Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-12, 20:51
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008
Standard Kryssning i Grekland?

Hej!

Jag undrar om det finns någon som känner till om det finns kryssningar i den Grekiska ö-världen. Då menar jag inte på såna där stora fartyg, utan på lite mindre, för kanske 14-20 personer. Det skulle vara toppenmysigt!

Jag tar tacksamt emot alla förslag! Semesterplaneringen är på gång

Helena S
Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 19:24
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kryssning i Grekland?

Det finns massa olika. Från mindre båtar som tar 6 - 8 pers till större upp till 30 - 35 pers som hyrs av privata sällskap eller organiserade grupper. Alltid med Kapten och ev besättning beoende på storlek. Är man ett privat sällskap kan man ev lägga upp hamnarna man vill besöka själva. Båtarna kan vara allt från rätt enkla där man gastar och hjälper till själva, till riktiga lyxbåtar där man sitter med en Drya på akterdäck... Lite beroende på storlek. Större, lyxigare kan du få med mat ombord vissa kvällar. Andra kvällar går man iland och äter. På mindre enklare båtar byter man ö över dagen och äter alltid i land.

Sedan har du från 30 pers och uppåt där man köper ett paket och rutten redan är fastlagd. Dvs båtcharter runt öarna. Lär inte vara så dyrt heller faktiskt. Jag såg en av dessa i Katapola i höstas och förhörde mig lite om priset.

Jag tittade på detta för ett sällskap på ca 10 -12 pers för rätt många år sedan och det var då faktiskt rätt billigt när man jämförde vad det kostade med transporter, rum osv som man ändå har om man åker som "båtluffare"... Det var lite dyrare men inte så mycket som man kunde tro. Men hur priserna ser ut idag vet jag inte mer än....

Jag fick faktiskt ett erbjudande för 5 -6 månader sedan om en rätt lyxig (dyr) tur, på en vecka. Det var inte aktuellt då men jag ska kolla om jag mailet kvar. Men Googla och kolla, för det finns massor med den här typen av turer.
Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 21:52
Helena Ss avatar

Hej Peter och tack för ditt svar!

Jag inser nu att jag kanske inte var tillräckligt tydlig Jag menade inte att vi är ett sällskap på 14-20 personer, utan att det ska vara en båt för så många, dvs en mindre båt och inte ett stort kryssningsfartyg. (Vi blir nog bara 2 st).

Av det du skrev verkar det jag söker vara någon form av båtcharter. Kryssning kanske var fel ord . Får väl försöka googla...

Annars låter ditt alternativ trevligt, och som om det kan bli ganska dyrt - och lyxigt - tyvärr inte riktigt det jag söker - men kanske nåt att drömma om

Har hittat en båttur i Turkiet, men jag vill ju hellre till Grekland och kryssa runt där...

Helena
Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 22:27
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Att hyra segelbåt kan ju också gå till på lite olika sätt. Syrran med man var ute med hyrd segelbåt förra sommaren i Grekland. Då fick de jobba lite också men jag tror det var valbart. På den båten tror jag de var 6 passagerare och 2 besättning (skeppare och kock/slav). Ofta går det också att ta skepparexamen på en sådan resa om man känner för det.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2009-05-13, 22:28
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Det finns många fina båtar/yachter att välja mellan.

Denna yacht, M/Y Passion tittade jag på i Chania för något år sedan.
Det blir rätt mycket pengar även om man delar

http://www.charterworld.com/index.ht...r=passion-1177

Men det finns billigare alternativ
Men vilken skuta....oj oj oj, vilken skuta
Svara med citat
Gammal 2009-05-17, 23:46
Helena Ss avatar

Jag kan inte segla, jag vill bara "åka med". Överlåter till såna som kan att segla att syssla med det.. Andra kan sköta om båten, men jag vill gärna köra lite . Måste ju variera sig lite, kan inte bara sola, läsa, kolla utsikten och sippa på en sval drink på akterdäck...

Jag skulle inte ha någonting alls emot att få åka M/Y Passion, håller med dig Ricky! Vilken skuta! Det skulle inte göra ont nånstans... Förutom i plånboken då...

Helena -

ps. kom å tänka på en av Abramovics båtar...
Svara med citat
Gammal 2012-08-16, 15:19
madelainech madelainech är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012

Helena S! Jag är ute efter samma typ av båtcharter men är osäker på vad jag ska söka på för att hitta rätt. Hittade du något?
Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 09:24
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Se på denne:

http://www.varietycruises.com/

Vi vurderer et slikt cruise i Kykladene i juni til neste år. Har sett at det til tider kommer gode tilbud som 50% på passasjer to, eller også gratis for andre passasjer! (havenutgifter og tips må nok betales uansett)
Finnes slike tilbud nå i høst, men de har ikke lagt ut neste sesong enda.

Sett en del omtaler om disse cruisene som lover bra!
Svara med citat
Gammal 2012-08-20, 10:10
inhas avatar
inha inha är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Helena S Visa inlägg
Hej!

Jag undrar om det finns någon som känner till om det finns kryssningar i den Grekiska ö-världen. Då menar jag inte på såna där stora fartyg, utan på lite mindre, för kanske 14-20 personer. Det skulle vara toppenmysigt!

Jag tar tacksamt emot alla förslag! Semesterplaneringen är på gång

Helena S
Det här lät kul. Segla/båtcharter/kryssnignar (eller vad man nu vill kalla det) är ju något man kanske vill göra någon gång än att åka det traditionnela båtfärjorna mellan öarna. Där fick du mig att fundera på ett alternativ på resa. Tack för att du startade tråden!

Hoppas du finner en båtresa som matchar det du söker och får det trevligt. Skriv gärna och berätta.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:51.