Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-08, 00:00
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Flere som har samme erfaring med TAXI ?

Min datter m/familie, 2 voksne og 3 barn, er på Peloponnes nå, og først må jeg si at de trives godt i Tolon og har det veldig bra
Tidligere ferier har de benyttet TAXI uten "problem", bl a fra Pireus, Athen og Rafina til flyplassen, men i å r har de blitt avvist flere ggr, kun 4 passasjerer i e n taxi uansett om det er 4 voksne, eller det er barn med.

Våre barnebarn på 9 og 12 år er ganske "små og smale" for alderen ( = en voksen?) , storesøster kunne ha den yngste på fanget /bruke samme setebelte, men nei de ble avvist.
Først forsøkte jeg å forhåndsbestille en taxi fra flyplassen til Tolon for dem, men fordi de var 5 var tilbudet kun en s t o r bil til dobbelt pris!
- noe annet hadde de ikke lov til, da ville de miste lisensen fikk jeg vite i et hyggelig svar, da jeg forsøkte å argumentere.

Ok, så ville de ta buss til Napflio - men fra flyplassen t i l Bussterminalen ville de gjerne hatt taxi, tenkte reglene ble fulgt strengere ved forhåndsbestilling enn direkte i taxikø, men nei, de ble avvist der og.
Etterhvert var de vel framme i Napflio, derfra var det igjen taxi, og det samme gjentok seg, de fikk ikke reise i e n taxi, men de få kilometrene derfra til Tolon var det jo overkommelig å ta to taxier

I kveld "testet" de igjen muligheten til e n taxi hjem etter et besøk i Napflio, først fikk de nei, men så var det en eldre sjåfør som "forbarmet" seg over dem, og det var god plass i baksetet til 1 voksen og tre barn

Flere 3 barnsfamilier som har samme erfaring, i år? - eller tidligere?

Er dette innskjerpet i år av økonomiske grunner ?
- eller e r sikkerheten innskjerpet ?

Noen som vet ?

Så det ikke skal være tvil om det, jeg er f o r sikkerhet
men synes min datter og hennes tre barn i baksetet på en taxi er innenfor sikkerheten

Kanskje det blir slutt på å se "hele familien" på scooter i Hellas heretter

- men, senest i mai så jeg en stappfull Taxi kjøre avgårde på Kefalonia, men de passasjerene var grekere, ...så
Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 00:58
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006
Standard Sv: Flere som har samme erfaring med TAXI ?

Jeg ville da synes det er fantastisk hvis sikkerheten er innskjerpet!

Jeg ville aldri!! sette et barnebarn på fanget til en annen med felles setebelte, uansett pris, selv om det er i Hellas. Faren er den samme som her hjemme, og risikoen antagelig større, når man ser på hvordan greske drosjesjåfører kjører. Så jeg synes det er feil måte å spare kostnader å utsette sine barn/barnebarn for ekstra risiko.
Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 10:29
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Helt enig... Og det er nok ikke av økonomiske grunner, men pålegg pga. sikkerhet,noe som er bra. Her og får jo sjåføren store bøter om man blir tatt med 5 pasasjerer i bilen... Om man mister lisensens om man blir tatt så er det
" å leve eller ikke leve" for sjåføren... Skjønner frustrasjonen når man er midt oppi det, men skjønner sjåføren bedre.
Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 11:10
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Jeg ville da synes det er fantastisk hvis sikkerheten er innskjerpet!

Jeg ville aldri!! sette et barnebarn på fanget til en annen med felles setebelte, uansett pris, selv om det er i Hellas. Faren er den samme som her hjemme, og risikoen antagelig større, når man ser på hvordan greske drosjesjåfører kjører. Så jeg synes det er feil måte å spare kostnader å utsette sine barn/barnebarn for ekstra risiko.
Selv om jeg har avslørt meg som en uansvarlig bestemor nå
- så skylder jeg min datter å fortelle at disse barna har vært sikret i bil ( og ellers) etter alle forskrifter helt fra den eldste ble født og frem til de var store (høye) nok til å sitte uten "pute"
De har aldri sittet på noens fang (ikke mitt heller ) i bil i Norge, bilseter og puter har blitt flyttet over mellom aktuelle biler.

Min datter har e n gang tatt lokalbuss med barna, da var vi alle på ferie på Mykonos, turen var kun på få km, fra der vi bodde og inn til byen.
- det var en skrekkopplevelse for henne, fordi bussen var så full og de ikke fikk sitte.
Overfylte busser, er vanlig på øyene i Hellas i høysesong, de er vel heller ikke å anbefale?
- det er ikke alle som ønsker å leie/kjøre bil selv i Hellas.

Da står charter igjen, med transferbuss og gangavstand mellom hotellet og nærmeste strand ( - og være der) for de som m å ta ferie i høysesong og er en stor familie, m e n det s å dyrt
- at min familie nok måtte være hjemme og kjøre trygt i bilen sin

I Hellas har de altså brukt endel taxi de få gangene de har vært der.

Jeg skrev "sitte på fanget" , men de k a n jo sitte med ett bilbelte sammen de to yngste, det er vel i tilfelle bedre?
Mulig det var det de gjorde, jeg vet ikke, men skal sjekke det med dem

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg
Helt enig... Og det er nok ikke av økonomiske grunner, men pålegg pga. sikkerhet,noe som er bra. Her og får jo sjåføren store bøter om man blir tatt med 5 pasasjerer i bilen... Om man mister lisensens om man blir tatt så er det
" å leve eller ikke leve" for sjåføren... Skjønner frustrasjonen når man er midt oppi det, men skjønner sjåføren bedre.
Jeg er enig i at innskjerpiong av sikkerhet er bra, Ia
- og f o r s t å r selvsagt sjåførene dersom de mister lisensen med 5 passasjerer i bilen! Men da må det altså være innskjerpet/nytt..., eller ?

Fortsatt vil jeg gjerne vite om vår familie er de eneste som har vært så uansvarlige når de er på ferie, eller om det er flere 3 barnfamilier som
h a r brukt taxi i Hellas, og om noen til og med har gjort det i år
Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 12:24
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Tipper det er inskjerpelser av regler... Kanskje har det vært en hendelse i nærheten som har gjort det? Og helt sikkert flere " uansvarlige" der ute på øyene. Ser ikke bort ifra at jeg kunne ha gjort det samme om jeg var i samme situasjon for å spare inn på feriebudsjettet en og annen gang... Det går jo som regel bra... men er jo ikke bra alikevel og fint at slike regler håndheves...

Og overfylte busser med små barn er ikke noe å anbefale...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:35.