![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Idag var jag och handlade på Inca i Apostoli.bland alla sprayer.kem medel för utrotande av insekter,låg kommer ni ihåg sådan där röda cylindriska flugfångare.Man drar ut dem hemskt klibbigga låter höljet hänga kvar som lod.Nu kommer det fiffiga som visar att produkten är färdigutvecklad o genomtänkt.I locket sitter ett häfstift färdigt att användas för att hänga upp den .Fungerar ,vet ej den har bara hängt uppe i 4 tim.
|
|
||||
|
||||
![]()
Flashback? Va fasen, är Kalimera omnämt där, tänkte jag, men detta ar ju nåt helt annat
![]() /Wolfen |
|
||||
|
||||
![]()
Jan, hos oss är det alltid flugsäsong i november, av någon anledning. Jag har i flera år använt de här klibbremsorna och de fungerar bra. Problemet är att hitta något bra ställe att sätta upp dem. Runt ytterdörren behövs de, där sitter flugor och lurpassar på att få smita in, men där är det aluminiumkarmar och cementväggar...häftstiftet funkar inte...jag fixar lösningar med snören och jag vet inte vad.
Ett annat ställe är inne i sopskåpet där jag har en låda för sånt som ska till komposten. Även om jag tömmer den dagligen drar den småflugor. En klibbremsa horisontellt under vasken gjorde susen. Rätt äckligt med flugor om man inte är svala. |
|
||||
|
||||
![]()
Har länge funderat på flashback. Man kommer ju in där när man söker på olika frågeställningar man har. Så mycket har jag förstått, att rumsrent är det inte. Har inte orkat ödsla energi på att kolla upp det, men nu tänkte jag skulle få svar... Nix!
|
|
|||
|
|||
![]()
Här har det varit banafluge-säsong i minst två månader nu, Jag vet bara inte var dom förökar sig , dom små ljusbruna flugorna, det ska ju vara i rutten frukt, men soppåsen har jag i en hink med lock.
Dom samlas i stora mängder framför toalettskåpets spegel när det är belyst. Nu har jag hittat dom klibbiga giftfria remsorna. Om man hänger upp en sådan framför spegeln kan det fastna ett hundratal per dag på remsan. Köp inte dom giftiga sprayerna som finns mot insekter i hemmet ! Jag tog en sprutflaska för växter med vatten och en droppe diskmedel och sprutade på spegeln, och på köksfönstret, där det också kan samlas en hel del, och då drunknar alla på en gång. Det är bara att torka upp med hushållspapper, och glasena blir rena samtidigt ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ättika tar också effektivt bort dålig lukt och är suveränt att blanda i vattnet när man exempelvis ska torka ur sin kyl. Ett väl beprövat husmorstips som håller än.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Och här på Kreta är det utmärkt till att avkalka Kaffebryggare ,vattenkokare pga det mycket kalkhaltiga vattnet .lite ättika o saft fr en citron samt vatten.Problemet är bara att ättika finns inte här,jo Stefan i Ryska butiken i Chania kan du hitta det ,Jag undrar om inte vinäger används här istf ättika.Ska prova om det löser kalk vid tillfälle.
|
|
|||
|
|||
![]()
Tack för tipset, ska ta med mig en flaska ättika nästa gång det bär av hem till Grekland. Vi brukar alltid få köpa ny kaffebryggare varje säsong då inget verkar bita på kalkavlagringarna.
|
|
||||
|
||||
![]()
Vi brukar ta med avkalkningspulver/tabletter hemifrån. De funkar bra och de tar inte så stor plats i resväskan
![]() June |
|
|||
|
|||
![]()
Ett annat bra tips mot flugor är de plastremsor som man fäster på fönstren. Vi har köpt något som heter Flysons flywindow. Giftfri och miljövänlig. Jag tror det var på Granngården eller någon liknande butik. Lätta att byta och flugorna fastnar när de går över den genomskinliga plasten.
|
|
||||
|
||||
![]()
Gamla tips är inte så dumma! Jag avkalkar med vanlig vinäger, den som finns i varje affär, billig. Slår i bryggaren när den är varm efter användning och ställer undan till nästa dag. Lite borstning och sköljning, allt klart.
Samma vinäger duger till allt möjligt, brödlådan, kylen som Eva säger, mota bort alltför ivriga katter som vill in... |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Tack för tipset ! |
|
|||
|
|||
![]()
Eddik er mitt universalmiddel - miljøvennlig
![]() http://www.klikk.no/bonytt/vedlikeho...icle702875.ece ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Har kollat lite på skillnaden Ättika o vinäger ,Ättika alkoholbaserat ,vinäger vinbaserat hette ju förut vin ättika .Blev konfunderat av Norsk Eddik och flaskan som visade Vinäger .Hur det är i Norge vet jag inte men borde ju vara samma.
|
|
|||
|
|||
![]()
Hittade rengörings-bensin idag på INKA, för att ta bort kletet och klibbet som blivit på badrumsskåpet, av remsorna.
Som gammal kemist vet jag att etylalkohol reagerar med syre till aldehyd, och sedan till ättiksyra. Gammalt vin smakar ju surt, eller hur ? |
|
|||
|
|||
![]()
Den norske 'husholdnings-eddiken' er gjerne basert på 93 % vann og 7 % eddiksyre (altså ikke etsende). Som igjen blandes med vann, til eks. rengjøring, rens av oppvaskmaskin, til sild- og salatdressing. Og selvfølgelig til å få av tape/limrester med
![]() ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|