Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-07, 14:33
Västkustmaja Västkustmaja är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011
Standard Karpathos - frågor inför julisemester

Hej
Vi har med någonslags skräckblandad förtjusning bokat en resa till Karpathos i juli. Skräckblandad pga att det är högsäsong och att det förmodas bli mycket turister och väldigt varmt. Vi vet inte om vi skall boka om till en resa till något svalare land. Vad tror ni Kalimeror - kommer vi att dö av värmeslag ?
Blåsten har vi också läst om. Nu är vi bosatta precis vid havet så vi är vana vid att det alltid är vindar, men skall vi förvänta oss 15-20 m/s på Karpathos ?
Vi kom hem från Tilos för några veckor sedan (vilken mysig ö !). Där var det inte många restauranger som tog kort vid betalning. Hur är det på Karpathos ?
Och slutligen ... vi skall bo på Alimounda Mare. Någon som varit där nyss och sett om dom har gjort iordning stranden ? Enligt utsago skulle den göras iordning till 2012.
Många frågor ... blir mycket glad och tacksam för svar.
Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 19:41
KristinaEs avatar
KristinaE KristinaE är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Sv: Karpathos - frågor inför julisemester

Hej. Hur det är i juli,kan jag inte svara på. Vi var där i september förra året, och vi upplevde då ordentlig blåst några gånger. Men det är en underbar ö, vi åkte utflykt till bergsbyn Olympos, båttiden tog några timmar men det var det värt. Det blåste inte dagen. Bra mat på de tavernor och restauranger som vi åt på. Inget speciellt att shoppa. Vi åkte bil tillsammans med vänner som vi träffat via Kalimera, upplevde inte att vägar var dåliga,lite smala ibland. Reseguiden som finns att köpia via Kalimera är en mkt bra guide att ha med sig.
Svara med citat
Gammal 2012-06-08, 08:18
Marija78 Marija78 är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2011

Hej

Vi ska till Karpathos och bo på Alimounda Mare, vi åker på torsdag nästa vecka

Har precis samma fråga som dig det här angående stranden och om den är iordninggjord (har också läst att den ska vara det inför den här sommaren).

Jag återkommer med info när jag är tillbaka
Svara med citat
Gammal 2012-06-08, 09:29

Hej,

Vad härligt Marija att ni åker dit så snart .
Hoppas ni får en riktigt trevlig semester och att ni kommer att gilla hotellet. Jag blir jättetacksam om du skriver några rader när du kommit hem. Vore fantastiskt skoj att höra hur ni haft det. God tur .
Svara med citat
Gammal 2012-06-23, 22:01
Annika_ Annika_ är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Hej! Bodde på det hotellet förra sommaren och det var ett jätte bra hotell. Väldigt fint hotellrum och trevlig personal. Stranden var i ordning fast det är mycket sten (kanske detta de skulle fixa eftersom det precis öppnat när vi var där). Vi hyrde fyrhjuling och åkte över bergen till en jätte fin strand. Dock inget för små barn då det var mycket vågor där. Är lite bättre strand på sidorna av hotellet, dvs om ni går en liten bit från hotellet. Är absolut värt att hyra ett fordon för att kunna utforska ön och alla fina, enskilda stränder. Gillade stränderna mer på andra sidan ön. Tipsar också om att besöka Olympos vilket är en jätte mysig by. Rekommenderar er inte att ta bil dit då vägen i princip var okörbar. En härlig ö men blåste en hel del.
Svara med citat
Gammal 2012-06-24, 16:35
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustmaja Visa inlägg
Vad tror ni Kalimeror - kommer vi att dö av värmeslag ?
Blåsten har vi också läst om. Nu är vi bosatta precis vid havet så vi är vana vid att det alltid är vindar, men skall vi förvänta oss 15-20 m/s på Karpathos ?
Vi var där i juli förra året, andra år har vi varit i Kykladerna i juli och jag kände inte att det blåste mer på Karpathos än vad det gör i Kykladerna i juli ( jag vet inte om det säger dig något)
Att det blåser är nästan en förutsättning för att man skall överleva när det är uppemot 40°
Jag gissar att det blåser upp till ca 10m/s, kanske 15 i byarna, på kvällen är det oftast kav lugnt.
Svara med citat
Gammal 2012-06-24, 19:06
Kamgu1s avatar
Kamgu1 Kamgu1 är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Om det blåser mycket kan man ju alltid åka till någon mer skyddad vik, fast är det supervarmt är det ju bara skönt. Finns ju fina badställen på "båda" sidor så lä är det alltid någonstans
Svara med citat
Gammal 2012-06-24, 19:24
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag är oftast där i juli, och det brukar vara alldeles underbart. Visst kan det vara varmt, men i fjol kom den riktiga hettan inte förrän i augusti. Inte dör ni av värmeslag, inte! I juli är man bara glad för att det fläktar från havet. Det finns alltid skyddade vikar där man kan bada utan risk för sandblästring. Stranden alldeles nedanför Alimounda Mare är väl inte den roligaste; parasollerna står så tätt att det måste vara svårt att sola där. På stranden är det sand, men ute i vattnet är det småsten. Men om ni går sådär hundra meter inåt staden, till den innersta biten av stranden där det inte finns några solsängar, så har ni en helt underbar, mjuk sandbotten så långt ut i vattnet man kan gå.

