Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-15, 17:10
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Synen på Tyskland

Snubblade över en mycket tänkvärd artikel om Tyskland. Där beskrivs det om hur vi ser på Tyskland. Trots att det snart är 70 år sen despoten härjade, gör vi fortfarande kopplingar till kriget och dess mördare. Vi konsumerar WW2-litteratur som bara den - och jag. Jag är en av de "skyldiga". På mitt nattduksbord (konstigt möbelnamn egentligen), ligger tjocka band om både Hitler och Himmler. Jag tycks aldrig bli klar, då det kommer nya alster hela tiden. Sen går det ju en hel del på tv...
Som vi vet är det inte bara vi svenskar som drar paraller till 40-talsgalningen. Vi ser ju dagligen hur Angela Merkel blir utsatt för nidbilder och Hitleranspelningar - i grekisk media och på demonstrationer. Tyskland, som i själva verket är ett jättetrevligt land att besöka. Det är tråkigt att dagens tyskar fortfarande får stå till svars, för det som hände då.

Sen var det ju det här om att Sverige påminner om Tyskland. Ja, det är väl så. Säg den av oss som inte blivit tagen för tysk på semesterresan.

Nä, sent ska syndaren vakna!! Hädanefter ska jag reducera mitt intresse för WW2 i allmänhet och nazismen i synnerhet. Inte för att vi nånsin får glömma, men en ny syn på våra grannar i söder behövs onekligen. De är ju ändå Europas motor.

Sen är ju frågan vad man ska läsa nu då? Det finns ju en del verk om Stalin, förstås

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2012-10-15, 18:50
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Synen på Tyskland

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Vi ser ju dagligen hur Angela Merkel blir utsatt för nidbilder och Hitleranspelningar - i grekisk media och på demonstrationer.
/Netwolf
Jeg vil oppfordre alle som tror at grekerne er slik, å lese denne. Noe av det beste jeg har lest på lenge, ikke bare om Hitler/nazismen/Hellas, men også om hvordan "den greske krisen" dekkes av mediene.
Svara med citat
Gammal 2012-10-15, 22:28
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Synen på Tyskland

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Jeg vil oppfordre alle som tror at grekerne er slik, å lese denne. Noe av det beste jeg har lest på lenge, ikke bare om Hitler/nazismen/Hellas, men også om hvordan "den greske krisen" dekkes av mediene.
Visst är det så att de flesta inte hänvisar till Hitler, men ändå. Kopplingen finns där likväl. Sen om det är greker,svenskar, Bild Zeitung (!) eller nån annan som basunerar ut det, så är det likväl fel.

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:33.