|
|||
|
|||
Hemma igen!
Då var man hemma igen efter en helt fantastisk vecka i Parga!! Första gången jag var där men absolut inte sista. Verkar vara så att man återkommer år efter år och gärna flera gånger per år. Det var verkligen inga problem att åka på egen hand, träffade flera trevliga människor som också åkte själva, bla Marja som jag fick kontakt med genom detta forum! Hon är dock kvar och njuter av livet i Parga ytterligare en vecka
Bodde på hotell Villa Perivoli. Bra hotell med perfekt läge ett par minuter från hamnen och stranden. Ingen pool eller frukost men det var så jag ville ha det. Hade turen att få ett annat rum än det jag bokat, fick ett av de större nyrenoverade rummen bara för mig själv Bageri och flera supermarket runt hörnet. Var lite orolig för att det skulle kännas tungt med dessa backar men det var inga som helst problem. En morgon gick jag till Lichnosstranden genom olivträdsskogen. Tog cirka 1 timme, Vingguiden hade en bra karta som var lätt att följa. Dock tog jag båten hem (tyckte det räckte med motion den dagen) kostade 4€ enkel väg. Var även på Valtosstranden en dag, inga problem att promenera dit heller. Båt 2€ enkel väg. Jag märkte inte heller av några mygg men jag brukar inte ha några problem med det. Det är svårt att rekommendera någon speciell restaurang men Stefanos på kullen mot Valtos var riktigt bra men den jag tyckte var bäst låg på ön Paxos dit jag och Marja åkte en dag. Taverna Blue Grotto, en mycket liten taverna med bara några få bord långt in bland gränderna inne på en liten bakgård, men hittar ni den blir ni nog inte besvikna. Har haft en riktigt bra semester så det var tufft att gå till jobbet tidigt i morse, går ju snabbt att lägga sig till med semestervanor (eller ovanor) Vill önska er alla som ännu inte kommit iväg till Parga en riktigt skön och avkopplande semester!! /Lotta |
|
||||
|
||||
Sv: Hemma igen!
Kul att du är så nöjd med Parga! Det är verkligen ett fantastiskt resmål. Extra plus för att det alltid finns något kvar ett se och göra nästa gång man åker dit.
|
|
|||
|
|||
PARGA! I MITT HJÄRTA! Nu vet jag att du finns som ort och jag återkommer en annan gång till alla dina mysiga gränder och hamnrestauranger och sköna badbåtar som tog mig till sköna stränder! Alla höga berg med slingriga vägar till bergsbyar och dessa olivträdgårdar.
Nu är jag också hemma igen efter två veckor i Parga. Andra veckan blev dock lite svettigare med 38 - 39 grader. Jag fick ge mig av tidigt på morgonen för värmens skull till olika destinationer och söka svalka mitt på dagen. Träffade många trevliga resenärer och ett extra stort tack Lotta för ett glatt umgänge och många roliga minnen. Maten var ju bra överallt men högsta poängen gick till den grekiska familjerestaurangen Blue Grotto på Paxos som du nämnde. Dessa grillade skaldjur med massor av nyplockade citroner att pressa över maten, den grillade makrillfisken och den färska salladen med den hemmagjorda olivoljan. Mmm..vad gott jag minns! Även tarramosallatan dippen var perfekt! Jag tog mig en heldag till Meteora som fick mig att tappa andan helt. Bergen!!!Övernaturligt. Talade med en munk som bott där i 17 år. Han såg ut att vara i 40 års åldern. Som tur var klarade jag mig ganska bra med min grekiska annars hade det inte varit enkelt att göra sig förstådd. Köpte deras röda vin och deras egna producerade tvålar och några små reseikoner. Vi passerade även byn Metsovo där jag fann osten (ostarna) och mer gott röd vin som var fylligt. Här kunde jag gott tänka sig en övernattning en annan gång. Parga kära Parga! Nästa gång skall jag upptäcka Styxfloden och mycket mer. Man hinner inte allt på en resa. Lotta säg till mig när du åker nästa gång?Jag längtar redan dit till lugnet, maten, de vänliga grekerna och till havet, THALASSA ELLENIKI! Allt Gott! MARJA |
|
||||
|
||||
Re: Hemma igen!