Alldeles till höger om ert hotell, om ni står på stranden med näsan mot havet, har ni den lilla lunchtavernan Sea Side. Rekommenderas på grund av läget, maten (prova deras krabbsallad!) och det trevliga mottagandet. Klappa Silja, tavernahunden, det tycker hon om. Bakom ert hotell, om ni står på samma sätt, (framför, om ni just har kommit ut genom stora ingången) fast på andra sidan stora vägen, har ni taverna Pelagos. Ni hör musiken därifrån på kvällarna. Den bör ni inte missa om ni har det minsta intresse för eller nöje av grekisk musik.

Räkna inte med att kunna betala med kort på restauranger eller i butiker. Jag har bara sett kortläsare i några av de typiska turistbutikerna. Det är kontanter som gäller. Men det finns fyra bankomater i Pigadia, minst, så det har aldrig varit några problem att få ut pengar.

Om du går in under min profil, så har jag där flera fotoalbum från Karpathos. Och under resebreven finns det en hel del att botanisera bland, för ytterligare tips. Jag kommer inte att åka ner i år, för en gångs skull, så jag är SÅÅÅÅ avundsjuk!!!

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
Gammal 2012-06-25, 09:11
Marija78 Marija78 är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2011

Halloj

Kom hem i torsdags och har haft en UNDERBAR semester

Hotellet är helt fantastiskt, rummen stora och fräscha, sängarna hur sköna som helst, servicen på hotellet är perfekt, frukost och middagsbuffén också mycket bra, har verkligen inget dåligt att säga om hotellet förutom att det är fortfarande stenbotten i havet precis utanför hotellet (de har gjort en liten stig in i havet där de har rensat stenarna). Men som någon sa är det bara att gå 50-100 m åt höger mot stan så är det sandbotten hur långt som helst

Hamnen är också jättemysig. Hyr gärna bil och åk till de andra mindre stränderna, de är helt FANTASTISKA. Det blåser ganska rejält på Karpathos, men kan vara skönt när det är hög sommarvärme.

Ni kommer att få det jättetrevligt, det är jag övertygad om
Svara med citat
Gammal 2012-06-28, 12:27

Tack alla ni som svarat och stort tack Marija för att du var snäll och berättade lite om hur ni hade haft det. Nu tror jag absolut att vi kan vara lugna för att detta blir en toppenresa.
Svara med citat
Gammal 2013-07-08, 12:48
emilians avatar
emilian emilian är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2013

Väcker liv i denna tråd för att höra om någon vet om stranden utanför Alimounda är fixad nu.
Svara med citat
Gammal 2013-07-08, 17:56
karinafps avatar

Fixad och fixad... den har väl alltid varit mer eller mindre likadan. Sand tills du kommer till vattnet och sedan stenar och klippbotten. Det är likadant i stort sett hela vägen ut till elverket. Tror knappast någon kommer att lägga ner tid och energi på att röja undan de stenar som finns där. Som sagt ovan, det finns en röjd stig ut på djupare vatten om du inte vill förflytta dig de ca 100 meterna närmare staden, där du hittar bara sandbotten så långt ut du bottnar och längre. Själv badar jag antingen där längst in, eller en bra bit längre ut längs stranden där man slipper trängas. Alimounda Mares bit av stranden är där det är trångt.

Karin
som gick förbi där i förrgår
Svara med citat
Gammal 2013-07-09, 10:42
pelagia pelagia är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Min erfaring med stranda i Pigadia er den samme som Karins. Vi har vært med på å lage "Way to the sea", neste år var den veien forsvunnet i vinterstormene. Det er neppe mulig å endre naturens gang.

Ellers må jeg spørre Karin om hvordan det har gått med Kafe Karpathos og Kali Kardia? Har ikke vært på øya siden våren 2011 nå.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
Gammal 2013-07-09, 18:49
karinafps avatar

Citat:
Ursprungligen postat av pelagia Visa inlägg
Ellers må jeg spørre Karin om hvordan det har gått med Kafe Karpathos og Kali Kardia? Har ikke vært på øya siden våren 2011 nå.
Jodå, båda ställena finns fortfarande. Kali Kardia gick jag förbi i morse, och Kafé Karpathos passerar jag flera gången om dagen.

Karin
som haver börjat promenixa...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:05.