Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-11-19, 17:45
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 026
Standard Sv: SAS-kris?

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Ja, VI kanske kan pusta ut! Men jag tänker på alla anställda som sägs upp och de som blir kvar som får sin lön sänkt till 80:- /timmen, verkligen sorgligt!
Det här med 80:- / timme är nog mest en tidningsanka och om det finns någon relevans i det så handlar det om timanställda.

Här är lite siffror:

Så här ser det aktuella löneläget ut, enligt DN:
Piloter (genomsnittlig grundlön):
SAS: 71.000 kr
Norwegian: 60.800 kr
Ryanair: 40.500 kr
Kabinanställda:
SAS: 18.000-29.000 kr (plus produktionstillägg 8 procent)
Norwegian: 17.000-22.000 kr (plus rörlig del)
Ryanair: 10.000-13.000 kr efter skatt (plus provision på försäljning ombord).
Men lönerna ger långt ifrån hela bilden.
"Om de anställda hade gått ned till noll i lön hade SAS kostnader ändå varit 50 procent högre än Norwegians", säger Kjos till Dagens Industri.


Framförallt den sista meningen ger oss kanske lite insikt i varför SAS måste spara om bolaget ska finnas kvar på marknaden.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-11-19, 18:27
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 486
Standard Sv: SAS-kris?

Jag tillhör dem som har köpt många prisvärda flighter med toppenfina flygtider med SAS från Köpenhamn till Aten. Blir självklart inte ledsen om SAS reder ut sina problem. Upplever dock att den situation som bolaget nu befinner sig i och som det är befogat att kalla för KRIS är kostnads-relaterat.

Men jag har också intryck av att maskinerna som man flyger med börjar på bred front att närma sig "bäst-före-datum". Funderingen som jag har är då ............ hur klarar man att ovanpå en "kostnads-kris" också hantera en "investerings-kris" framöver? Misstänker att det kommer att krävas en hel del av det man kallar "risk-kapital" inom kort.

Hoppas att man fixar det! Har absolut inget emot att också i framtiden
kunna flyga Köpenhamn-Aten ToR för 1500 - 2000 kr.

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-11-20, 20:08
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: SAS-kris?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag tillhör dem som har köpt många prisvärda flighter med toppenfina flygtider med SAS från Köpenhamn till Aten. Blir självklart inte ledsen om SAS reder ut sina problem. Upplever dock att den situation som bolaget nu befinner sig i och som det är befogat att kalla för KRIS är kostnads-relaterat.

Men jag har också intryck av att maskinerna som man flyger med börjar på bred front att närma sig "bäst-före-datum". Funderingen som jag har är då ............ hur klarar man att ovanpå en "kostnads-kris" också hantera en "investerings-kris" framöver? Misstänker att det kommer att krävas en hel del av det man kallar "risk-kapital" inom kort.

Hoppas att man fixar det! Har absolut inget emot att också i framtiden
kunna flyga Köpenhamn-Aten ToR för 1500 - 2000 kr.

Masse
Instämmer till fullo med Masse. Givetvis måste personalen få bra löner och allra helst med det SAS som vi under flera år åkt med, men med moderna maskiner.
Det är kanon med ett skandinaviskt flygbolag som förbinder oss med KRETA under den mindre frekventerade säsongen.

Paul

Senast redigerad av pollebosse den 2012-11-20 klockan 20:52. Anledning: missade något
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-11-24, 01:13
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 486
Standard Sv: SAS-kris?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Jag tillhör dem som har köpt många prisvärda flighter med toppenfina flygtider med SAS från Köpenhamn till Aten. ............................

....................................

Masse
Konstaterade just att ovanstående "toppenfina flygtider" (ut från K tidigt på morgonen och hem från A vid lunchtid) tycks vara ett minne blott. Numera är det ankomst till A på kvällen och hemkomst till K sent på kvällen.

Undrar om det är deras ekonomiska kris som är orsaken. Kanske är de "toppenfina" flygtiderna högre prissatta av flygplatsen?

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-11-24, 09:40
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: SAS-kris?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Konstaterade just att ovanstående "toppenfina flygtider" (ut från K tidigt på morgonen och hem från A vid lunchtid) tycks vara ett minne blott. Numera är det ankomst till A på kvällen och hemkomst till K sent på kvällen.
Masse, hvor ser du de ændrede flytider? sas.dk har stadig "toppenfina flygtider"
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-11-24, 10:16
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: SAS-kris?

Hej !
Har kollat tider i Juni & Sept 2013 . 08.50 flyget från Kastrup går inte dagligen längre.

Detsamma med 13.55 flyget från Aten !

Men vissa veckodagar funkar det.
/ Tom
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-11-24, 10:56
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: København
Inlägg: 638
Standard Sv: SAS-kris?

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Men vissa veckodagar funkar det.
/ Tom
Fint, så har jeg bare været heldig
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-11-24, 22:03
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 486
Standard Sv: SAS-kris?

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Hej !
Har kollat tider i Juni & Sept 2013 . 08.50 flyget från Kastrup går inte dagligen längre.

Detsamma med 13.55 flyget från Aten !

Men vissa veckodagar funkar det.
/ Tom
Just så är det Tom och Mette. Och de dagar då tiderna är bra så är ibland också priset högre. Tidigare var det bra flygtider alla dagar, och oavsett priset. Men det var bra så länge det varade.

Synd att inte EasyJet flyger på Aten. De är ju annars ganska duktiga på priserna.

Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-11-28, 15:24
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: SAS-kris?

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
Hej !
Har kollat tider i Juni & Sept 2013 . 08.50 flyget från Kastrup går inte dagligen längre.

Detsamma med 13.55 flyget från Aten !

