|
|||
|
|||
Greklands turism minskar
Intressant artikel om Greklands minskande turism.
http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?article=10114800 Några kommentarer om de fakta som berörs i artikleln. På några år har Grekland tappat 260000 resande från Sverige. En försiktig beräkning: 260000 resande * 14 dagar * 350 SEK/dag = 1,3 miljarder (SEK) minskning och det bara från Sverige. Vore jag grekisk turistminster skulle jag nog ha lite ont i magen. Grekerna är lite desparata och anslår 240 miljoner på en europeisk marknadsföring som skall locka turisterna tillbaka. Är det för sent?? Svårt att säga. Greklands tapp på 260000 resor från Sverige uppvägs inte av uppgången för Turkiet, Kroatien, Rumänien och Bulgarien (plus 162 000). De svenska resvanorna har nog förändrats i grunden och de resvana och kapitalstarka (nåja) 40talisterna kommer nog aldrig att återvända fullt ut till Grekland utan resorna går till andra och längre bort belägna resmål. Jag drar i alla fall mitt strå till stacken att försöka vända trenden. Ser fram mot övärlden runt Samos i tre veckor i mitten av juni. /pawik |
|
||||
|
||||
Sv: Greklands turism minskar
Jag är intresserad av Grekland men inte idrott, överpriser och folkträngsel, Grekland hade alla tre förra året. Vi var ändå där, men i Maj och September och undvek OS-eländet (som vi ser det) och trivdes alldeles utmärkt. Förhoppningsvis återgår tingens ordning til det normala, om inte annant genom tillgång och efterfrågan. Femtiokronors kaffekoppar och liknande lär knappast bli långlivade utan ditresta OS-deltagare som inte kan eller behöver räkna om dollar till euro. Synen på den grekiska organisationsförmågan och miljön i Aten fick ju i alla fall ett rejält lyft i omvärldens ögon, hoppas det visar sig i dettta års resultat.
//PO -med 151 dagar till vårt bidrag till den grekiska ekonomin. |
|
||||
|
||||
Att det har minskat med turismen på öarna har man ju märkt under flera års tid.
Men att det var så stora siffror var ju ändå en överraskning. Och inte ser det ut och bli bättre heller när så många resmål och avgångar dras in. Vi får väl spendera lite extra på Kalymnos i sommar så dom inte går i konkurs Riitta, trogen Grekland |
|
|||
|
|||
Me kommande momshöjningar på mat, taxi m.m lär det minska ännu mer.
Yvonne |
|
|||
|
|||
Citat:
/pawik |
|
|||
|
|||
Hörde något om att matmomsen höjs till 19%, vet inte om samma moms gäller för taxi och bensin men förmodligen.
Yvonne |
|
||||
|
||||
När kommer denna moms att höjas och hur mycket ligger den på nu?
|
|
||||
|
||||
Enligt uppgift trädde momshöjningen i kraft den 1 april och genom denna åtgärd beräknar grekiska staten få in 35 miljarder.
Momshöjningen gäller bl a livsmedel, alkohol och cigaretter varav den sistnämnda nu har ett lägstapris om 1,40 €/paket. Det billigaste märket jag köpte i början av januari i år låg på 0,80 €/paket. Zanét |
|
||||
|
||||
[QUOTE=Zanét]Enligt uppgift trädde momshöjningen i kraft den 1 april och genom denna åtgärd beräknar grekiska staten få in 35 miljarder.
Man måste ju betala OS 2004 |
|
||||
|
||||
Citat:
Zanét |
|
||||
|
||||
Momsen på livsmedel, mediciner, drivmedel och en rad tjänster har varit 8% och blev 9% den 1 april.
Momsen på de flesta andra varor var tidigare 18% och blev 19%. Det betyder att en matvara som kostat 1 euro nu kostar 1,01 euro (avrundat uppåt). Sådant känns säkert i många grekiska familjers plånbok, men väljer någon här hos oss verkligen ett annat semesterland av det skälet måntro? |
|
|||
|
|||
Citat:
epiros |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|