|
|||
|
|||
Pengar?
Hej!
Funderade lite, har inte med problemet med forex att göra. Men vad är egentligen det mest lönsamma sättet att göra med pengar tycker ni? Vad brukar ni göra? Jag tänker då på om man ska växla lite/mycket pengar i sverige och/eller ta ut pengar på destinationen. MVH Fredrik |
|
|||
|
|||
Sv: Pengar?
Tar ut 100€ i sverige på bankomat sen tar jag ut på plats. Gillar inte att ha mycket kontanter.
|
|
||||
|
||||
Skillnaden är ytterst lite (jag vet inte åt vilket håll). Skall man vara försiktig med pengar så finns det annat att dra in på.
Har sammas syn på det som "Darkness" det är adrig bra att ha förmycket kontanter med sig. Tobbe |
|
||||
|
||||
Jag växlar aldrig till Euro i Sverige, man får dålig kurs och ibland åker man dessutom på växlingsavgift, bara dumt.
Jag tar istället ut dem i vanlig kombinerad bankomat. Brukar ta ut 150-200 Euro, så har jag handpengar som räcker ett tag. Behöver jag sedan mer, går jag till bankomat på destinationen. Brukar för övrigt göra så vart jag än åker. |
|
|||
|
|||
Om jag ska landa nånstans där jag vet att det finns ATMs, så tar jag med mej det som blev kvar sen förra gången (7 euro hade jag med mej ner nu i början av juni) och växlar till mej runt 200 euro åt gången därnere. Skillnaden mot att växla hos växlingskontor här hemma är rätt stor. Runt 50 kr per hundra euro (om jag använder mitt ica-mc-kort, annars 35-40 kr per hundra euro om jag använder mitt swedbank-visa-kort) blir en del om man slår ihop...
|
|
|||
|
|||
Jeg passer alltid på å ha mye euro i kontanter når jeg kommer hjem for da har jeg råd til en tur til!
Beste kursen får man ved å bruker kredittkortet i utlandet og å sørgefor at man da betaler i lokal valuta. Nest beste er (med våre kort i allefall) å ta ut kontanter i en ATM ved bruk av kredittkort. Debetkort bruker jeg aldri ved reiser. Hva som er best for den enkelte må mnan kolla med sitt kortselskap og bank for det er store variasjoner og det finnes ikke et riktig svar med to streker under! |
|
||||
|
||||
Citat:
Men, en sak gäller: undvik Forex. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|