![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack igen Peter för att du skriver så utförligt!
![]() Citat:
![]() Citat:
Ruby |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
att hyra bil. På vissa firmor kunde man välja att hämta och lämna bilen på olika ställen. Jag har dock för mig att det gällde Argostoli, Lassi och Flygplatsen. Om jag minns rätt så kunde man på vissa firmor återlämna bilen på en annan ö än den man hyrde den på. Om ni fortsätter från Kefalonia till någon annan ö så kanske ni kan återlämna den där. Peter |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Bron i Argostoli.
Som jag berättat tidigare så bodde vi i Argostoli och åkte med bill till olika delar av ön. Argostoli ligger ca 2 km in på en halvö (Lassi-halvön) som sticker ut och böjer sig norrut. Den böjer sig så mycket att det bara är 1 kanske 2 km till andra sidan. Halvön går nästan parallellt med huvudön. Om man ska åka norrut så måste man först köra söderut, sen runt bukten som förenar halvön med Kefalonia och sen kommer man till huvudvägen som går norrut. Om man kör så här så kommer man så småningom mittemot Argostoli fast man befinner sig på huvudön. Då har man kört ca 7 km. * * * Nu till historien. Bron i Argostoli. Den rundan som jag beskrev längre upp åkte vi några gånger. Det var ju den vägen vi åkte mot Myrtos, Assos och Lixouri. Först söderut 2 km. Sen runt hela bukten för att komma till huvudön och sen norrut på "huvudvägen". Så en dag ser jag en skylt som var några år gammal, den gällde inte längre. Skylten varnade för att bron till Argostoli var stängd för reparation. Bro? ![]() sätt någon bro. Inte ens en liten för gående. Och märkligast var att skylten stod på huvudön någonstans på området mittemot Argostoli. Hade man rivit bron? Kanske misslyckades repara- tionen... Vi var på väg tillbaka till Argostoli när vi såg skylten. Jag fortsatte köra den väg vi alltid åkt men kunde inte sluta tänka på skylten. Bron till Argostoli. Bro över vad? Tankspridd körde jag in i Argostoli. Det var eftermiddag och fullt med trafik. Jag krypkör strandvägen in till stan. På vänster sida affärer, kafeterior, kiosker. På höger sida restauranger, frukt- och grönsaks-handlarna och bakom dom bukten. Jag närmar mig korsningen där man har en bank på vänster sida och piren till höger. Om man svänger vänster i korsningen kommer man till vårt hotell, Alegro. Jag brukade parkera någonstans på huvudvägen i närheten av korsningen. Idag var det dock fullt. Inte ens stället med skylten "Förbud att stanna" var ledig. Långa köer. Jag hamnar helt fel mitt i korsningen och blokerar trafiken. Från min högra sida kommer det bilar från piren som vill in till stan. Dom tutar och viftar som besatta för att jag blokerar vägen för dom. Men varför har dom kört ut till piren med bil? ![]() Då inser jag att det som jag i flera dagar trott vara en pir är en bro som förbinder Argostoli med huvudön. Så att man ska slippa åka runt bukten... Bron är jättelåg. Mindre än 2 meter över havet tror jag. Och den är jättesmal. Att möta fordon på bron är inte skoj. Ytterbackspeglarna på dom mötande fordonen kysser nästan varandra. Halvvägs över bukten gör bron 2 st dramatiska, nästan 90 gradiga svängar i zig zag form (först vänster sen höger, sett från Argostoli). Där är det som mest spännande att få mötande trafik. ![]() Det enda "kantskydd" som bron har är en 20cm (eller var det mer?) hög kant. På vissa ställen saknas kantskyddet, på ett onaturligt sätt. Någon/något har kört över på dom ställena. Fast man vinner ju ca 5 km att ta den rutten än att åka runt bukten. Sen den dagen åkte vi alltid över "bron". Peter Senast redigerad av PeterH den 2005-04-08 klockan 21:40. |
|
||||
|
||||
![]()
Haha, vilken kul liten historia. Det är sånt man minns bäst, eller hur Peter?
![]() Har du koll på bussar på Kefalonia, går det många sådana och var kan man ta sig med buss från Argostoli? Går några badbåtar omkring ön? Hoppas du har någon aning! /Janet |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Vi åkte buss endast till och från Kefalonia. Vi åkte aldrig buss mellan byarna i Kefalonia, så jag vet inte hur ofta dom går. Men jag minns att vi ofta mötte bussar på vägarna. Oftast på ställen som var olämpliga att få mötande trafik på. Bussterminalen ligger ca 1,5 km söder om centrum på utkanten av stan. Jag vet inte om man kan ta buss inifrån stan. Ingen aning angående badbåtar.. Peter |
|
||||
|
||||
![]()
Ahaaa.. okej!
![]() Det ska väl gå att få reda på, på annat vis. Tack ändå! |
|
||||
|
||||
![]() Citat: