|
|||
|
|||
Kykladerna i augusti
Vi är en familj på 5 personer, som flyger till Santorini 2 augusti. Boendet där har vi redan förbokat, mest för att vi kommer fram mitt i natten. Sedan kommer vi att åka vidare till två eller tre öar (vi kommer vara borta 16 dagar), vilka har vi inte riktigt bestämt oss för ännu. Kanske blir det någon utav Milos, Folegandros, Iraklia, Sifnos, Ios eller Anafi...
Vi vet ju att det är högsäsong när vi åker men vi vill helst inte boka boendet i förväg. Är det dumt att tänka så? Har turistströmmen minskat i Grekland nu pga den ekonomiska krisen? |
|
||||
|
||||
Sv: Kykladerna i augusti
Citat:
|
|
||||
|
||||
Jag håller med Janne. Folegandros har ett begränsat utbud av boenden och vill ni bo i Chora som är min och många andras favorit bör ni förboka i aug. Italienarna och fransmännen är förtjusta i ön och många greker besöker också Folegandros.
Eva |
|
|||
|
|||
Jag kom den 27 juli och hade förbokat rum på
Folegandros men hörde att någon fick rum som inte hade bokat Men i hamnen-Karavostassis. Det är en bra plats att bo på, går bussar upp Till Chora varje timme. Själv bodde jag på Eleni studios samma ägare som Livadi Camping. Fint och rent och terass ut mot hamnen och en klapperstenstrand 50 m bort. Skulle tro att det är svårt att få tag på rum i Choran. Det är väldigt mycket turister på de öar jag varit, Folegandros, Milos och Anafi. Men har lyckats få tag på boende på de 2 sista öarna utan att ha förbokat. Nu har jag rum på Villa Galini i 3 nätter sen har de gäster som kommer och ska ha rummet. Så 2 sista nätterna här vet jag inte var jag ska bo. På Milos fanns det många som mötte upp vid färjan, så där tror jag ni kan hitta boende utan problem! |
|
||||
|
||||
Bra att det är mycket turister. Gissade att Folegandros skulle lyckas behålla sina turister eftersom det är en så fin och välskött ö. Jag älskar att bo i Chora som för mig är helt överlägsen de andra delarna av ön men oftast reser jag till Grekland i maj-juni eller slutet av aug-sept och då är konkurrensen om rummen inte lika stor. Det blir ingen ö-luff för mig i år utan möjligen en långweekend eller en veckas restresa till Medelhavet framåt höstkanten om priserna är acceptabla.
Eva |
|
||||
|
||||
Brukar inte heller förboka och har faktiskt aldrig råkat ut för att det inte finns rum. Den stora frågan är förstås om det ändå skulle hända, vad gör man då? Sover på stranden? Tar nästa båt därifrån? Sitter på en taverna hela natten?
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Jag har letat boende för se sista 2 nätterna här på Anafi. Det ser mörkt ut så i värsta fall får jag köpa ett tält och campa på Klisidistranden. Känns inte direkt lockande , särskilt som ensam tjej men vad gör man? Hoppas verkligen att det löser sig. Jag har frågat om rum i Roukonas, Klisidi , Choran och i hamnen. Alla säger direkt att det är fullt överallt så det blir spännande att se hur det löser sig. På ett ställe i hamnen där de har restaurang och 4 rum att jag skulle höra av mig på tisdagmorgon efter båten har kommit ifall ngn inte dyker upp ska jag få bo där men den chansen är ju inte så stor. Imorgon kommer jag att fortsätta fråga runt.
|
|
||||
|
||||
Hoppas det ordnar sig för dig med boendet. För varmt att tälta mitt i värmeböljan. Flera jag känner har klagat på blåsten när det besökt Grekland i sommar hur upplever du det. Kykladerna brukar ju kunna vara ganska blåsigt på sina håll.
Eva |
|
|||
|
|||
Ja det hoppas jag också. Har frågar runt idag men fortfarande inget så det ser mörkt ut. Ja det har blåst mer eller mindre varje dag, mest på kvällar och nätter.
|
|
||||
|
||||
Är du på Anafi eller är du på väg dit?
|
|
|||
|
|||
Hej Alla
Citat:
//PA |
|
|||
|
|||
Jag var på Anafi! nu är jag i Santorini kom med färjan halv 12 igårkväll, var minst 300 som åkte ifrån Anafi. Och den dagen jag kom dit hörde jag att det var 450 personer kom till ön. Så det var extrmt mycket folk på ön. Just tisdagnatt var natten jag inte fick ngt boende , då kom nämligen 2 färjor till ön.jag köpte en sovsäck för 19 E och sov på Klissidistranden! Tillsammans med säkert 50 grekiska ungdomar som campade. Det var inga problem- rätt mysigt att somna med stjärnhimlen som tak! Jag besökte6 andra stränder på Anafi och det var tält på alla. Kan tycka lite si och så om det ...blir inga träd kvar till skuggplatser på stränderna för där står det tält. Det kunde ju vara lite mer organiserat och att det kanske var 1 eller 2 stränder det var camping på. Det som störde mig mest var att många av se som campade hade hundar som sprang omkring helt fritt och gjorde sina behov på stranden! och vissa lämnar tyvärr sopor efter sig.
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|