Men vissa veckodagar funkar det.
/ Tom
SAS flyger från CPH på förmiddagar tis/ons/tors/sön
På lördagar är det eftermiddagsflyg som gäller,
Under perioden 24jun till 29jul går ett tidigt måndagsflyg från CPH SK2777 med avgångstid 0630
Tider och frekvenser kan vara lite annorlunda i början/slutet av säsongen.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-11-28, 20:01
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: SAS-kris?

SteffTee> är alltid så imponerad över uppdaterad du är när det kommer till frågor om flygindustrin. Jobbar du inom densamma? *nyfiken*
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-11-28, 20:03
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: SAS-kris?

hehe, ser ju nu att hemort är Sigtuna...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-11-29, 10:52
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: SAS-kris?

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
SteffTee> är alltid så imponerad över uppdaterad du är när det kommer till frågor om flygindustrin. Jobbar du inom densamma? *nyfiken*
jo, jag gör väl det ;-)
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-11-19, 19:39
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: SAS-kris?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Det här med 80:- / timme är nog mest en tidningsanka och om det finns någon relevans i det så handlar det om timanställda.

Här är lite siffror:

Så här ser det aktuella löneläget ut, enligt DN:
Piloter (genomsnittlig grundlön):
SAS: 71.000 kr:
Norwegian: 60.800 kr
Ryanair: 40.500 kr
Kabinanställda:
SAS: 18.000-29.000 kr (plus produktionstillägg 8 procent)
Norwegian: 17.000-22.000 kr (plus rörlig del)
Ryanair: 10.000-13.000 kr efter skatt (plus provision på försäljning ombord).
Men lönerna ger långt ifrån hela bilden.
"Om de anställda hade gått ned till noll i lön hade SAS kostnader ändå varit 50 procent högre än Norwegians", säger Kjos till Dagens Industri.


Framförallt den sista meningen ger oss kanske lite insikt i varför SAS måste spara om bolaget ska finnas kvar på marknaden.
Ja det var förstås timanställd kabinpersonal som skulle få sin lön sänkt till 80kr i timmen, läste detta i Aftonbladet. Sen hörde jag på nyheterna att 6.000 av de 15.000 anställda skulle få gå.

Sunny12
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-11-19, 22:51
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: SAS-kris?

Janérik: jodå, att konsumentkreditlagen gäller just bara konsumenter vet jag. I det här fallet gäller det ett business card som är utställt i mitt namn - så jag hade i alla fall sett till att få det prövat om det varit aktuellt.

Men jag väntar på mitt nya Ica-kort med kredit som kommer i veckan. Sedan ska jag boka. Även om det känns osäkert att boka med SAS såpass långt fram så är jag i alla fall skyddad ekonomiskt.

Laero: de 80 kronorna var ingen tidningsanka, det var Unionen som gått ut med fel uppgifter.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-11-20, 19:07
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: SAS-kris?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg

Kabinanställda:

Ryanair: 10.000-13.000 kr efter skatt (plus provision på försäljning ombord).
Då lär man ju få bra service om man börjar med att handla in ett par bira?


Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Men jag har också intryck av att maskinerna som man flyger med börjar på bred front att närma sig "bäst-före-datum". Funderingen som jag har är då ............ hur klarar man att ovanpå en "kostnads-kris" också hantera en "investerings-kris" framöver? Misstänker att det kommer att krävas en hel del av det man kallar "risk-kapital" inom kort.
De beställningar som är gjorda hos Airbus ligger kvar. Dessutom är finansieringen kirrad till detta. Nu är det ju inte så att man åker ner till Tolouse och säger att man vill ha 20 st A320 och slänger fram Visakortet. Jag läste någonstans om hur det hela går till och det var omständiga sätt man hanterade finansieringen på, och det leasas till höger å vänster.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-11-20, 19:13
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: SAS-kris?

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Det här med 80:- / timme är nog mest en tidningsanka och om det finns någon relevans i det så handlar det om timanställda.

Här är lite siffror:

Så här ser det aktuella löneläget ut, enligt DN:
Piloter (genomsnittlig grundlön):
SAS: 71.000 kr
Norwegian: 60.800 kr
Ryanair: 40.500 kr
Kabinanställda:
SAS: 18.000-29.000 kr (plus produktionstillägg 8 procent)
Norwegian: 17.000-22.000 kr (plus rörlig del)
Ryanair: 10.000-13.000 kr efter skatt (plus provision på försäljning ombord).
Men lönerna ger långt ifrån hela bilden.
"Om de anställda hade gått ned till noll i lön hade SAS kostnader ändå varit 50 procent högre än Norwegians", säger Kjos till Dagens Industri.


Framförallt den sista meningen ger oss kanske lite insikt i varför SAS måste spara om bolaget ska finnas kvar på marknaden.
Kan väl komma med lite mer info från SvD angående omständigheterna i ekonomi SAS vs Norwegian/Ryanair:
"Enligt en pilotkälla, ser det ut så här för hans vän som är kapten på Norwegian: anställd på bas i Malaga, Spanien. Lönen på 50 000 kronor i månaden får han via ett bemanningsbolag i Estland – den betalas ut, enligt piloten, på ett konto på Jersey."
"I slutet av sommaren inledde skattekontoret i Oslo en utredning mot personal bland annat på Norwegian, men även Ryanair, efter misstanke om skattebrott. Flera av de inhyrda piloterna och kabinpersonalen på Norwegian och Ryanair betalar, enligt skattekontoret i Oslo, inte skatt i Norge."
"Det var tidigare i vår det blev det känt att Norwegian följer irländska lågprisjätten Ryanair och expanderar genom att anlita uthyrningspersonal i låglöneländer. Men enligt Åsa Larsson, på Norwegian, följer man alla lagar och regler."
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT