Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-25, 20:23
Moomin Moomin är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013
Standard Vart ska vi åka nudå?

Ett mycket angenämt 'problem'.

En vecka. Jag och min kille.
Förra året besökte vi Karpathos. Vi hyrde 4hjuling och såg verkligen hela ön. En otrolig ö med fantastiska stränder och byar. Vi skulle vilja ha något liknande i år.
Vi älskade hamnpromenaden i pigadia och stränderna, framförallt apella men vägarna dit och utsikterna icke att förglömma.

Vi vill gärna till en ö med egen flygplats, något jag snöat in på.
Min kille har inte varit runt så mycket i Grekland medans jag är tämligen berest.
Skulle gärna upptäcka en helt ny ö tillsammans, med goda möjligheter att ta sig runt.
Lefkas, zakynthos, kefalonia, Korfu, Rhodos, Kreta .

Om någon får en ide så hojta bara till! Tack på förhand
Svara med citat
Gammal 2014-03-25, 20:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Vart ska vi åka nudå?

Citat:
Ursprungligen postat av Moomin Visa inlägg
Om någon får en ide så hojta bara till! Tack på förhand
Om ni kan stå ut med en kort båtresa så är jag säker på att Skopelos skulle passa er perfekt, det är en av mina favoritöar när det gäller att köra runt i vacker natur och leta vackra stränder, och hamnpromenaden i Skopelos stad slår Pigadia med hästlängder. Kolla in lite bilder från Skopelos här.
Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 00:01
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Eftersom jag också är Karpathos-älskare så blev jag nyfiken av dina ord Janne och tog en titt. Vilka fantastiska bilder!!!!!!!!!!!!!!

Jag har redan innan Skopelos på min överfulla önskelista, men de här bilderna gjorde att den nu får trängas med Amorgos och Sifnos i toppen. Kanske nästa år, eftersom Sifnos ska betas av i år.

Masse
Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 00:34
Lisen48s avatar
Lisen48 Lisen48 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011

Jag rekommenderar också Skopelos, en fantastisk Ö att upptäcka, passar perfekt för att resa runt på fyrhjuling, MC eller bil. Om det absolut måste finnas flygplats så rekommenderar jag Kefalonia också en vacker Ö att upptäcka
Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 08:26
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011

Alla öarna du nämner är ju fina. När du nämner flygplats, menar du då för charterflyg (från Sverige) eller bara för inrikes?

Milos är en fantastisk ö dit både Aegean och Olympic Airlines flyger. Andra fina öar med flygplats är Astypalia, Chios, Ikaria, Kalymnos, Kithira, Lemnos, Leros, Naxos, Paros, Samos, Syros.

Jag har själv varit på Milos, Leros och Paros och alla 3 är jättfina öar men Milos är lite extra charmig...
Jag vet också att många här älskar Skopelos men smaken är delad. Jag har 2 vänner (båda Grekland nördar) som separat reste till Skopelos och tyckte inte lika mycket om den som en del andra öar dom sett..Men som sagt, smaken är delad och jag anser att varje ö har sin alldeles egen charm och karaktär och man borde se dem alla...

Andra bra sidor är : http://www.greektravel.com/greekislands/
och http://www.greek-islands.us/greek-islands/ (här har du en separat rubrik för Grekiska stränder)

Ingela

Senast redigerad av Kalimera den 2015-04-09 klockan 09:24.
Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 08:44

Tack för era tips hittills. Tar gärna emot fler, men ska kolla upp varenda tips noga!
Flygplatsen menar jag för charter.
Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 08:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Utifrån era önskemål tror jag att Skopelos blir ett perfekt resmål för er.

Eva
Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 20:16
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Även jag håller med de flesta här ovanför, åk till Skopelos. Vi gillade också Karpathos väldigt mycket (har varit där 2 ggr) och var nyfikna på vad vi skulle tycka om Skopelos som många säger är lite likt Karpathos. Naturligtvis föll vi helt pladask för Skopelos, den ön är så underbar som alla skriver om. Ska dit i höst igen Hamnpromenaden är så lugn och fridfull att strosa efter, inga påflugna inkastare.

I maj åker vi till Pythagorion på Samos för första gången. Det verkar också vara väldigt mysigt där, och där finns det ju också en flygplats, så Samos kanske kan vara ett alternativ för er.

Maria
Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 21:22
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Hej!

Hmmm... Du ville ju att ön skulle ha en egen flygplats....
Då kan jag verkligen rekommendera Kefalonia. Kort transfer, (speciellt om du väljer Lassi/Argostoli-området), ett makalöst landskap med dramatiska vyer mm. Ön är som gjord för att resa runt på. Man kan lätt dela upp utflykterna på 3-4 dagar, alt mer, alt mindre. Detta beror på hur mycket man vill hinna med att se, och hur mycket tid man vill tillbringa på någon eller några av de fantastiska stränderna.
Argostoli är en genuin huvudstad med en traditionell kärna. Hamnpromenaden känns äkta, - med frukt & grönsaksmarknad osv. Möjligheter finns även att resa över till en grann-ö alt. resa med lilla färjan till Lixouri på Palikihalvön eller åka ut med glasbottenbåten.

God tur!

Conny
Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 09:28
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Eftersom jag också är Karpathos-älskare så blev jag nyfiken av dina ord Janne och tog en titt. Vilka fantastiska bilder!!!!!!!!!!!!!!
Och ändå är det finare i verkligheten.
Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 21:11

Jag har kikat lite nu och skopelos verkar riktigt fint och att ni är så många som tipsar om det gör oss mycket nyfikna.

Spanade på apollos hemsida på hotellen. Det står att de flesta hotellen ligger ca 4-500 meter från stranden i hamnen. Hur är den stranden? Vi vill gärna ha en hyfsat bra 'hemmastrand' oxå för de dagar då vi vilar från 4hjulingen.
Några hotellrekommendationer?

Återigen vill jag styrka att det är ett oerhört kärt besvär det här, att surfa runt o leta blivande semesterminnen
Svara med citat
Gammal 2014-03-28, 11:01
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Moomin Visa inlägg
Spanade på apollos hemsida på hotellen. Det står att de flesta hotellen ligger ca 4-500 meter från stranden i hamnen. Hur är den stranden? Vi vill gärna ha en hyfsat bra 'hemmastrand' oxå för de dagar då vi vilar från 4hjulingen.
Stranden i "byn" är ingen höjdare, men duger för ett dopp. Närmsta stränder från Skopelos stad är Stafylos och Velanio. Dit kör ni på tio minuter. Vi bloggade från Skopelos för några år sedan. Där finns massor med lockande bilder. Länkar till inläggen (som ligger i forumet) hittar du här.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:52.