|
||||
|
||||
Frågebild 565 - Löfstad slott söder om Norrköping.
Vi tar en lätt frågebild igen :
Var kan man hitta detta slott? |
|
||||
|
||||
Sv: Frågebild 565
Får en känsla av Danmark?
|
|
||||
|
||||
Eller Tyskland
|
|
||||
|
||||
Det kanske inte var så lätt...
Vi är varken i Danmark eller i Tyskland. |
|
||||
|
||||
Da reiser jeg sørover, men ikke til Hellas
Jeg tipper at svaret er Østerrike. |
|
||||
|
||||
Tippar Sverige.
|
|
||||
|
||||
Sverige är rätt land. Det är därför jag trodde det skulle vara lätt.
Vilket slott är det? |
|
||||
|
||||
Örenäs slott?
Birgitta |
|
|||
|
|||
Jag gissar på Löfstad slott......
|
|
||||
|
||||
Helt rätt, Getty!
Den här bilden skulle kanske ha gjort det lättare, men du klarade gåtan ändå. Du bor ju i Linköping, ser jag, inte så långt från Löfstad Slott. Löfstad slott ligger ca 8 km söder om Norrköping. Slottet är ett intakt adelshem med anor från 14-talet och tillhörde under 200 år släkten Lillie och ägs av Östergötlands länsmuseum. 1926 stannade tiden på Löfstad slott. Slottet vilar nu i sin park, oberört av tidens gång. När du besöker Löfstad tas du med på en resa tillbaka genom seklerna. Löfstad slott har en omfattande konstsamling. Här finns över 400 konstverk, såväl målningar som tapeter, av vilka några är från 1600-talet. På Löfstad händer saker året runt. Slottet är öppet för besökare året om. Under sommaren ordnas flera visningar dagligen och på vintern efter förfrågan. |
|
|||
|
|||
Jag såg direkt att det var något bekant med bilden trots att det är många år sedan jag var där . Kanske dax för ett besök snart igen, för som du säger: Jag bor ju inte så långt därifrån
//Ingela |
|
||||
|
||||
Citat:
Men som sagt, många arrangemang under året, så kanske vi gör ett stopp där igen vid nästa resa mellan Danmark och Stockholm, vem vet? |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|