Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-01, 08:30
Ella Ella är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Balkong med havsutsikt i Chaniatrakten?

Hej!

Jag och en väninna planerar en långhelg på Kreta i mitten av september. Flyget är bokat och nu letar vi efter det perfekta stället att bo på. Vi är båda smått utbrända småbarnsmammor som söker sol, hav, några öl, god mat och en balkong med strålande havsutsikt. Gärna i lite lantliga omgivningar - jag har ingen vidare lust på stadssemester - men vi behöver förstås några restauranger, etc. Eftersom tiden är begränsad vill vi gärna minimera transporterna.

Jag tror egentligen att alla badorter längs kusten skulle kunna funka för oss, så länge vi hittar den där balkongen med utsikt över havet. Pool etc är inte nödvändigt. Är det någon som har ett tips?
Svara med citat
Gammal 2013-08-01, 08:35
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad

Standard Sv: Balkong med havsutsikt i Chaniatrakten?

Nea Chora skulle vara perfekt för er.
Svara med citat
Gammal 2013-08-01, 09:06
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Absolut Nea Chora med något av hotellen längs fiskehamnen och med bara max 10 min vacker promenad till Chania gamla stad. Hotel Arocaria och Semeli ligger fint och har mer lä när vinden ligger på än t ex Stelisia Rooms. (Vi bodde på Stelisia Rooms i april och var inte nöjda med städningen och utrustningen på rummet men utsikten var underbar!)

Missa inte marknaden som jag tror är på torsdagar. Nea Chora har massor av jättebra tavernor och en fin strand alldeles nära hotellen jag nämnt.

Dit kan jag absolut åka igen. Köp Jannes e-guide över Chania -området så får ni fin info om Chania.
Det finns massor av bra info om just Nea Chora i andra trådar här. Någon kunnig kan säkert länka.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-08-01, 09:56
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Håller med Cia och Lisa. Arocaria, perfekt, Semeli likaså. Men man måste boka havsutsikten, dom har även rum inåt gården också. Och havsutsikten är underbar! Att se solen gå ner på kvällen på balkongen för att sen vakna på morgonen och se fiskebåtarna gå ut eller komma in, det skapar ett lugn och en harmoni i kroppen. Sen har ni bara att gå över gatan för att ta ett dopp. Bra restauranger och kort gångavstånd in till Chanias gamla stad.
Kanske inte så lantligt, men nästan inga krimskramsaffärer, som det finns i mångfald i Chania med omkrets.
Och när torsdagen kommer, då känner man en verkligt lantlig atmosfär. Innan klockan 7 sätts stånden till marknaden upp, ett intensivt jobb för odlarna runt Chania startar. Redan då kommer tanterna med sina "dramaten" för att vara först med att välja ut råvarorna för kommande vecka.
Så Nea Chora rekommenderas verkligen!!!!
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2013-08-01, 11:35
kickimoj kickimoj är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Jag bodde en vecka efter midsommar på Corinna Mare i Kalamaki. Ett helt fantastiskt hotell, trevliga rum med underbar havsutsikt men det måste du boka, jättetrevlig restaurang. Busshållplats ca 100 m från hotellet som tar dig direkt in till Chania. Det var faktiskt så trevligt att när jag var där så bokade jag in en vecka till och åker nu om en vecka igen :-)
Svara med citat
Gammal 2013-08-01, 14:09

Tack för svar! Jag har tittat på Nea Chora men inte kunnat avgöra om det är för mycket "stad" över det - att det luktar mera bensin än timjan, om ni förstår vad jag menar. Hotellet jag tittade på nyss hade hiss(!). Jag har varit i Grekland 30 gånger och aldrig haft hiss - husen brukar inte vara så höga dit jag reser...

Någon jag känner föreslog Kalives, men jag har dålig uppfattning om hur lång tid det kan ta att ta sig dit. Allting under en timme känns ok, tycker jag.
Svara med citat
Gammal 2013-08-01, 16:21
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Om det är ren landsbygd ni vill ha är Nea Chora för stort. Även om det är en äldre, lugnare del av Chania så ligger det helt klart i stan med bebyggelse därefter. Gatan som går genom stadsdelen är ganska trafikerad.

Längs Chaniakusten finns knappast någon ren landsbygd längre. Det som en gång var landsbygd är nu moderna turistorter.

Jag har själv inte varit i Georgiopoulis, men har åkt förbi där och kan tänka mig att den lilla platsen skulle passa er. Där måste det också finnas en massa havsutsikt.
Svara med citat
Gammal 2013-08-01, 16:25

Georgopolis är av det jag sett vid två besök där med bil från Chania
VÄLDIGT turistiskt....men visst , det är ju mindre än Nea Chora.
Jag tror att man ska till södra Kreta numer för att hitta de mindre turisttäta orterna.

Lissi - som kanske svär i kyrkan nu
Svara med citat
Gammal 2013-08-01, 17:48
Ninette Ninette är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Kalives er en nydelig liten landsby med et utvalg hoteller. Det tar cirka 45 minutter dit med taxi fra flyplassen i Chania.
Svara med citat
Gammal 2013-08-01, 21:41
Lopez Lopez är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2006

Kan också rekommendera Nea Chora. En härlig stadsdel där vi utländska turister är i minoritet. En helt ok strand om man vill ha solstolar, och vill man vara för sig själv tar man bara av skorna och promenerar runt udden så finns det hur mycket plats som helst. Ta med eget parasoll och bastmattor så får ni en underbar dag.Ett jättebra hotel alternativ är Arocaria. Litet, basic men med eget kök och balkonger med en helt fantastisk havsutsikt. Taverna i botten där det garanterat bara sitter lokal befolkning. Jättetrevligt. Vill man sen in i "smeten" är det bara 10 min. promenad in till hamnen i Chania.
Svara med citat
Gammal 2013-08-01, 21:47

Håller med! Har man bara långhelg i Chaniaområdet ska man ju inte lägga tid och pengar på transfer till annat ställe.......
Från bussterminalen tar det 10 min att gå till Nea Chora och sen är man framme i ett genuint Grekland.

