Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-15, 15:34
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009
Standard Schysst Resande

Vet inte om man får länka här, men jag vill verkligen slå ett slag för organisationen Schysst Resande. En jättebra hemsida med nyttig fakta och tips för oss som är turister i ett annat land. Här finns en massa information om vårt ansvar gentemot landet och lokalbefolkningen vi besöker.

Några av tipsen är att vara uppmärksam på hur hotellet man bor på jobbar med miljöfrågor. T.ex. avfallshantering, energiförbrukning etc.

Att, om man kan, välja mindre hotell istället för stora hotellkedjor. Skippa all inclusive eller om man ändå vill ha det kan man fråga om hotellet serverar närproducerad mat, istället för importerad.

Att inte handla från arter som är utrotningshotade.

Äta på familjeägda restauranger/ handla i butiker drivna av lokalbefolkningen, även om allt finns på hotellanläggningen.

Det finns jättemånga bra förslag och reportage som jag varmt rekommenderar. Det är så otroligt viktigt att vi som turister tar vårt ansvar, vare sig vi besöker England, Thailand eller vårt älskade Grekland!
Svara med citat
Gammal 2012-05-15, 15:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Schysst Resande

Citat:
Ursprungligen postat av Lajsa Visa inlägg
Vet inte om man får länka här
Det får du.
Svara med citat
Gammal 2012-05-15, 16:32
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Lajsa, så bra tänkt. Sympati med invånarna i Grekland tas gärna emot ! Allt det andra du beskriver låter också bra i mina öron.
Svara med citat
Gammal 2012-05-15, 16:46
Getty Getty är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Hade det varit facebook hade jag tryckt på "gillaknappen" . Det var ett bra inlägg och jag hoppas vi turister börjar tänka lite mer.

//Ingela
Svara med citat
Gammal 2012-05-16, 10:07

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det får du.
Så bra Då tar jag mig friheten och gör det. Om någon är intresserad av att läsa mer kan ni gå in på denna länk:

http://www.schystresande.se/
Svara med citat
Gammal 2012-05-16, 11:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Det har under årens lopp varit många debatter på Kalimera om AI och massturismens baksidor ett ämne som jag numera knappt vågar närma mig. Bra att du påminner oss.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-05-16, 11:34

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det har under årens lopp varit många debatter på Kalimera om AI och massturismens baksidor ett ämne som jag numera knappt vågar närma mig. Bra att du påminner oss.

Eva
Precis, visst är det så att man tycker det är lite obehagligt att möta baksidorna och få se att det finns en annan sida som vi turister inte får ta del av. Men det är ju så viktigt att vi ändå är lite pålästa i ämnet.

Nu vill jag bara passa på att förtydliga att jag inte tycker man ska sluta resa pga dåligt samvete osv. Men om man är medveten om hur det ligger till kan man i alla fall göra någon skillnad. Och jag dömer inte ut någon som väljer att bo på stora hotellkedjor och all inclusive-hotell. Det är bara min personliga åsikt att dessa hotell i längden inte gynnar vare sig land eller befolkning
Svara med citat
Gammal 2012-05-16, 11:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Lajsa Visa inlägg
Precis, visst är det så att man tycker det är lite obehagligt att möta baksidorna och få se att det finns en annan sida som vi turister inte får ta del av. Men det är ju så viktigt att vi ändå är lite pålästa i ämnet.

Det är bara min personliga åsikt att dessa hotell i längden inte gynnar vare sig land eller befolkning
Precis så tycker jag också och det är ju en åsikt som vi inte är ensamma om.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-05-16, 17:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Men konstigt nog är inte närproducerat och lokalt bäst för miljön. Påpekas bl a i detta blogginlägg.
Ja, det går ju emot våra grundläggande värderingar, men så kan det vara. Det kan vara bättre för miljön att välja ett importerat alternativ. Närproducerade grönsaker kan t ex kräva en högre energiåtgång att odla lokalt, än vad transporten kostar (å påverkar miljön) från sydligare breddgrader.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2012-05-16, 18:16

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Men konstigt nog är inte närproducerat och lokalt bäst för miljön. Påpekas bl a i detta blogginlägg.
Ja, det går ju emot våra grundläggande värderingar, men så kan det vara. Det kan vara bättre för miljön att välja ett importerat alternativ. Närproducerade grönsaker kan t ex kräva en högre energiåtgång att odla lokalt, än vad transporten kostar (å påverkar miljön) från sydligare breddgrader.

