![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej. Funderar på att åka till Nea Chora och skulle vilja höra lite om stället. Är det någon som varit där?
|
|
||||
|
||||
![]()
Det är en stadsdel i Chaina, Kreta. Från centrum 10 min. promenad. Finns flera hotell, många (bra ) restauranger. En strand, är väl inte den bästa, men som stadsstrand ligger den där den ligger. Mycket bostadsbebyggelse blandat med hotell. Vill man ha sol o bad finns bättre alternativ. Vill man vara i stad är det ett bra resmål. Går också lätt att ta sig med tex. buss till ständer i närområdet.
|
|
|||
|
|||
![]()
Som Ramses säger är stranden just där inte den bästa men jag tyckte att den var helt okej. Strandpromenaden i området är fin och har flera bra fiskrestauranger. Vi bodde själva närmare strand än stad i år, var på Kreta i juni, men funderar på att bo i just Nea Chora nästa gång vi åker till Kreta. Så pass trevligt tyckte vi att det var där, men vi bodde där inte som sagt.
I utkanten av stadsdelen går ett busstråk som transporterar Chaniabor till stränderna längs västkusten. Bussarna går ofta och det är inte långt till ganska fina stränder. Man kan också gå längs stranden västerut, ca 20-30 minuters promenad så kommer man till bättre stränder. |
|
|||
|
|||
![]()
Förstår ej kritiken av stranden i Nea Chora. Vi talar om en grönflaggad strand nästan mitt i en stor stad. Ligger i skydd av småkobbar och rev. Lagom långgrunt och fin sand. Kristallklart vatten. Rent och snyggt och måttligt turistexploaterat. Mitt framför en rad av Chanias bättre och mest genuina tavernor.
Toppen tycker jag! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Nea Chora som jag bebott ca 10 ggr nu är min bästa håla på norra/västra Kreta. Nära till allt, inte minst busstsationen. Nu också utvald av en Caretta Caretta! Gå aldrig förbi Nea Chora eller Volakas! |
|
||||
|
||||
![]()
Icke xenos, återvänder dit på fredag och stannar, ja länge blir det i alla fall.
Hinner kanske hem för att fixa julmaten men inga bestämnda datum i min planläggning. ![]() lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
![]()
Vädret är perfekt för att acklimatisera sig.Lite sol blandat med moln parat med vind och ett par droppar regn.
Lite senare middagar än vanligt och kanske lite mer vin än vanligt så här i början, det är ju svårt att låta bli. Strosa omkring i Chania, träffa vänner och bekanta, träna upp grekiskan, ta en kaffe metrios på ett kafenion, känna alla dofter, smaka de nyskördade vindruvorna, köpa graviera, meli, jaourti mao bara njuta av livet. lars Kriti stin kardia mou |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Takk for tips og gode ord, bl a i denne tråden om Nea Chora
![]() Jeg valgte å bo i Nea Chora 16 - 31.mars (greskkurs på Lexis) og likte meg kjempegodt ![]() Tidligere har vi bodd sjarmerende og bra i gamlebyen når vi har vært i Chania, men heretter blir det nok Nea Chora ![]() Jeg hadde studio, med v a k k e r utsikt, i øverste etg på "Semeli" ![]() Til og fra skolen, ved Splantziatorget, hadde jeg "verdens vakreste" skolevei ( 15 - 20 min) ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Wow! Vilken utsikt!!
Lena |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, og dette er kun noe av den, jeg så snøkledde fjell til venstre og "åpent hav" til høyre
|
|
||||
|
||||
![]()
Visst är Nea Chora en utmärkt plats att bo på!!!
![]() ![]() lars Kriti stin kardia mou |
|
|||
|
|||
![]()
Her kunne jeg også tenke meg et greskkurs.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Har bott på olika ställen: Minos. Arocaria, Elena, Posidonop och ett par till, glömt namn. Äter alltid på Volakas! |
|
|||
|
|||
![]()
Jeg synes det er veldig hyggelig og stemningfullt i Nea Chora.
Det er en flott lokal fiskehavn der med flere koselige tavernaer rundt. Og mange av tavernaene serverer svært god mat, det er her de lokale spiser. Stranden er flott og ligger skjermet til. Her er det ikke så mye bølger som andre steder på vestkysten. I tillegg er det en kort spasertur til byen. Jeg mener at Nea Chora er langt å foretrekke foran turiststedene lenger vest langs kysten. |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, har tittat på många ställen men det verkar å vara bara för turister hela vägen, så jag tror nea chora er ett gott utgångspunkt för å se seg omkring samtidigt som du bor bland grekiskt vardagsliv och framför allt nära til flygplatsen, så har du ett mysigt lägenhetshotell/pensjonat på lur så blir jag glad
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|