Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-22, 20:53
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Er man i Ierapetra 2012, maj

Jag fick en förfrågan, varför det inte kommit något månadsbrev för maj. Förklaringen är att jag ville se, hur det går med deklarationen. Orkar ni läsa till slutet, så får ni reda på svaret.

18 år har nu gått sedan vi köpte vårt hus här på Kreta. Husköpet ordnades via en bulvan, en atensk kvinnlig advokat, eftersom Sverige då ännu inte hade röstat om medlemskapet i EU. Sedan dess har jag skrivit 59 månadsbrev, med start 1996, för att förmedla till er hur det är att bo i en kretensisk by. Här kommer den 60:e rapporten. Jag måste vara road av att teckna ned mina tankar, men det är bara ni som svarar, som inspirerar mig att fortsätta. Vilka härliga år det har varit. Vad har då hänt?

Vårt hus var då bara anpassat för sommarsemestrar. Nu kan vi bo året runt och ha det drägligt fast ytan är liten. Då hade vi en supermarket (antik modell) på 200 m avstånd, nu har vi en modern 80 m bort. Då hade vi 2 närbelägna tavernor båda på 80 m avstånd, från vilka under sommaren musiken strömmade ut från högtalarna. Nu ligger den närmaste 200 meter bort utan högtalare. Från början hyrde vi bil några dagar under semestrarna, senare blev det köp av vespa och numera en riktig bil! I övrigt är livet i byn sig likt, men i de flesta husen bor äldre greker och många har fortfarande getter, kaniner och höns. De sköter sina odlingar av grönsaker och frukter. När getterna är borta, ser man också ett snabbt åldrande. Det gäller att ha något att göra, att få tiden att gå, säger de och uppskattar att det finns någon att prata med. I byn är det brist på barn i skolåldern.

Många negativa omdömen fälls om Grekland och dess befolkning i europeiska media. En hel del här är dock betydligt bättre än i Sverige. Så här kan det gå till vid pensionsutbetalningar. Vi åkte till Episkopi. På torget där, 8 km från Ierapetra, skedde utbetalningarna. Det satt en stor grupp av äldre där och vid 11-tiden kom brevbäraren och en kvinna och folket samlades kring dem. Pengarna sköttes av kvinnan. 348 € till en. 810 € till en annan (eventuellt till 2 personer). Skulle detta kunna ske i Sverige t.ex. i någon by i Jämtland? Nej!

1) Hela bynskulle då få reda på hur stor pension du har.

2) Missbrukarna eller MC-gängen skulle snart råna ”banken”.

Här kommer ett förslag hur vi kan hjälpa Grekland. Landet kan ta betalt för den olympiska elden och för alla olympiska spel som sker utanför Grekland. De illasinnade som påstår att Grekland inte har uppfunnit något, har definitivt glömt de olympiska spelen.

Under livets gång drabbas man ibland av orättvisor. Nu har jag inte längre sommarlov, jullov, påsklov, höstlov och sportlov och dessutom missar jag Himmelfärdsdagen, när jag inte är i Sverige. Den dagen har ”flugit” bort i Grekland. Fast å andra sidan har Grekland kvar Annandag Pingst och har 2 nationaldagar.

Exempel på sociala orättvisor kommer här. Den f.d. premiärministern Papadimos (under expeditionsministären) och känd ekonom tjänade 2,2 miljoner € under åren 2004 – 11, men betalade bara 510 € i skatt. I år minskade en lärarlön från 1200 € till 588 € per månad och en lantbrukarpension på 400 € till 200 €.

Kreta är överraskningarnas ö. Vi kom hem efter morgonpromenaden och upptäckte myror i yoghurten, som stod på bordet. Var kom de ifrån? Jo, de fanns utanpå honungsburken bredvid. Nu startade jakten! Vi kunde se en ”väg” med mellanstora insekter med start från ett pyttelitet hål, där en elledning går in i huset till skafferiskåpets dörr. Två timmar senare var hålet tätat, skåpet med innehåll städat och hustrun nöjd! Jag som hade tänkt mig en lugn förmiddag med boken ”Winds of Crete”. Ibland kallar jag min hustru för min kära orkidé – hon har så många ork-idéer.

I den ovan nämnda boken står om kretensarnas okuvliga stridsvilja och längtan efter frihet. Venetianerna regerade här i 465 år, turkarna i 200 och tyskarna i 3 år. Nu får de själva vara med och bestämma, trots att både italienare och tyskar turistar här. Men många tror att Kreta skulle klara sig bättre på egen hand, utan hjälp av övriga Grekland.

En vecka efter Eurovision spelar man Loreen på gymmet och vinnarlåten uppskattas. Jag minns en semester på Ibiza 1974, då Abbas ”Waterloo” spelades på alla discoställen. 1986 var jag på Kálymnos och Europé´s ”The Final Countdown” ljöd mellan bergen. Sverige är duktigt på musik.