/Netwolf
Bra poängterat! Ska erkänna att jag inte funderade så mycket ur miljösynpunkt när jag nämnde lokalproducerat/importerat Jag tänkte mer på att det skapar fler arbetsmöjligheter för lokalbefolkningen om man väljer ett närproducerat alternativ.
Svara med citat
Gammal 2012-05-16, 21:11
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Och du, Netwolf...du kan aldrig få mig att tro att jag ska köpa tomater från Spanien när jag bor i Grekland...det är något helt snurrigt i export/importbranschen och jag undrar hur det ska kunna bli bättre. Inte bara jordbruksvaror utan mängder av annat. Jag har nämnt ost i tidigare inlägg. Irländsk och holländsk ost säljs till mycket lägre pris här än den inhemska. Subventioneras den i produktionsländerna eller vad är det som händer?

Ursäkta, jag tappade tråden.
Svara med citat
Gammal 2012-05-16, 21:29
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Väljer man det småskaliga, familjära familjeägda och närproducerade får man inte bara ett bättre samvete utan dessutom en bättre upplevelse. Så tycker i alla fall om resande/vistelse i Grekland.
//
KR
Svara med citat
Gammal 2012-05-16, 22:43
Netwolfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Och du, Netwolf...du kan aldrig få mig att tro att jag ska köpa tomater från Spanien när jag bor i Grekland....
Nä, det är ju det jag säger. Sånt resonemang går emot våra grundläggande värderingar. Precis som om du är förman på ett jobb och de säger att du ska be dina underhuggare att jobba hårdare. Sånt kan man köpa.
Säger ledningen däremot att du ska piska dina underhuggare - ja, det går emot dina grundläggande värderingar!

Våra grundläggande värderingar ruckar man inte så lätt på. Inte ens om att nån säger att vindruvorna från Argentina är bättre än de från Spanien.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 14:21
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Citat:

/Netwolf
Hmmm...fast det borde isåfall vara lika dåligt för miljön där det importerade odlas oavsett var det är!!!
För övrigt tror jag inte ens en nanosekund på att det är sämre för miljön med närpoducerat än med transporterna, men det är min personliga åsikt..

Yanna
Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 17:29
Netwolfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Hmmm...fast det borde isåfall vara lika dåligt för miljön där det importerade odlas oavsett var det är!!!
Jomen tanken är ju att i ett varmare land, behöver du inte ödsla någon energi för att driva ett växthus, såsom man kanske måste göra här uppe i norr.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 17:38
Yannas avatar

Citat:
Jomen tanken är ju att i ett varmare land, behöver du inte ödsla någon energi för att driva ett växthus, såsom man kanske måste göra här uppe i norr.

/Netwolf
Jag tror att bl.a. pappersmassefabrikerna är värre än växthusen, lite fel fokus mao..
Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 17:43
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Jag tror att bl.a. pappersmassefabrikerna är värre än växthusen, lite fel fokus mao..
Väldigt svårt att få fram något ätbart ur massafabrikerna...
Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 17:53
Yannas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Väldigt svårt att få fram något ätbart ur massafabrikerna...
ja inte har jag försökt iaf!

Fast det handlade egentligen om att växthusen drar mycket energi och det lär väl massafabrikerna också göra...det var liksom "ett exempel, Helge"..finns mycket annat som drar mycket energi och skitar ner också, så varför fokusera på just växthus..
Svara med citat
Gammal 2012-05-17, 19:00
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
ja inte har jag försökt iaf!

Fast det handlade egentligen om att växthusen drar mycket energi och det lär väl massafabrikerna också göra...det var liksom "ett exempel, Helge"..finns mycket annat som drar mycket energi och skitar ner också, så varför fokusera på just växthus..
Ja i det stora hela kanske massaindustrin påverkar mer, det har jag ingen aning om, trots att jag har rätt så god kunskap om papperstillverkning från träd till blad
Det som sägs i bloggen, eller var det i artikeln i tidningen jag läste det för någon vecka sedan, handlade om mat. Man jämförde tomater odlade i växthus med tomater odlade i naturlig värme som sedan hade transporterats till kalla norden
Svara med citat
Gammal 2012-05-18, 19:17
Yannas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Man jämförde tomater odlade i växthus med tomater odlade i naturlig värme som sedan hade transporterats till kalla norden
Jag förstod det, men tycker fortfarande det finns värre miljöproblem än växthus...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:44.