Så härligt ni har haft det.
Själv är jag nyfiken på Parga o har köpt e-guiden som gjort nyfikenheten än större. Senare i sommar blir det ö-luff i Dodekaneserna men kanske nästa år. // KR |
|
||||
|
||||
Fler som har blivit förälskad i Parga med omnejd. Jag förstår precis den kärleken! Villa Perivoli är ett av de bättre ställerna att bo på. Tänker tillbaka till september i fjol. Restaurangen närmast hotellet, efter apoteket, kan rekommenderas. Horta, bläckfisk, saganaki och en frostig karaff retsina...ljuvliga minnen.
Paxos är kvar att besöka även Styx uppe i bergen och Meteora. Undrar om det blir Parga i maj nästa år igen!? Men först Tilos! Tack för era små berättelser. Ni tog mig dit direkt! Jenny |
|
||||
|
||||
Citat:
/Netwolf |
|
|||
|
|||
Hm den skylten såg vi inte - kan ju bero på att vi gick in en annan väg - den genom köket
Marja: funderar på att åka tillbaka nästa år, håller med "Parga", det finns mycket kvar att se! Måste bara plugga lite grekiska först så jag hänger med när du pratar på!! /Lotta |
|
|||
|
|||
Absolut ett bra förslag att planera ett återbesök till Parga nästa år. Gärna innan turistsäsongen startar eller senare på hösten.
Nu reste ju vi den 10 juni i år 2013 och då hade de inte lagt ut solstolarna på badstränderna de första dagarna vilket var skönt. Ingen trängsel vid stadsstranden Krioneri. Men veckan efter du åkte hem vart allt annorlunda och trängseln var ett faktum överallt hela tiden. Just därför reste jag iväg med badbåtarna till större stränder. Det fanns flera bra valmöjligheter att välja andra alternativ. Jag var mycket nöjd med mitt eget boendeval av Sunset hotell på kullen med panoramautsikten över hela Parga och hamnen med havsutsikten. Det är klart att den extremt branta backen upp gav fina lårmuskler och den var inte alltid så lätt att ta sig uppför i värmen men självklart var vyn helt oslagbar !!! Mitt grekiska språk är inte perfekt men jag pratar på så gott jag kan med gamla meriter. Jag försöker underhålla det när jag är i Grekland men dess värre talar jag inte grekiska på hemmaplan. Kunde vara kul om jag fick ett språkträningstips om detta av någon på Kalimera för att utveckla mig? Lotta att starta med några enkla fraser är en god början. Sen läste jag i starten många barnböcker och talade med den ortsbefolkning som inte kunde engelska. Oftast var äldre människor eller barn mina läromästare. God afton! Marja |
|
||||
|
||||
Funderar lite på om min grekiska favoritouzeria Meetings är igång som vanligt och lika bra? Finns på foto under min profil om ni inte vet vilket ställe jag menar? Deras köttsoppa som jag fick serverad i en skål till gott bergste kan bara den få mig att åka tillbaka till Parga.
Eva |
|
|||
|
|||
Ja Eva ouzerian Meetings är igång som vanligt. Jag var där ett par gånger och jag blev varmt mottagen av Jannis. En gång fick jag inte betala när jag kom själv och det var fullt hus av engelska folk där med hög stämning.
Han hade haft busslaster av danskar en dag berättade han. Affärerna gick bra på sommaren men han har haft det kärvt under vinter halvåret sa han. De bofasta grekerna har dessvärre inte råd som förr att unna sig ett glas ouzo. Men billigt för oss att ge en tio kronor och då få en liten tallrik god hemma lagad mat till som en bonus. En kväll var det kyckling gryta och en annan gång fick jag gröna bönskidor i god tomatsås med små brödbitar till. Jag visade stället för andra resenärer som alla tyckte det var ett mycket udda och charmigt ställe. |
|
|||
|
|||
Härligt att höra att Meetings är detsamma!
Lissi |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|