Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-11, 22:00
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Sv: Kedja av omständigheter

Ikke meningsløst vel, Monica? Vakkert skrevet, denne funderingen over hvor tilfeldighetene kan føre oss. Som deg nå, på en strand i Emborio.

På våre mange jobbreiser pleide min kollega og jeg spasere om
kveldene, for å diskutere dagens arbeid i fred og ro ute av hotellet- iblant fløt samtalene og tankene over i helt andre spor . Kollegaen var inspirert av Jung og av kaosteori, der er en mening i det tilsynelatende meningsløse og tilfeldiger i livet. 'Alt henger sammen'. Besnærende tanke, om man er opptatt av 'skjebnen'.
Svara med citat
Gammal 2013-11-11, 22:09
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Oj så tänkvärt Monica,så livet kan"kringelikroka"
Ett tips att få ut granatäpplekärnorna,dela äpplet på hälften,om du inte vill stänka ner med juicen så håll det i en plastpåse,banka på skalet med en träslev.Mycket effektivt!!När jag ska strössla kärnorna på en sallad så skippar jag plastpåsen.
Monica
Svara med citat
Gammal 2013-11-12, 07:18
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Kringelikroka, det var ett adekvat uttryck. Att bara låta tankarna ströva fritt...det är inte ofta man har tillräckligt lugnt omkring sig. Andra människor är inte heller alltid intresserade av ens tankesprång och inåtblickande.

Jung känner jag bara till namnet, filosofer och djuptänkare har inte haft plats i min bokhylla, trots någon ambitiös lärares försök att entusiasmera någon gång för länge sen.

Tipset om granatäpple - grekiska "RODIA", skickar jag vidare till alla som inte haft nöjet än: dessa underbara frukter ska man äta nu; tätt packade små rubiner, sötbeska som lingon ungefär. Jag brukar ha en vass kniv, skär av "nordpolen" och "sydpolen", snittar sen från pol till pol, i fyra klyftor, helst utan att skära i själva kärnorna, och bryter upp frukten för att kunna få ut dem. Ibland är någon del inte bra, medan kärnorna i området intill är helt felfria. Det sägs att de bästa granatäpplena kommer från Astypalea.

"Rodia" smakar gott , och de lär var fulla av antitoxiner och annat viktigt med.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:25.