|
||||
|
||||
Dags att återvända till Lesvos!
Jag startar på söndag (27/4). I år går resan dag 1 från Bunkeflostrand över Rödby och Puttgarden till Stuttgart. Dag 2 vilodag. Dag 3 från Stuttgart över Österrike till Fiesso, en stad ca 30 km väster om Venedig. Dag 4 Fiesso till färjan i Venedig, som tar mig till Igoumenitsa i norra Grekland. Dag 5 Igoumenitsa till Thessaloniki och dag 6 från Thessaloniki över Kavala och färjan till Mytelini och Lesvos. Allt som allt ca 2 000 km.
Lång resa? Jo, men på 6 dagar är det helt ok tycker jag. Tråkigast är nog vägen genom Tyskland. Närmsta vägen från Brofästet (där jag bor) till Venedig går över Gedser Rostock förbi Berlin och München Innsbruck och Europabron. Jag har kört den så många gånger att jag i höstas på hemvägen valde att resa över Stuttgart istället. Höjdpunkten i Stuttgart är Mercedes Benz museet. Hoppas få njuta min vilodag i ett vårlikt Stuttgart så jag har något att jämföra med den gråmulna regndagen i slutet på oktober förra året. På sträckan Stuttgart Bolzano väljer en omväg över alperna. Färjan från Venedig tar 26 timmar till Igoumenitsa (ett extra plus är att färjan seglar förbi alla sevärdheterna i Venedig på väg ut) och mellan Kavala och Mytelini tar det knappt 12 timmar. |
|
||||
|
||||
Sv: Dags att återvända till Lesvos!
Förstår att själva bilresan är en upplevelse och sen blir det väl en längre vistelse på Lesvos? Låter skönt.
Själv glädjer jag mig åt min första resa till Lesvos som närmar sig med stormsteg. Den 14 maj, då lyfter flyget från Helsingfors kl 6 på morgonen. Det blir bara en vecka på denna ö som säkert skulle vara värd en mycket längre vistelse, men det är absolut mycket bättre än ingenting. Ha en trygg och lugn bilresa Claes, och en skön tid på Lesvos! / Anne |
|
||||
|
||||
Vi har åkt bil många gånger och ofta varierande vägar-körde fel ibland, valde aktivt andra gånger. Om man har tid och en hyfsad bil är det inget dumt alternativ, det känns att man reser! I takt med att landskapet förändras ändras också klimatet, växtligheten...
Hoppas du får en fin resa ! |
|
|||
|
|||
Ha en bra resa till Lesvos. Ta det lugnt i trafiken.
Carina som reser bekvämt, med flyg till Lesvos den 22 maj. |
|
||||
|
||||
Men jisses vilken lång tid! Varför väljer du just den rutten?
Trevlig resa till paradiset. |
|
||||
|
||||
Valet gjorde jag i början av februari när jag köpte biljetten. Nu när det var dags att åka hade jag lika gärna kunnat åka från Ancona kl 14.00 och varit i Igoumenitsa kl 08.30 på morgonen. Så kan det gå - men biljetten var billig. €240 för enkelhytt och bil mot €370 nu.
Kom fram idag och är nöjd med hela resan. |
|
||||
|
||||
Tack för svar, och välkommen hem till Lesvos.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|