![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Nej för sjutton det kan inte bli konkurs åker på torsdag 15/11 till Aten hem blir det med Swiss 25/11.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag tror knappast SAS gör konkurs, kanske en annan konstellation, men konkurs, NEJ
Det är faktiskt statligt ägande av 3 nordiska stater... Det skulle vara en skam... //Ulf |
|
||||
|
||||
![]()
Jeg skal til Island på fredag, med SAS.
![]() Har betalt med kredittkort, får håpe det holder. Skulle det værste skje. |
|
||||
|
||||
![]()
I våras åkte vi med Cimber och de kursade ju som bekant. Vi betalade med Visakort och fick tillbaka pengarna
![]() Vi skall åka med SAS till Kreta i Jan/feb och hoppas att det har löst sig tills dess. June |
|
|||
|
|||
![]()
Det ordner seg nok. I hvert fall om EU gir kriselånet det nå er snakk om. Vi har sett problemer spre seg i andre europeiske land, nå gjelder det altså oss her i nord.
http://www.dagbladet.no/2012/11/12/n...dsel/24313818/ I fjor sa en bekjent 'dere er så naive i Norge, tror dere virkelig at dere slipper unna'. |
|
||||
|
||||
![]()
Lamaya och June - är det betal- eller kreditkort ni använt när ni fått ersättning efter konkurser?
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Med kreditkort har man ett mycket säkrare skydd, med kort utan kredit är reglerna snårigare. Vid FlyMe-konkursen valde bankerna att återbetala samtliga kortköp, men det handlade mer om goodwill än om att de juridiskt var skyldiga att göra det. Lars |
|
||||
|
||||
![]()
Tack laero, det är precis det jag far efter. Det räcker ju inte att förlita sig på sitt Visa eller Mastercard eftersom båda finns som både bank/betalkort och kreditkort - och att skyddet skiljer sig åt.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Jag uppfattade också att det var goodwill från bankerna och inte något de egentligen var skyldiga att göra. De resor jag nu har bokat med SAS, så har jag använt ett visa guldkort med kredit, eftersom det kortet har en försäkring som förhoppningsvis ska gälla om det skulle bli en konkurs. //Lena |
|
||||
|
||||
![]()
Vi betalade med bankkort.
June |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för era svar! Goodwill då alltså - eller kanske något jag läste om igår: en bank kan ha ett särskilt avtal med kortföretaget om att ersätta även dem som betalat med bank/betalkort.
Lamaya: det låter klokare att betala med kreditkort, ja. Att försäkringen skyddar dig är inte säkert, de brukar gälla förseningar, vid sjukdom osv. I villkoren för försäkringen på mitt kort står t o m att den inte gäller vid konkurs. Men betalar du med kreditkort träder konsumentkreditlagen in och du kan rikta dina anspråk mot kreditgivaren istället för att hamna bland oprioriterade fordringar i konkursen. Usch, jag tvekar, det rycker så förbannat i bokningsfingret ![]() Jag har dock ett kreditkort via jobbet, får använda det och räkna med att banken/kortet inte försöker krångla för att det är ett privatköp (jobbet har ing invändningar, alla fakturor går till mig). |
|
|||
|
|||
![]()
Kolla vad som gäller om kortet är utställt på företaget.Kan vara skillnad på regler för privatpersoner o. företag .
|
|
||||
|
||||
![]()
Jodå, jag inser också att det kan behöva redas ut.
Men nu har jag just klickat iväg en beställning på ett nytt Ica-kort, ett med kredit istället för det vanliga Ica-kortet jag har nu. Och har särskilt kollat att det skyddas av konsumentkreditlagen ![]() Kom igen nu SAS ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Mvh Janérik |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|