Ierápetra kom på 2:a plats i hela Europa 2012, när det gällde kvalitet på stränder och badvatten enl. ”Quality Cost Award Winner”. Azorerna långt ute i kyliga Atlanten var bäst.

Många utlänningar lämnar Grekland. Enligt grekisk TV är det nu mellan 80 – 100 filippinare, som emigrerar per dygn. Vi har inte sett några här, bara albaner, bulgarer, rumäner, pakistanier och de är många.

I det förra brevet berättade jag att vi var sköntaxerade. Sedan dess har vi varit hos en revisor. Hennes kontor var öppet även på kvällen och vi hade träff med henne kl. 21. Hon förstod problemen, fyllde i nya deklarationsblanketter och beklagade den nya lagen från föregående år. Det bestämdes då (av den s.k. trojkan) att även utlänningar skulle klämmas på pengar. Vi måste visa hur pengar för uppehåll, hus och bil kommit till landet. Idag har vi åter besökt skattekontoret i Agios Nikolaus tillsammans med Demosténis, utan lycka. Lagen ska lydas! De accepterar inte, att vi överför pengar via Visakort. De vill att vi överför 6000 € till en grekisk bank, så att vi kan bevisa, att vi inte tjänat pengarna här. Fortsättning följer i nästa nummer av månadsbrev!

Kort språkkurs: ávrio = i morgon, betyder här ”inom den närmaste tiden”.

Köp inte feta i lösvikt i Sverige om du är man, då kan du få ett slag på käften! Här kan man inte säga måne med fel betoning, för mouní betyder kvinnans ……

De c:a 1000 aprikoser som finns på vårt träd börjar sakta mogna. I nästa vecka är de klara och veckan efter är skörden över. Barn och barnbarn, vänner och grannar får dela på en del och en del fryser vi in till aprikoskräm i vinter. Dessutom äter vi så mycket vi orkar.

Med förhoppning om att vi alla skall ha en skön sommar.

/Jannis

Senast redigerad av Ylva A den 2013-10-22 klockan 21:02.
Svara med citat
Gammal 2013-10-23, 07:29
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2012, maj

Jag hoppas att ni fick en skön sommar! Nu i oktober, när jag läser detta, gruvar jag mid inför vintern.
Hoppas också att skattemyndigheterna låter er vara ifred. Oftast är jag nöjd med att vara hyresgäst, för lagarna kring ägande av hus och tomter ändras så ofta att inte ens kunnigt folk hänger med. Men vänta bara, om tjugo år eller så har man nog ordnat fastighetsregister och folkbokföring och försäkringskassefrågor.
Svara med citat
Gammal 2013-10-23, 13:43
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Du sätter huvudet på spiken och på rätt plats! Kreta är en mystisk ö som jag har bebott och där stämmer mycket. Att sedan den grekiska "rättvisan" inte alltid är så rättvis håller jag med om. Jag fick 6 olivträd och 5 apelsinträd i 50 års present respektive 51 års present som registrerades hos myndigheterna i sin laga ordning. I dag har jag inget kvar då jag ej har betalat skatt för detta äventyr och äger inte längre marken som träden står på. Så summa summarum är: Lätt gånget och lätt förgånget! Och som alltid står åsnan kvar och tuggar hö. Jag är inte bitter och svär över vad som hänt men svenska och grekiska myndigheter borde nog prata med varandra lite oftare,

Snart har jag väl inget skogsskifte kvar heller då det tvångsvårdas sedan 2000 då vi har olika uppfattningar om hur skogen ska skötas. den står där ute i skogen och är en kilometer läng och 50 meter bred och sköter sig själv. Men icke sa Nicke enligt myndigheterna och Svea skog. Den ska vårdas! Hur fan vårdar man skog? Kamma alla blåbärsplantor och rufsa till riset! Då kanske det faller rätt i EU-diplomaternas vågskål.

Du gör rätt Jannis och du ska bråkas om det lilla för det passar inte in i mönstret. Monica gör sak samma sur-jämtar som vi är... Jag med mina anor i Ytterån är lika mycket jämte som ni är.

/Ulf
Svara med citat
Gammal 2013-10-23, 21:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Fortsättning följer i nästa nummer av månadsbrev!
Det ante mig.
Svara med citat
Gammal 2013-10-24, 08:29
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Ulf,
Det ante mig att ditt författarblod var jämtskt! Det verkar som om jämtar och grekiska öbor passar bra ihop. Sura är vi inte i alla fall. Min födelseort är Bräcke. Tråkigt det som hänt med dina träd.
/ Jannis
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:40.