eftersom vi då inte tillhörde EU. Året efter överfördes huset i vårt namn. Från början tillbringade vi endast semestern och Julen i huset och lärde oss hur extrem sommarvärme respektive fuktigt och kallt hus på vintern fungerade. Efter pensionen bor vi i vår underbara by minst 7 månader om året. Ett gott tips: Lär er språket. Åtminstone lite. Det är värt allt besvär under lärotiden. Provbo på en plats/ö, där ni trivs. Ta kontakt med befolkningen, det finns alltid någon som är intresserad av att hyra ut längre tid. Just nu är det väl lämpligt läge.
Lycka till. Vi svarar gärna på andra frågor om vi kan./Ylva och Jan-Erik
Svara med citat
Gammal 2012-03-29, 14:40

Hur vi vågade? Vi trodde på varandra och ett bra pensionärsliv tillsammans i Grekland. Från början trodde vi att vi skulle bo här konstant, men det känns också bra att återvända till Norrland.
Jag kan dock fortfarande minnas känslan, när jag mötte en arbetskompis utanför banken, då jag nyss hade överfört köpeskillingen. Hans kommentar var: "Dom slantarna kan du ju känna dig blåst på"!
Slantarna har dock gett oss ett innehållsrikt liv tillsammans med underbara grekiska vänner och även med svenskar/tyskar/engelsmän/albaner.
Svara med citat
Gammal 2012-03-29, 19:36
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Tja, som svar på rubrikfrågan;

Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 12:05
i_love_cretes avatar
i_love_crete i_love_crete är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2010

Jag har faktist funderat på att flytta och det är definitivt en dröm. För mig är den drömmen som ett litet frö som växer och gror. På nåt sätt måste det passa in i livet och just nu gör det inte det.. men om ett par år kanske. Det största problemet som jag ser det är hur man ska livnära sig där nere. Jag är långt ifrån pensionsåldern. I nuläget så har jag ingen som helst plan över det. Jag får fundera vidare...
Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 12:16
Icebells avatar

Ylva A: Tack för din berättelse. Så spännande det låter och avkopplande samtidigt. Jag tycker ni gjorde ett gott val som tog steget ut och förverkligade drömmen. Det är säkert många som avundas er just för ert mod och kanske mer innehållsrikt liv än man har uppe i Norrland?
Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 12:17
Icebells avatar

Para Poli: Ja men precis så där ÄR det ju
Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 12:19
Icebells avatar

Citat:
Ursprungligen postat av i_love_crete Visa inlägg
Jag har faktist funderat på att flytta och det är definitivt en dröm. För mig är den drömmen som ett litet frö som växer och gror. På nåt sätt måste det passa in i livet och just nu gör det inte det.. men om ett par år kanske. Det största problemet som jag ser det är hur man ska livnära sig där nere. Jag är långt ifrån pensionsåldern. I nuläget så har jag ingen som helst plan över det. Jag får fundera vidare...

För mig är det också en dröm att flytta söderut. Grekland behöver det inte bli i framtiden.Kan lika gott vara Italien eller Spanien som jag känner bättre till. Nu i vår så bekantar jag mig med Grekland och Kreta, sedan får vi som man fastnar för den grekiska kulturen. Språket är ett problem. Har ju inte läst grekiska, men latin Liite besläktat är det visst Jag drömmer om distansarbete eller affärsverksamhet om jag skulle flytta utomlands. Är företagare och timlärare inom musik idag.
Svara med citat
Gammal 2012-03-30, 17:45

Våra erfarenheter är att människorna i Grekland är mycket mer sociala än de i Italien, Spanien och Portugal. Vi startade som många andra våra resor med charter till Spanien. Det blev få sociala kontakter under resorna. Efter juntatiden blev det resor till Grekland. Då öppnade sig en helt ny värld! Men vi är ju varken intresserade av golf, oxfilé eller massturism. Vi har överallt mött vänliga människor vartän i Grekland vi har varit. Södra Kreta har dock det bästa klimatet i Europa sägs det. Dessutom Europas sydligaste stad. Det var också ett skäl till mitt första besök 1986. / Jan-Erik
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:52.