|
|||
|
|||
Locka mej...vad har Skiathos som inte Naxos har?
Min favvo ö är Naxos Men, resan dit o hem är så överjobbig, så jag vill hitta en annan favvoö nu!! Jag vill ha nära till vit, mjuk o skön sandstrand, men även nära till stan. Läste att denna ö har fina stränder. Någon som kan tipsa om bra hotel, i normalstandard, nära till stan. Viktigare att ha nära till stranden än stan, men gärna lika nära till båda OCH internet på rummet måste finnas... Höga krav Någon som vill hjälpa mej med med denna utmaning
Tack på förhand!! |
|
|||
|
|||
Sv: Locka mej...vad har Skiathos som inte Naxos har?
Naxos och Skiathos är båda på vår topp tre. Fantastiska stränder även på Skiathos. Om ni bor vid Megali Amos, och då gärna på rätt sida av vägen, så har ni nära till stranden och 10 minuters promenad in till stan. Det går bussar till många av de finaste stränderna. Resten når ni med båt (Tsougria bl.a.) eller med hyrbil.
När det gäller boende så kan vi varmt rekommendera Angeliki beach hotel i Megali Amos. Kolla på tripadvisor. Ni kommer inte att ångra er! Trevlig resa! |
|
||||
|
||||
Här är fyra saker som Skiathos har men inte Naxos:
1. Stränderna på Skiathos är inte så förskräckligt långgrunda som på Naxos. Det tycker jag är en jättefördel. 2. De är inte heller så långa som de mest besökta stränderna på Naxos, det tycker jag också är en fördel. 3. På Skiathos är det väldigt lätt att ta sig med buss till MÅNGA underbara stränder. 4. Skiathos är en grön och bördig ö, inte karg som Naxos. Det som inte finns är en strand så nära staden som på Naxos. Fast å andra sidan har man ju ofta en bit att gå till stranden även där. |
|
||||
|
||||
Skiathos har direkt flygförbindelse från Skandinavien, kan vara på stranden redan första dagen, ofta redan till lunch.
Skiathos har närheten till fina öar som Skopelos och Alonissos, som kan besökas över dagen eller med någon övernattning. Däremot har inte Skiathos det urval av småbyar runt omkring på ön, som Naxos har. |
|
|||
|
|||
Har aldrig varit på Naxos men var på Skiathos för två år sedan. Det var mitt första möte med Grekland och gav mersmak. Skiathos har flera bra stränder men Megali Ammos är inte en av dem. Vi bodde där och gillade läget för man hade promenadavstånd in till Skiathos stad och hamnen. Vi tog båt 5 dagar av 7. Runt Sporaderna till Skopelos och Alonnissos. Vackert och fantastiska badstopp. Runt Skiathos- bra översikt över öns stränder. Tsougria blev vår favoritstrand så dit åkte vi 3 ggr. Inga försäljare, ingen musik, en strandbar och klart, varmt vatten. Åk till Skiathos men bo gärna i närheten av Skiathos stad då har ni ett bra utbud av restauranger och pubar på kvällen. Sen tar ni er till bad med båt eller buss. Det finns bara en linje på ön och den går längs södra sidans pärlband av stränder. Norrsidan får man hyra vespa eller bil för att nå.
|
|
|||
|
|||
Jag har besökt både Naxos och Skiathos och sedan dess blivit huvudstupa förälskad i Skiathos... Det jag föll för var att det är grönt och vackert. Jag föll också för att det fanns underbara stränder vid nästan alla busshållplatser... Min favvostränder är Tsougria och Platanias... Jag blev också väldigt förtjust i Naxos och dess huvudort men det blöir inte samma känsla av enorma "folkfest" som inne i Skiathos stad. Titta gärna i mina album... Hoppas jag kan locka dig till min lilla pärla
|
|
||||
|
||||
Jag har också besökt bägge öarna och kan bara instämma i Klicks lovord kring Skiathos. Jag erkänner att jag tycker väldigt bra om Naxos också, att planlöst vandra omkring i gränderna vid den gamla borgen är en ren fröjd och jag är övertygad om att jag kommer att återvända dit. För mig är det dock något speciellt med Skiathos. Jag vet inte om det är den enorma variation av stränder som ön kan stoltsera med och där alla hittar sin favorit (mina är Mandraki och Elias), eller om det är det underbara folklivet nere vid hamnpromenaden när solen håller på att gå ner, eller kanske den livsgivande doften av pinjeträden där de svajar ackompanjerade av cikadornas underbara sång. Troligtvis är det kombinationen av allt som gör att ön i alla fall i mitt hjärta har fått en alldeles speciell plats och anledningen till att jag återvänder vartannat år. Titta gärna in bland mina album och njut av Skiathos.
Bara 11 veckor kvar! J |
|
|||
|
|||
Tack alla för uttömmande svar Det blir iaf Naxos i juli, kunde inte hålla mej därifrån
|
|
||||
|
||||
ALLT! :-)
|
|
||||
|
||||
Förlåt mig nu alla Skiathosfans..
Skiathos är en av de tristaste öar jag hittills besökt! Saknar helt charm tycker jag! Naxos kan visserligen vara väldigt knökad med skandinaver men man har ju alla mysiga byar och bergen!! Fina stränder också förstås! Skiathos besökte jag i september-11 och jag hade tänkt stanna ett par dagar efter att jag släppt av min kompis på flygplatsen(vi hade varit på Skopelos) Jag stannade en natt sedan stod jag inte ut och åkte till Pelion på fastlandet istället.. Varför tyckte jag då inte om Skiathos? Tja, först och främst tyckte jag att ön helt saknade själ. Bara hotellkomplex och dyra sommarvillor. Inga byar att besöka. Stränderna är säkert jättefina men jag körde runt och kände inte för att stanna kvar någonstans. Vände vid Bananabeach och körde tillbaka och bokade färja därifrån Skiathos stad var ok och ganska mysig med en del trevliga barer och restauranger men Skiathos väljer jag nog inte igen.. //Stina |
|
|||
|
|||
Vi förlåter dig .
Alla tycker vi olika. För mig finns inget annat än Skiathos. Det som att komma hem! /Jeanette |
|
|||
|
|||
Hej alla greklandsfantaster!! Nu är det januari och ikväll ska vi hem till dottern med sambo och son, och bestämma när vi åker till.....NAXOS!! Japp det blir Naxos igen. Blir enkelt med barnbarnet som är två då. Det är en barnvänlig ö tycker jag.
Och som sagt, resan är så lång så det blir två veckor ist för en, underbart!! Bara att få vara med barnbarnet i två hela veckor, myyys. |
|
|||
|
|||
Jag förlåter dej men förstår INTE vad du menar med Hotellkomplex och dyra villor!!! Inte min upplevelse av Ön jag rest till varje år i säkert 13 år nu!!! Ha det bra och synd att du inte hittade det genuina Skiathos!!
Citat:
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|