Nu blir jag riktigt sugen på en resa till Nea Chora igen

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 07:18
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Är havsutsikten vigtig så kan jag rekommendera denna:

Underbart vacker utsikt från Hotel Arocaria i Nea Chora - och solnedgången är minst lika vacker. Skiftar från kväll till kväll. Men ni måste be om rum med havsutsikt eftersom inte alla rum har det.

Nea Chora är en äldre stadsdel i utkanten av den centrala delen av Chora, Gamla Stan med den charmerande hamnen men också med väldigt många restauranger (på gott och ont). Vill ni ha lätt tillgång till Choras gamla stadsdel med små, smala gränder, gamla hus och massor av atmosfär, så är det lätt att gå in och hem igen. Man kan även stanna i Nea Chora på kvällen, det finns även där många tavernor att välja mellan.

Corinna Mare ser betydligt nyare ut, stranden i Kalamaki är otroligt fin.

Närheten till Chora gör att ingen av ställena har direkt lantlig miljö, men ändå ligger det inte inne i själva stadskärnan. Närheten till havet har båda ställena - och det ger ju en härlig känsla av frihet och frisk luft. Hur långt vill ni åka om det bara är för en långhelg? På södra kusten ligger Plakias, som väl kan sägas vara mer lantligt än närheten till Chora på norra kusten, men även i Plakias finns andra turister.

För en långhelg skulle jag välja Nea Chora om jag ville ha gångavstånd till Choras hamnpromenad och Kalamaki om härliga havsbad från fina sandstränder var det viktigaste. Tror inte att jag skulle offra allt för mycket tid på transporten till södra kusten, men det är jag det.

Kalives skulle jag nog också kunna överväga om jag hittade ett trevligt boende.
Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 08:34
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Oj, vad jag blev sugen på att snabbt komma till Arocaria i Nea Chora igen, Mrianne! Vi bodde nog i samma rum.
Hotellet har hiss, även om det bara är 3 våningar högt. Och på den lilla tavernan i bottenvåningen kan man tillbringa många timmar på. Ibland förekommer spontandans ibland kommer en blivande bozzikispelare för att träna.
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 08:59
ciakoohlers avatar

Vi tar en långhelg tilsammans .Alla vi som längtar tillbaka !!
Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 09:03

Citat:
Ursprungligen postat av ciakoohler Visa inlägg
Vi tar en långhelg tilsammans .Alla vi som längtar tillbaka !!
Javisst, Du , jag, Marianne och yannis mfl! Vilken helg vi skulle få!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 09:08

Hej igen!

Med landsbygd menar jag förstås inte fält och lundar med bara åsnor och bergsgetter som kamrater. Turister (och greker, givetvis) gör mig inget! Det är svårt att sätta fingret på vad jag menarOm vi säger så här: jag reser med min bästa väninna, vi har båda barn under två år och har därmed inte sovit ordentligt på två år, knappt läst några böcker och knappt talat till punkt. Så länge solen skiner tror jag att vi båda mest drömmer om att sitta still på ett vackert ställe, läsa böcker, prata, sova och bada när det blir för varmt. Vi söker ingen puls, inget nattliv och vi har inget behov av något "att göra". Ord som "saluhall" och "busstation" känns mest stressande, om ni förstår vad jag menar.

Men - nu har jag bokat både Arocardia och något som heter Sunrise Suites i Kalives och som kom högt rekommenderat. Transfertiden är väl inget att bråka om - 20 eller 45 min är hugget som stucket, även om det bara rör sig om en fyradagarsresa. Jag ska prata igenom saken med mitt resesällskap så får vi se. Tack för alla tips!
Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 09:12
ciakoohlers avatar

Arocaria kommer att bli toppen. Kalives vet jag inget om.
Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 09:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Det finns några mindre orter på halvön Akrotiri, där flygplatsen ligger. Då har ni nästan ingen transfer alls. Orterna heter Stavros (där Zorba spelades in), Kalathas och Tarsanas.
Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 09:40
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

De platserna Janne nämner tänkte jag också på. Själv skulle jag kunna tänka mig att bo där (alla tre platserna), men många kanske tycker det blir lite för lugnt. Där är det bad och total avkoppling som gäller, inte allt för många tavernor osv, men man behöver ju egentligen bara en eller några få.

Om busstation och saluhall låter stressande så är hamnpromenaden i Chania säkert inte heller viktig för er.
Kalives kan vara det ni söker.
Trevlig resa! Jag tror ni får en helt underbar långhelg vad ni än väljer.

PS. till Birgitta: Vi har bott på 2:a och 3:e våningen. Föredrar 2:a våningen. 3:e var nästan för långt från jorden.
Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 09:52
pelagia pelagia är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Jeg har vært i Nea Chora, Kalives og Georgiopolis som blir nevnt her som alternativer for dere. Personlig hadde jeg uten tvil valgt Nea Chora som er et særdeles sjarmerende reisemål. Men i og med at dette høres stressende ut, tenker jeg at Kalives må være mer i deres smak. Der er det stille og rolig. Men dere vil ha fri fra en stressende hverdag med blant annet små barn. Tenk på dette når dere velger. For meg virker Kalives å være et veldig barnevennlig sted. Sjekk at hotellet dere velger ikke er et typisk familiehotell. Beach og Family hører ofte sammen.

Lykke til.

Hilsen
Pelagia
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:47.